پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۲۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۵
اخیرا برخی کوچه های ارومیه در مناطق مرفه شهر توسط ساکنین با زنجیر بسته شده است. برخی کوچه های واقع در مناطق مرفه شهر از جمله خیابان استادان، توسط اهالی با زنجیر بسته شده و در بعضی از آنان اتاقک های نگهبانی مستقر شده است.
شعارسال: این در حالی است که ماده 24 قانون مدنی به صراحت این اقدام را غیرقانونی می داند. بر اساس این ماده از قانون «هیچ کس نمی‌تواند معابری که انتهای آن مسدود نیست را ببندد».

این عبارت البته موجب شده تا برخی به اشتباه گمان کنند می توان کوچه های بن بست را با زنجیر بست در حالی که بر اساس قانون تنها کوچه های اختصاصی مشمول این ماده می شوند.

* منظور از کوچه اختصاصی چیست؟

کوچه اختصاصی به این معنا نیست که جمعی از اهالی با هم توافق کنند و کوچه بن بستی را خصوصی اعلام کنند.

بلکه منظور از کوچه اختصاصی، کوچه ای است که از داخل ملک شخصی درست شده باشد. یعنی اهالی یک منطقه بخشی از دیوار حیاط خود را تخریب کرده و به کوچه اضافه کنند، تنها در این صورت است که یک کوچه بن بست اختصاصی محسوب می شود.

* بستن کوچه ها جرم است

اگر کوچه بخشی از ملک شخصی ساکنین و اهالی نباشد به هیچ عنوان حق مسدود سازی آن وجود ندارد.

این تصور اشتباه وجود دارد که شهرداری یا نیروی انتظامی می تواند مجوز شخصی سازی کوچه های بن بست را صادر کند در حالی که هیچ یک از این دو نهاد اجازه و اختیار چنین اقدامی را ندارند.

مسدودسازی کوچه های بن بست و بستن آن با زنجیر با استناد به قانون جرم محسوب می شود و تردد در آن حقی عمومی است نه صرفا مختص ساکنین محله.

* نگهبان محله، در نقش سرایدار محل

ساکنین می توانند فردی را به عنوان نگهبان محله انتخاب کنند. نیروی انتظامی نیز بعضا مجوزی برای این شخص صادر می کند. اما این مجوز هیچ گونه حق مسدودسازی و بستن کوچه را به او نمی دهد.

فرد مشخص شده در صورت بروز درگیری یا هر اتفاق دیگر از حقوق و مزایایی بیشتر از یک شهروند عادی نیز برخوردار نیست.

تنها وظیفه فرد نگهبان، مراقبت از محله و گزارش به اهالی و پلیس در صورت مشاهده هر گونه تخلف و مزاحمت است. نگهبان محله به عبارت دیگر همان سرایدار محله است.

* کوچه های مسدود شده باید باز شود

مشخص نیست کوچه های مذکور در ارومیه با هماهنگی چه کسی مسدود شده و یا اهالی با تصمیم خود اقدام به این کار کرده اند، اما در هر صورت این کار غیرقانونی است و هر چه سریع تر باید نسبت به بازگشایی این کوچه ها به عنوان مطالبه مردمی اقدام شود.

همچنین این سوال به میان می آید که اگر چنین رفتارهای در مناطق محروم شهر نیز سر بزند مسئولین مربوطه این چنین اهالی را همراهی خواهند کرد؟

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری ندای ارومیه، تاریخ انتشار: پنجشنبه 1 مهر 1395، کد خبر: 263913، www.nedayeurmia.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
0
0
در این حد بی نظارتی تو روز روشن بیان یه کوچه رو مسدود کنن وانگار نها نگار شهرداری فقط زورش به دست فروشا میرسه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین