پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۹۸۲
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵
طرح‌های نیمه تمام فرهنگی و هنری با ١٠ درصد قیمت تمام شده به بخش خصوصی واگذار می‌شود

شعار سال:

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با اهالی فرهنگ و هنر استان کردستان به لزوم ایجاد فضای باز برای رشد فرهنگ اشاره کرد و تحقق آن را یکی از مهم‌ترین رویکردهای دولت تدبیر و امید دانست.
علی جنتی پنجشنبه در آیین دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر استان کردستان در مجتمع فرهنگی و هنری فجر سنندج با اشاره به اینکه دولت برای اعتلای ظرفیت فرهنگی تمامی استان‌ها قدم برداشته، افزود: انتشار ٨٠ هزار عنوان کتاب در سال و صدور چهارهزار و ٥٠٠ مجوز مطبوعاتی از هشت هزار مجوز کل و کاهش مدت صدور مجوز انتشار کتاب از ٢ سال به ٢٢روز از نشانه‌های ایجاد فضای باز فرهنگی در کشور است. به گفته وی تحقق عدالت فرهنگی از دیگر رویکردهای فرهنگی دولت یازدهم بوده که در این راستا تمامی سازمان‌های وابسته به این وزارتخانه موظف هستند حداقل ٢٠ درصد اعتبارات خود را برای توسعه استان‌ها تخصیص دهند تا شهرستان‌های کشور از امکانات و تجهیزات بیشتری برخوردار باشند.
جنتی افزود: همچنین در این راستا صدور مجوز چاپ کتاب به برخی استان‌ها تفویض شده تا علاوه بر بومی‌سازی و تسهیل فرهیختگان کشور، مدت زمان صدور مجوز از ٢ سال به ٢٢ روز کاهش یابد.عمده توجه دولت در صدور مجوز انتشار کتاب‌ها بررسی مواد قانونی نظام‌مقدس جمهوری‌اسلامی بوده و در این بین فرصت اعتلای فرهنگ تمامی استان‌ها و قومیت‌ها به مردم آن مناطق اعطا شده است. بنابر گفته‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بررسی صدور مجوز انتشار کتاب‌ها به منظور جلوگیری از برخی خرده‌گیری‌ها به استادان دانشگاه‌ها و صاحبان اهل فرهنگ و ادب واگذار شده که در نتیجه آن بیش از ٨٠ هزار عنوان کتاب در سه سال به چاپ رسیده که عمده این کتاب‌ها چاپ اول خود را تجربه کرده‌اند.
جنتی گفت: ابتدای دولت بسیاری از برادران اهل تسنن از درج جمله «ویژه اهل سنت» گلایه می‌کردند که دولت یازدهم به منظور احترام به این قشر مانع از درج این کلمه در کتاب‌ها شد. علاوه بر کتاب، در حوزه صنعت سینما هم در سال‌جاری، فروش پر رونقی را تجربه کرده‌ایم.
حمایت ارشاد از ساخت آثار فاخر و ملی
وی ادامه داد: در همین راستا در نیمه اول سال در گیشه سینماهای کشور حدود یک‌هزار میلیارد ریال محصولات سینما به فروش رفت.میزان فروش صنعت سینما در نیمه‌اول سال‌جاری با ٢ برابر کل فروش سال ٩٣ که به میزان
٥٢٠ میلیارد ریال بود برابری می‌کند.
وی گفت: ساخت فیلم و برگزاری جشنواره‌ها با نگاه بومی نیز از دیگر سیاست‌های این وزارتخانه بوده و این وزارتخانه آماده اعطای مجوز برگزاری جشنواره فیلم‌های کردی در سنندج با نگاه بومی‌سازی سینما است.
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذاری مدیریت به بخش خصوصی و تفویض اختیار به استان‌ها را از سیاست‌های کلان مدیریت دولت عنوان کرد.
تلاش برای برون سپاری امکانات
به بخش خصوصی
وی ادامه داد: صدور مجوز ساخت فیلم، انتشار کتاب و اجرای بسیاری از فعالیت‌ها به استان‌ها واگذار شده تا حذف تمرکز از تهران انجام شود. برون‌سپاری خدمات و برخی امکانات به بخش خصوصی از دیگر سیاست‌های دولت بوده و این وزارتخانه نیز در این خصوص اقدامات قابل توجهی انجام داده است.  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از واگذاری طرح‌های نیمه تمام فرهنگی و هنری با ١٠ درصد قیمت تمام شده به بخش خصوصی خبر داد و افزود: هدف از این اقدام حمایت از توسعه زیرساخت‌های فرهنگی استان‌ها و شهرستان‌ها بوده که سرمایه‌گذاران می‌توانند این فرصت را در خدمت اعتلای فرهنگی به‌کار بگیرند.
وی افزود: برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی زبان کردی در عرصه‌های فرهنگ و هنر حمایت می‌شود تا علاوه بر حضور هنرمندان کرد زبان دیگر کشورها به مرکزیت استان کردستان از تجارب آنها نیز استفاده کرد. حمایت از هنرمندان از دیگر برنامه‌های محوری این وزارتخانه بوده و هم‌اکنون صندوق اعتباری هنر و هنرمندان بیش از
٤٧ هزار عضو فعال داشته و ٢٢ هزار نفر آنان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند.
ظرفیت جشنواره تئاتر خیابانی
در اشاعه جهانی پیام صلح
 جنتی در این سفر در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان شرکت کرد و گفت: جشنواره تئاتر خیابانی ظرفیتی برای پیام صلح و دوستی بین اقوام و ادیان مختلف جهان است. از همین رو نهادهای دولتی و غیردولتی باید با جدیت بیشتری برای تقویت و رشد این هنر تلاش و از قابلیت‌های آن استفاده کنند.
وی در خصوص ایجاد دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان نیز اظهار کرد: لازم است برای ارتقای بیشتر این جشنواره، دبیرخانه‌ای دائمی برای آن ایجاد و دبیر آن برای برگزاری جشنواره بعدی مشخص شود. امیدوارم سال آینده و جشنواره بعدی تئاتر خیابانی مریوان غنی‌تر برگزار شود و گروه‌های نمایشی داخلی و خارجی بیشتری در آن حضور پیدا کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 10 مهر 1395، شماره: 6324:    صفحه :  22

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین