پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۴۱۸
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
همه چیز در عراق دوره صدام حسین ثبت و ضبط می‌شد؛ از جوک گرفته تا انتقاد و تحرکات مردم عراق و اعدام‌ها همگی توسط حزب بعث و رژیم صدام حسین به ثبت می‌رسید. این آرشیو عظیم بعد از سقوط صدام حسین به ایالات متحده برده شده بود و اکنون هزاران سند از آن، از سوی آمریکا به عراق عودت داده شده است.

شعار سال : همه چیز در عراق دوره صدام حسین ثبت و ضبط می‌شد؛ از جوک گرفته تا انتقاد و تحرکات مردم عراق و اعدام‌ها همگی توسط حزب بعث و رژیم صدام حسین به ثبت می‌رسید.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی خبر داد، آرشیوی بزرگ حاوی هزاران سند در این زمینه وجود دارد.

این آرشیو عظیم بعد از سقوط صدام حسین به ایالات متحده برده شده بود و اکنون هزاران سند از آن، از سوی آمریکا به عراق عودت داده شده است، اسنادی که می‌توانند باعث سر باز کردن زخم‌های قدیمی عده بسیاری در رابطه با سرنوشت عزیزان مفقودشده خود در سال‌های طولانی حکومت این دیکتاتور شود.

گفته می‌شود بعد از سقوط رژیم صدام حسین در سال ۲۰۰۳، نیروهای آمریکایی آرشیو عظیمی از اسناد حزب بعث را کشف کردند.

این آرشیو در حالی در یکی از مقرهای حزب بعث کشف شد که نیمی از ساختمان زیر آب رفته بود.

جالب اینجاست که نیروهای آمریکایی از کنعان مکیه مخالف صدام حسین و مصطفی الکاظمی روزنامه‌نگار و فعال سیاسی برای بررسی این اسناد کمک گرفت، حال آنکه امروز الکاظمی نخست‌وزیر عراق و مکیه ساکن آمریکاست.

مکیه از محل اقامتش در ایالات متحده در مورد آن روز می‌گوید: ما را وارد زیرزمینی کردند که مملو از آب بود، به دلیل قطعی برق با استفاده از چراغ‌قوه اطراف خود را می‌دیدیم، وقتی برخی از اسناد را بررسی کردیم متوجه شدیم که اطلاعاتی گسترده پیش رویمان است.

در میان این اسناد پرونده اعضای حزب بعث عراق و نامه‌های اداری بین احزاب و وزارتخانه‌های مختلف هم به چشم می‌خوردند. همچنین گزارش‌ برخی از عراقی‌ها مبنی بر متهم کردن همسایگان‌شان به انتقاد از صدام حسین هم در بین این اسناد موجود بود. از سویی برخی دیگر نسبت به احتمال خیانت برخی از سربازان عراقی که در زمان جنگ عراق و ایران به اسارت درآمده بودند سخن گفته بودند.

اما بعد از شدت یافتن موج خشونت‌ها در بغداد، مکیه با آمریکایی‌ها بر سر انتقال این اسناد به ایالات متحده به توافق رسید، امری که بعدها به یکی از مهم‌ترین انتقادها علیه او و مصطفی الکاظمی تبدیل شد.

این اسناد بعد از شماره‌گذاری در موسسه تحقیقات هوور که وابسته به مرکز پژوهش‌های سیاسی دانشگاه استنفورد ایالت کالیفرنیا بود نگهداری شد و به جز محققان کسی به آن دسترسی نداشت.

آرشیو عراق2

این اسناد که وزنی بالغ بر ۴۸ تن دارد ۳۱ آگوست گذشته دوباره به بغداد بازگردانده و در مکانی نامعلوم گنجانده شد.

هرچند خبرگزاری فرانسه از این انتقال اطلاع پیدا کرده، اما نه بغداد و نه واشینگتن رسماً این انتقال را تایید نکردند؛ در عین حال یک مسئول عراقی خبر داد، بغداد قصد ندارد این آرشیو را در دسترس عموم قرار دهد.

همین مساله انتقادات شدیدی علیه دولت فعلی عراق برانگیخته است، گرچه بسیاری از عراقی‌ها پیش از این نیز به فرانس پرس گفته بودند که شماری از مسئولان ساختار فعلی از صدام حسین هم بدترند.

به گفته مکیه، اسنادی که او مطالعه کرده نشان می‌دهد بعثی‌ها همه چیز را مدون کرده‌اند، به طوری که از جوک گفتن مردم تا اعدام آنها در این اسناد به ثبت رسیده است.

بعضی از این اسناد مربوط به مسئولان حال حاضر عراق است و در صورت افشا شدن برخی دیگر از این اطلاعات، عشایر عراق به خونخواهی اعضای خود برخواهند خاست و جنگی خیابانی در کشور به راه خواهد افتاد.

این در حالی است که گفته می‌شود ایالات متحده بعد از سقوط صدام حسین، اسناد بسیار حساس‌تری هم به دست آورده و از عراق خارج کرده است.

 

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اعتماد آنلاین ، تاریخ انتشار 25 شهریور 99 ، کد خبر :432910 ،  etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین