پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۸۱۲
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
صادق کرمیار گفت: در ظاهر رمان «وامانده» مهاجرت یک خانواده به شهر را روایت می‌کند، اما پیچ‌وخم‌های خاص خود را دارد و با نگاه سیاسی ازجمله مسئله حمله گروهی به سفارت انگلیس یا عربستان تلفیق‌شده است.
شعار سال: صادق کرمیار درباره رمان تازه منتشرشده‌اش، «وامانده» اظهار کرد: در ظاهر این رمان مهاجرت یک خانواده به شهر را روایت می‌کند. موضوعی که در ایران کمتر به آن پرداخته‌شده است؛ باوجوداینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از روستا‌های ما بیشترین مهاجرت را به شهر‌ها داشتند و اغلب در حاشیه شهر‌ها مستقر شدند، اما نویسندگان چندان به این امر اشاره نکرده‌اند.

نویسنده «نامیرا» درباره مضمون اثر تازه‌اش اظهار کرد: رمان «وامانده» به لحاظ مضمونی از موضوعات بسیاری سخن می‌گوید؛ از انسان‌هایی که تلاش می‌کنند روبه‌جلو حرکت کنند، اما نمی‌دانند که برعکس به عقب می‌روند. همچنین این رمان از افرادی حرف می‌زند که می‌کوشند تا پیشرفت کنند، اما به نتیجه نمی‌رسند؛ از کسانی که متوجه نمی‌شوند یا دیر متوجه می‌شوند. این اثر حرکت جامعه‌ای را به تصویر می‌کشد که ریشه‌های خود را می‌خشکاند و جز واماندگی نتیجه‌ای ندارد.

این فیلم‌نامه‌نویس در پاسخ به این سؤال که با توجه به این‌که داستان رمان «وامانده» به موضوع مهاجرت بعد از پیروزی انقلاب اشاره دارد آیا در ادامه آثار پیشین اوست و به مباحث جنگ، پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس اشاراتی دارد یا خیر اظهار کرد: من این‌گونه نگاه نمی‌کنم که اثری تنها به موضوع دفاع مقدس می‌پردازد یا صرفاً اجتماعی است؛ بلکه تصور من این است که همه این موضوعات به یکدیگر مرتبط هستند.
روایت حمله گروهی به سفارت انگلیس در «وامانده»
وی در ادامه افزود: در رمان «وامانده» هم مبحث انقلاب و هم موضوع دفاع مقدس وجود دارد؛ هم در آن به آرزو‌های دختری اشاره‌شده است که تمام تلاش خود را می‌کند تا در این شهر بزرگ و بی‌درو پیکر، تهران، به آرزو‌های خود برسد. درواقع همه این موضوعات به یکدیگر پیوند دارند و این رمان این پیوند را نشان می‌دهد.

او با اشاره به این‌که نمی‌توانم بگویم «وامانده» کاملاً با آثار قبلی بی‌ربط است یا مربوط به آن‌ها است بیان کرد: ازاین‌جهت می‌گویم که فضای خاص دفاع مقدس چیز دیگری است و هنوز می‌توان حرف‌های بسیاری درباره آن زد و آثار بسیاری را به نگارش درآورد؛ کما این‌که هنوز افرادی در خصوص جنگ جهانی اول و دوم می‌نویسند و فیلم می‌سازند، درباره آن هشت سال نیز حرف‌های ناگفته بسیاری باقی‌مانده است که بعد‌ها در قالب‌های مختلف هنری ارائه می‌شود.

این نویسنده همچنین اظهار کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم و چه تلاش کنیم تا نویسندگان را در یک قالب و چهارچوب خاصی بگنجانیم درنهایت این اتفاق خواهد افتاد که بسیاری از حرف‌های مگویی که هنوز هم نمی‌توان درباره دفاع مقدس مطرح کرد روزی در قالب‌های مختلف هنری بیان می‌شود.

صادق کرمیار در پایان گفت: رمان «وامانده» داستان روز است و در دهه ۹۰ اتفاق می‌افتد. این اثر پیچ‌وخم‌های خاص خود را دارد و با نگاه سیاسی نیز تلفیق‌شده است؛ ازجمله مسئله حمله گروهی به سفارت انگلیس یا عربستان. «وامانده» به موضوعات مختلفی در یک انسجام داستانی پرداخته که همه این مضامین را در دل خود می‌گنجاند.

انتشارات گستره رمان «وامانده» اثر صادق کرمیار را در ۳۳۶ صفحه و باقیمت ۶۰۰۰۰ تومان منتشر کرده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۲۹۴۴۷۵، www. ibna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین