پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۷۶۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
سازمان سینمایی در حالی اصرار به برگزاری جشنواره‌ها دارد که در مورد جریان اکران و موانع آن بی توجه است و همین موضوع «سیاست یک بام و دو هوا» را به ذهن متبادر می‌کند.
شعار سال: سخنگوی شورای صنفی نمایش خروجی در گفتگویی جلسه روز یکشنبه بیست و هفتم مهرماه این شورا و تصمیم برای شیوه اکران فیلم‌ها را منوط به برگزاری جلسه مشترک با ستاد مقابله با کرونا دانست.
مرتضی شایسته همچنین درباره زمان دقیق اکران فیلم‌هایی همچون «تومان» ساخته مرتضی فرشباف، «ساز‌های ناکوک» ساخته علی حضرتی، «مردن در آب مطهر» ساخته برادران محمودی و «اینجا هم باران می‌بارد» ساخته نادر طریقت نیز گفت: قرار شد تهیه‌کنندگان و پخش کنندگان این فیلم‌ها بعد از این ایام به جلسه شورا بیایند و با آن‌ها درباره مسایل اکران گفتگو شود.
سیاست متناقض سازمان سینمایی دردسرساز شد
سخنگوی شورای صنفی نمایش با اشاره به این که فعلاً فیلم جدیدی به ناوگان اکران اضافه نمی‌شود افزود: امیدواریم کرونا کمی فروکش کند تا ما بتوانیم درباره فیلم‌ها تصمیم بگیریم. از همین رو اکران فیلم‌هایی که قرار بود طی چند روز آینده به نمایش دربیاید، عقب می‌افتد.

آش همان آش و کاسه همان کاسه!
آن‌گونه که از سخنان شایسته برمی‌آید شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی با گذشت ۹ ماه از آغاز شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، هنوز همان روند سنتی و همیشگی برای اکران فیلم‌ها را در دستور کار دارند و طرح نو و راهگشایی در این زمینه ندارند.
سخنگوی شورای صنفی نمایش در صحبت‌های خود هیچ اشاره‌ای به لزوم اتخاذ یک سیاست یکپارچه و یا رایزنی با ستاد مقابله با کرونا برای بازگشایی سینما‌ها نداشته و تنها اظهار کرده است: تمام سینما‌ها پروتکل‌های بهداشتی را به طور صد در صد رعایت می‌کنند از همین رو جا دارد از مالکان، مدیران و کارکنان سینما تشکر کنم. سینما جای پاکیزه‌ای است و نکات بهداشتی در آنجا رعایت می‌شود و امیدوارم این موضوع به گوش مسئولان برسد.
سیاست متناقض سازمان سینمایی دردسرساز شد
این امیدواری و سپاس خشک و خالی در حالی از سوی شورای صنفی نمایش (و به تبع آن سازمان سینمایی) ابراز می‌شود که باتوجه به تمدید تعطیلی سینما‌ها و البته سالن‌های تئاتر و اجرای موسیقی تا پایان هفته جاری، تعطیلی سینما‌ها در این مقطع به ۲۰ روز خواهد رسید؛ آن هم در شرایطی که بنابه گفته اغلب سینماداران، تعداد زیادی از سالن‌های سینما به مرز ورشکستگی رسیده و چاره‌ای جز تعدیل نیرو‌های خود نداشته‌اند.
در مقطعی که سالن‌های سینما بازگشایی شده بودند (ابتدای تیرماه تا اوایل مهرماه سال جاری)، مشاهدات عینی و نظر اغلب کارشناسان حاکی از این بود که شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سالن‌های سیتما تا حد زیادی رعایت می‌شوند. به عبارت دیگر، حضور مردم در سینما به نسبت سایر اماکن عمومی و تفریحات دسته‌جمعی همچون پاساژگردی، رستوران، سفر‌های تفریحی و... خطرات کم‌تری داشته است هرچند کمتر کسی به صورت مستقیم حضور مردم در سینما‌ها را تشویق و حمایت کرد؛ از جمله صداوسیما ترجیح داد در این زمینه سکوت پیشه کند. در نتیجه، تلویزیون از پخش تیزر‌های تبلیغاتی فیلم‌ها و یا برنامه‌هایی که رفتن مردم به سینما را تشویق کند پرهیز کرد.
سیاست متناقض سازمان سینمایی دردسرساز شد
به این ترتیب، جریان اکران نصفه و نیمه به حال خود رها شد و شیوه اکران آنلاین هم با وجود استقبال در روز‌های اول و تبلیغات فراوان، مورد حمایت جدی قرار نگرفت. در ماه‌های اخیر فقط شاهد اکران‌های پراکنده و ناشی از تصمیم شخصی فیلمسازان بودیم بدون آنکه بستر‌های لازم و مورد نیاز به صورتی یکپارچه فراهم شود.

وقتی جشنواره به متن می‌آید و اکران به حاشیه می‌رود
اما این تنها یک سمت ماجراست؛ در همین شرایط که سازمان سینمایی توان یا اراده برنامه‌ریزی برای اکران درست و فارغ از نگرانی برای مخاطبان را ندارد، شاهد تلاش برای برگزاری جشنواره‌های گوناگون سینمایی به صورت ترکیبی (آنلاین و فیزیکی) هستیم.
شب گذشته، آیین افتتاحیه سی و سومین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان در اصفهان برگزار شد. مراسمی که البته کاملاً متفات از شرایط عادی سال‌های گذشته بود و در آن شیوه‌نامه‌های بهداشتی تا حد امکان رعایت شده بود؛ با این حال این دوره از جشنواره فیلم کودک و نوجوان بخش‌های حضوری و فیزیکی نیز دارد. ضمن این‌که با توجه به تجارب قبلی در برگزاری مجازی رویداد‌های فرهنگی، کیفیت برگزاری به صورت آنلاین نیز مورد پرسش جدی است؛ هرچند برای قضاوت درست و دقیق در این زمینه باید منتظر روز‌های آینده ماند.
سیاست متناقض سازمان سینمایی دردسرساز شد
از سوی دیگر مدیران سازمان سینمایی همچنان به برگزاری سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر به صورت نیز اصرار دارند. دو هفته پیش و با صدور حکم محمدمهدی طباطبایی‌نژاد به‌عنوان دبیر این دوره از جشنواره فیلم فجر، بحث برگزاری یا عدم برگزاری این رویداد فرهنگی به پرسش اصلی علاقه‌مندان به سینما تبدیل شد.
این اتفاق در حالی رقم خورد که مسئولان ستاد مقابله با کرونا بر احتمال افزایش تعداد مبتلایان در ماه‌های آینده و تجربه یک پاییز و زمستان سخت تأکید کرده‌اند. با توجه به این شرایط، به نظر می‌رسید برگزاری جشنواره فیلم فجر امسال نیز همچون بسیاری از رویداد‌های فرهنگی و هنری دیگر یا لغو شود و یا به‌صورت مجازی و برخط برگزار شود.
بااین‌حال طباطبایی‌نژاد در اولین گفتگوی رسانه‌ای خود به این موضوع این‌چنینی واکنش نشان داد: «تا الآن قرار ما بر این است که جشنواره فیلم فجر به شکل محدود و کاملاً رعایت شده با حداکثر پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. البته منظور از محدود این نیست که حجم جشنواره کوچک شود، بلکه برپایی آن را با همان رعایت پروتکل‌ها و ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها مدنظر داریم.»
به‌این‌ترتیب مشخص شد که مدیران سازمان سینمایی و به‌تبع آن‌ها دبیر جشنواره فیلم فجر عزم خود را جزم کرده‌اند تا هر طور شده جشنواره سی و نهم را با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برگزار کنند.
سیاست متناقض سازمان سینمایی دردسرساز شد

یک بام و دوهوای سازمان سینمایی در زمانه کرونایی!
میل عجیب مدیران سینمایی برای برگزاری جشنواره‌های سینمایی آن هم دراین شرایط نامطلوب جای پرسش جدی دارد. آن هم در حالی‌که بسیاری از فعالان و هنرمندان حوزه سینما خواهان اختصاص بودجه این جشنواره به برنامه‌های حمایتی شده‌اند. نباید فراموش کرد که بدنه اصلی و عمده سینما و تئاتر کشور به خاطر شیوع کرونا مدت زیادی است که با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. بار‌ها گفته شده که حل این معضلات و حمایت از هنرمندان و فعالان سینما باید در اولویت تصمیم‌گیران فرهنگی کشور باشد.
مقایسه این میل و اصرار به برگزاری جشنواره‌ها با بی‌میلی و انفعال سازمان سینمایی در قبال جریان اکران، در خوش‌بینانه‌ترین حالت نوعی آشفتگی و سیاست «یک بام و دوهوا» را به ذهن متبادر می‌سازد. سیاستی که بیشتر در پی دفع‌الوقت است و به چیدن ویترین‌های فریبنده و چشم‌نواز همچون جشنواره‌ها بیش از اکران و درآمدزایی واقعی البته همراه با تضمین سلامت مخاطبان اهمیت بیشتری می‌دهد.
حال باید دید پاسخ حسین انتظامی به عنوان رئیس سازمان سینمایی والبته نهاد‌های ناظر و مدیران فرهنگی کشور به این سیاست یک بام و دوهوا و برخورد دوگانه چه خواهد بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آنا، تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹، کدخبر: ۴۸۷۳۲۰، ana.press
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
0
0
جشنواره ها امسال احتمالا دلگیرن. همه مزه جشنواره ها به شلوغی سینماها بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
0
0
سازمان سينمايي انقد بي عرضگي از خودشون نشون داده كه حتي هنرمند ها انتخاب فيلم اسكار هم به اون نميسپارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
0
0
ربطي به عرضه سازمان سينمايي نداره دوست عزيز اين ها خودشون مافيا هستن و اين دستروسي رو به كسي نميدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
0
0
امار کرونا روز به روز داره بالاتر می‌ره اونوقت اینا هنوز اصرار دارن مردم دور هم جمع شن ناظری هم که وجود نداره ماشاالله
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین