پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۱۷۵۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
رئیس کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: برنامه‌ای برای خرید واکسن کرونا از شرکت‌های خارجی مثل شرکت اوگور شاهین، برگزیده جایزه مصطفی (ص) نداریم و خود در حال ساخت هستیم.
شعارسال: مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره واکسن کرونای ساخته شده از سوی برگزیده جایزه مصطفی (ص) گفت: اوگور شاهین بیش از یک دهه است که روی موضوع مهمی کار می‌کند که آن پلت‌فرم واکسن سرطان است و تمام زحماتی که کشیده در این حوزه بوده است. اما بعد از شیوع ویروس کرونا، از همین زیرساخت برای ساخت واکسن کرونا استفاده کرد.

قانعی افزود: برمبنای این زیرساخت، سلول‌های دفاعی بدن از نوع لنفوسیت نوع T که نقش جدی در دفاع بدن ایفا می‌کنند، آموزش می‌بینند که علیه یک میکروارگانیسم یا سلول وارد جنگ شوند. در واقع اوگور شاهین طی یک دهه کار تحقیقاتی این زیرساخت را فراهم کرده بود و پاندمی کرونا فرصتی شد که از آن برای ساخت واکسن کرونا استفاده کند. اولین کسی که واکسن کرونا بر پایه mRNA را ساخته و وارد عرصه واکسن در دنیا کرده است. تاکنون واکسنی نداشتیم که بر پایه mRNA علیه یک ویروس و در واکسیناسیون ساخته شود.

رئیس سابق انستیتو پاستور ایران در مورد اینکه این واکسن در چه مرحله‌ای است، بیان کرد: این واکسن با توجه به اقدامات انجام شده در مرحله سوم تست انسانی است؛ یعنی روی ۴۳ هزار داوطلب تست می‌شود. بعد از این مرحله برای تزریق فراگیر خواهد شد. این واکسن شاید پیشروترین واکسن در رده خود و چهارمین واکسن در خط مقدم واکسن‌های دنیا به شمار می‌رود و کم کم برای ورود به مرحله واکسیناسیون جمعی آماده می‌شود.

قانعی در مورد اینکه آیا ایران برای گرفتن واکسن اوگور شاهین در اولویت قرار دارد یا خیر، اظهار داشت: در ایران نمونه این واکسن با همین روش در حال ساخت است و اولویت کشور ما خرید این نوع واکسن برای کل کشور نیست، بلکه تولید این واکسن با این نوع زیرساخت است. از سوی دیگر، خرید واکسن را سازمان بهداشت جهانی مدیریت می‌کند و تقبل کرده که درصدی از واکسن‌های تولید شده با تائیدیه خود را به کشور‌های دیگر عرضه کند و ایران هم در این لیست وجود دارد. به هر حال باید دید که واکسن داخلی ما چقدر کارآیی خواهد داشت. با این حال کشور ما برنامه‌ای برای خرید واکسن شرکت اوگور شاهین را ندارد.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در ادامه بیان کرد: نکته مهم در این جریان، برگ برنده‌ای است که ایران به واسطه معرفی اوگور شاهین به عنوان جایزه دانشمند برتر سال ۹۸ رو کرده است و کسی را انتخاب و معرفی کرده که در سطح جهانی کارکرد اثرگذاری داشته است. نکته دوم این است که اوگور شاهین در سوابق خود ذکر می‌کند که در ایران قبل از اینکه کرونا شیوع پیدا کند و قبل از اینکه به دلیل ساخت واکسن کرونا شهرت جهانی پیدا کند، ایران به او احترام گذاشته و به او جایزه داده است. این امر نشان می‌دهد که ایران در شناسایی دانشمندان خوب و ارائه جایزه به آن‌ها در سطح بین‌المللی درست عمل می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو تاریخ انتشار ۲۵ آبان ۹۹، کد خبر: ۸۸۹۷۹۳، www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
چون نميتونيد بخريد بخاطر تحريم ها اين رو بگيد خيلي صادقانه تره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
نه بودجش رو دارن نه بهشون اجازه ميدن كه اين واكسن هارو وارد كنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
با چه رويي داريد اين حرف رو صراحتا ميزنيد؟ ايراني ها هميشه بايد مهجور باشن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
یکی از مجریان امروز خبر داد که آقای حریرچی گفتن که واکسن خارجی پیش خرید شده که
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
دولت باید برای تمام اقشار واکسن کرونا را تامین کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
خرید واکسن در ایران بخاطر تحریم ها امکان پذیر نیست و به قول دوستمون این ها دارن بهانه میارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
مردم همیشه چوب تجریم هارو خوردن و مسئولین همیشه سودش رو بردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
0
0
خريد واكسن در ايران توجيهي نداره وقتي داريم خودمون اون رو توليد ميكنيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین