پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۱۸۳۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۰
با وجود نیاز مبرم بیماران خاص، کمبود برخی دارو‌ها در اردبیل محرز شده و وضعیت شبکه توزیع نامشخص است.
شعار سال:تماس‌های مکرر شهروندان اردبیل در خصوص وضعیت داروهای مورد نیاز بیماران خاص گویای کمبودهای مقطعی برخی داروهاست.موضوعی که موجب شده گاه بیماری که سلامت جسمی و تسکین دردهایش به یک دارو مرتبط باشد، به دلیل ناتوانی در تامین آن عوارض جسمی قابل توجهی را تحمل کند.
 
در بررسی میدانی و سوال از داروخانه‌ها نیز مشخص شد که برخی داروها موجود نبوده و فرد بیمار نیز برای تهیه مجبور به سفر به شهرهای دیگر می‌شود.
 
برخی داروها از ابتدای سال موجود نیستند
 
پیرو مراجعه به داروخانه‌های شناخته شده اردبیل که برخی داروهای کمیاب برای بیماران خاص همواره در آن ها موجود است، مشاهده شد که برخی داروها مدت ها و ماه ها است از شبکه توزیع اردبیل حذف شده است.
 
یکی از کارکنان داروخانه 22 بهمن با اشاره به داروی مصرفی بیماران پارکینسون گفت: این دارو قبلا موجود بود اما ماه‌هاست در داروخانه‌ها توزیع نشده است.
 
وی با اشاره به اینکه برخی داروها از ابتدای سال موجود نیستند، افزود: کمبود برخی داروها به صورت مقطعی وجود دارد و داروخانه هم منتظر تامین آن می‌ماند تا در اختیار مشتری قرار دهد.
 
پزشک یکی دیگر از داروخانه های سطح شهر اردبیل نیز با اذعان به نایاب شدن برخی داروها گفت: البته امیدوار هستیم که مقطعی باشد و به زودی این داروها در اختیار داروخانه‌ها قرار بگیرد.
 
در عین حال یکی از کارکنان داروخانه هلال احمر اردبیل گفت: اینکه برخی داروها به صورت مقطعی پیدا نمی‌شود، تجربه نخست ما نیست و گاهی چنین وضعیتی موجب می‌شود تا ما از مشتریان خود شرمنده شویم.
 
این اظهارات در حالی است که داروخانه های 22 بهمن و هلال احمر به عنوان مهمترین داروخانه های توزیع و فروش داروهای خاص محسوب می‌شوند و زمانی که بیماران از سایر داروخانه‌ها قطع امید می‌کنند به این داروخانه‌ها مراجعه دارند.
 
مجبور شدم برای تهیه دارو به تهران بروم
 
در کمال شگفتی داروخانه‌ها خود، جهت سفر به تهران و خرید دارو از پایتخت مشاوره های لازم را به فردی که عاجز از همه جا شده است، ارائه می‌دهند.
 
یکی از شهروندان با اشاره به کمیاب شدن داروی کلشی سین تصریح کرد: مجبور شدم برای تهیه به تهران بروم و متاسفانه آنجا هم به سختی مقدار اندکی پیدا کردم.
 
شهروند دیگری با اشاره به تجربه چندین ساله خود برای تهیه دارو از تهران، تصریح کرد: واقعیت این است که کسی خود را مسئول تامین دارو برای بیمار نمی‌داند و به هرکجا مراجعه می‌کنی می‌گویند دارو نداریم و تهیه آن هم بر عهده ما نیست.
 
سلطانی اضافه کرد: این در حالی است که همان داروخانه، دارو را به قیمت روز به فروش می‌رساند و اگر بیمار کمبود مالی هم داشته باشد اهمیتی نداشته و باید پول دارو به صورت کامل پرداخت شود.
 

شهروندان در حالی عاجز از تامین برخی داروها شده‌اند که مسئولان بهداشت و درمان با اذعان به کمبود برخی داروها دلایل مختلفی برای بروز کمبود عنوان می‌کنند.
 
از قطع واردات دارو تا ناتوانی در تامین مواد اولیه
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در این خصوص گفت: برخی داروها به صورت مقطعی با کمبود مواجه می‌شود و ما این موضوع را انکار نمی‌کنیم.
 
شهرام حبیب زاده در پی انعکاس لیست داروهایی که این روزها در بازار دارویی اردبیل کمیاب شده است و پیگیری آن گفت: متاسفانه هر کدام از داروها به دلایل مختلفی دچار کمبود شده و با این وجود ما تلاش می کنیم چرخه توزیع در نهایت ساماندهی و مدیریت شود.
 
همچنین پیرو تماس با معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نیز موضوع کمبود برخی داروها مورد تائید قرار گرفت.
 
محسن ارزنلو تصریح کرد: اینکه دارویی دچار کمبود می‌شود خارج از اراده استان است و اگر دارو در اختیار شبکه توزیع قرار گیرد بی شک ما هم به شکل مناسب توزیع می‌کنیم.
 
وی افزود: برخی داروها به دلیل اینکه در حجم اندک در اختیار ما قرار می‌گیرد به صورت سهمیه بندی در اختیار داروخانه‌های شناخته شده شهر قرار می‌گیرد.
 
وی تصریح کرد: در صورتی که دارو دچار کمبود شود نیز فروش آن با نسخه و تنها به میزانی که نیاز بیمار تامین شود انجام می‌شود تا با خرید مازاد یک بیمار برای دیگری مشکلی به وجود نیاید.
 
اما رئیس اداره نظارت بر دارو معاونت غذا و داروی استان نیز می‌گوید دلایل مختلفی موجب کمبود دارو می‌شود که بخشی به واردات داروهای خارجی مرتبط است.
 
علی عبداللهی تصریح کرد: برخی داروها نمونه ایرانی دارند اما ممکن است بیمار طالب نمونه خارجی باشد که به واسطه کاهش واردات در بازار کمیاب می‌شود و اردبیل هم از چنین وضعیتی مستثنی نخواهد بود.
 

وی تاکید کرد: برخی داروهای تولید داخل مانند کلشی سین که ایرانی است، مدتی به دلیل تامین نشدن مواد اولیه تولید نمی‌شد که به نظر می رسد به زودی مشکل کمبود آن رفع می‌شود.
 
سوالی که برخی شهروندان می‌پرسند این است که اگر آمار و وضعیت جسمی بیماران خاص مشخص است، چرا مسئولان قادر به تامین سهمیه سالانه دارویی بیماران خاص ساکن در استان نیستند؟ و چرا در این خصوص احساس مسئولیت نکرده و با کوچکترین تکانه‌ای در بازار مسئولیت تامین دارو را بر خود تمام شده می‌دانند؟
 
اردبیل متوقف در تولید ضدعفونی کننده
 
در عین حال که علوم پزشکی ساماندهی چرخه توزیع را مهمترین اقدام خود می‌داند باید پرسید این استان چه قدم هایی در صنعت داروسازی برداشته است و چه سرمایه گذاری‌هایی در این خصوص انجام شده است؟
 
رئیس اداره نظارت بر داروی معاونت غذا و داروی استان در این خصوص اضافه کرد: ساخت چند کارخانه آغاز شده اما فعلا به مرحله تولید نرسیده‌اند.
 
به گفته عبداللهی در وضعیت فعلی صرفا ماده ضدعفونی کننده دو واحد تولیدی اردبیل در بازار دارویی استان و کشور توزیع می‌شود.
 
این در حالی است که شرکت‌های دانش بنیان متعددی در استان در حوزه داروسازی به ویژه با پایه گیاهان دارویی وارد شده‌اند اما داروی تولیدی آن ها مورد تائید وزارت بهداشت قرار نگرفته است.
 
غفلت از این صنعت در وضعیتی است که چرخه اقتصادی و حاشیه سود صنعت داروسازی قابل توجه بوده و می‌تواند یکی از اهرم‌های توان و قدرت اقتصادی یک منطقه محسوب شود.
 
سوال اینجاست که آیا مسئولان نمی‌توانند ساخت دارو برای بیماری‌هایی که به دلیل شرایط اقلیمی در این منطقه شیوع بالایی دارد، برنامه ریزی کرده و سرمایه گذاران را به این سمت سوق دهند؟ تا به امروز پاسخ خوشایندی برای این پرسش شکل نگرفته است و به نظر می‌رسد اردبیل با کمبودهای اساسی در حوزه برنامه ریزی صنایع دارویی از توزیع و تامین و فروش گرفته تا تولید، مواجه است.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری  تسنیم ، تاریخ انتشار:  2 مهر 1399  ، کدخبر2354766: www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین