پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۶۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹
این روز‌ها بچه‌های روستای «چاله کند» کبودراهنگ بر بام منازل درس می‌خوانند، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات نبود تجهیزات را مشکل اصلی می‌داند و رئیس شورای روستا هم از عدم توجه به حل مشکل با وجود نامه‌نگاری‌های مکرر گلایه می‌کند.
شعار سال: همدان، این روز‌ها دانش‌آموزان روستای چاله‌کند از توابع بخش گل تپه شهرستان کبودراهنگ در استان همدان با مشکل اینترنت مواجه هستند و مجبورند برای انجام تکالیف بالای پشت بام یا روستا‌های اطراف بروند که خطراتی به دنبال دارد.

با صحبتی که با رئیس شورای این روستا داشتیم او اظهار کرد: روستای چاله‌کند تقریبا در ۳ کیلومتری غارعلیصدر واقع شده و با مشکل آنتن دهی مواجه است، بچه‌ها با این وضعیت در خانه‌ها نمی‌توانند تکالیف خود را انجام دهند و مجبورند برای درس خواندن به مناطق مرتفع بروند.

محمدهادی مبرقع با بیان اینکه اینترنت روستای به صورت نقطه‌ای عمل می‌کند یعنی جا‌های مرتفع اینترنت دارد و مناطق کم ارتفاع بدون اینترنت است گفت: از اواسط روستا به سمت پایین اینترنت وجود ندارد و بچه‌ها مجبورند به جا‌های مرتفع بروند تا دسترسی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در روستای ما دسترسی به تلفن سیمی و خانگی وجود ندارد عنوان کرد: خیلی‌ها می‌گویند چرا از «ADSL» و مودم استفاده نمی‌کنیم در صورتی که تلفن خانگی دسترسی نداریم.

این عضو شورای روستا خاطرنشان کرد: علیصدر تقریبا سه کیلومتر با ما فاصله دارد، اما متصل به فیبرنوری است و اهالی آن روستا تلفن خانگی دارند و می‌توانند از «ADSL» استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه «چاله‌کند» به خاطر موقعیت جغرافیایی آنتن‌دهی ضعیفی دارد و در ارتفاع آنتن می‌دهد گفت: نمی‌گویم آنتن‌دهی نداریم بلکه ضعیف است و در ارتفاع وجود دارد.

مبرقع با بیان اینکه طبیعتا باید بچه‌ها در خانه درس بخوانند و نه اینکه بالای پشت بام بروند، زیرا این کار خطراتی به دنبال دارد افزود: چندین بار با اداره ارتباطات و فناوری استان نامه‌نگاری کردم، اما رسیدگی نشد، چون آن‌ها عنوان می‌کنند اینترنت وجود دارد و در ارتفاع دستگاه نصب کرده‌اند که پاسخم بنده هم این بود که دستگاه نصب کرده‌اید، اما در ارتفاع و حتی در حضور خودم بوده که داخل روستا آنتن‌دهی ندارد.



وی تصریح کرد: من پدر هستم و نگران فرزندانم، دیگران هم همینطور، دوست داریم فرزندانمان بدون دغدغه در منزل بنشینند و درس بخوانند، اما این امکان متاسفانه فراهم نیست.

این عضو شورای روستا با بیان اینکه دو دوره عضو شورای روستای چاله کند بودم و این مشکل را چهار سال است که پیگیری می‌کنیم و متاسفانه رسیدگی نمی‌شود گفت: به خاطر وضعیت کرونا درس دادن مجازی شده و معلمان هم نمی‌توانند سر کلاس حاضر شوند و به همین خاطر دچار مشکلات یادگیری هستیم.

وی با اشاره به اینکه دو فرزند دارم یکی ابتدایی است و دیگری متوسطه اول افزود: یک روز معلم یکی از فرزندانم تماس گرفت و گفت چرا فرزندت تکلیف نمی‌فرستد؟، پرسیدم آیا تمام بچه‌های روستا تکلیف می‌فرستند که فرزندم نمی‌فرستد؛ پاسخ داد خیر همه نمی‌فرستند؛ گفتم اینترنت نداریم و بچه‌ها برای ارسال تکلیف سوار موتور می‌شوند و به علیصدر می‌روند، علیصدر خوب آنتن دهی دارد، چون تلفن منازل آن‌ها دایر است.

مبرقع با بیان اینکه ما از مسوولین توقع خاصی نداریم و اگر بنا بر خودیاری باشد حاضریم کمک‌هایی داشته باشیم تا مشکل آنتن‌دهی این روستا حل شود گفت: می‌توانند یک تلفن سیمی یا فیبر نوری بکشند تا هر فردی مودمی تهیه کند و فرزندش داخل منزل درس بخواند و مجبور نشود بالای پشت بام برود.

وی در پاسخ به اینکه به دلیل وجود خطرات، خانواده‌ها چطور نظارت دارند که فرزندان آن‌ها بر بام منازل درس بخوانند؟ افزود: یک نفر بزرگتر پیش بچه‌هاست و مراقب آنها. افرادی که بالای روستا هستند دسترسی به اینترنت دارند و کسانی هم که پایین روستا‌ها ساکنند، وقتی فرزندان خود را به بالای پشت بام منازل بالادستی می‌فرستند، یک نفر همراه آن‌ها به عنوان محافظ می‌آید تا شیطنت نداشته باشند و خطری آن‌ها را تهدید نکند.

این عضو شورا با بیان اینکه در حال حاضر هم بارندگی شروع شده که با این وضعیت خاطر جمع باشید درس بچه‌ها دیگر تعطیل خواهد شد گفت: من مشکل فرزندانم را اینطور حل کرده‌ام که آن‌ها را سوار ماشین کنم و به علیصدر ببرم تا آنجا داخل ماشین با وجود آنتن‌دهی، تکالیف خود را انجام دهند و برگردیم در صورتی که بسیاری از اهالی خودروی شخصی ندارند و نمی‌توانند این امکان را فراهم کنند.

وی با تاکید به اینکه چهار سال است موضوع را پیگیری می‌کنم و انواع نامه‌نگاری‌ها را داشته‌ام افزود: نامه‌هایی را برای اداره مخابرات کبودراهنگ، فرمانداری، بخشداری، اداره ارتباطات و فناوری استان ارسال کردم، اما ترتیب اثر نداده‌اند.

مبرقع با بیان اینکه بچه‌ها تنها از طریق تلویزیون نمی‌توانند درس بخوانند، چون معلم تکلیف می‌خواهد و کلاس اول ابتدایی باید املا بنویسد و نوشتن یاد بگیرد خاطرنشان کرد: در این وضعیت تلویزیون هم بخشی از مشکل را حل کرده است، اما جای معلم را نمی‌گیرد، چون او به خاطر توصیه‌هایی که دارد، بچه‌ها یادگیری بهتری خواهند داشت و ایردادات بهتر رفع می‌شود.

وی تصریح کرد: والدین برخی از دانش‌آموزان سواد آنچنانی ندارند و نمی‌توانند به درس و تکلیف آن‌ها برسند و حتما باید معلم باشد که رسیدگی کند.

این عضو شورا در پاسخ به اینکه آیا بچه‌های روستای چاله‌کند با مشکل تهیه گوشی تلفن همراه هم مواجه هستند؟ گفت: بله؛ اما تا جایی که بوده حل شده، برخی خانواده‌ها توانسته‌اند یکی گوشی تهیه کنند و دو یا سه فرزندشان با آن درس بخوانند، اغلب هم قسطی خریدند و کمکی هم در این زمینه نداشیم، بنده گوشی خودم را دست بچه‌هایم می‌دهم درس بخوانند و گاهی گوشی بچه‌هایم را دست دیگر بچه‌ها می‌دهیم تا مشکل به این نحو حل شود.

مبرقع با بیان اینکه همه نمی‌توانند گوشی اندروید تهیه کنند، اما این دیگر مشکل ماست و از کسی انتظار نداریم، چون از ابتدا هم با کمترین امکانات در این روستا‌ها زندگی را ساختیم و می‌سازیم عنوان کرد: در روستای چاله‌کند تقریبا ۵۰ دانش آموز ابتدایی، ۳۰ دانش آموز متوسطه درس می‌خوانند و ۱۰ تا ۱۲ نفر هم دانشجو هستند، بنده به عنوان شورای روستا از طرف دانشجو‌ها تحت فشارم و می‌گویند کاری نمی‌کنم در حالی که نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌ها را انجام داده‌ام، اما ترتیب اثر نداده‌اند.

وی با اشاره به اینکه روستای ما ۴۵۰ نفر جمعیت دارد و ۱۰۰ خانوار، گفت: با وجود امکانات کم، اما به درس و مدرسه اهمیت می‌دهیم، افرادی هستند که درس خوانده به جا‌هایی رسیده‌اند که می‌توان به چند نظامی و یک خلبان که در فرودگاه بین‌المللی فعالیت دارد، اشاره کرد.

به سراغ مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان رفتیم تا صحبت‎های ایشان را هم در این خصوص بشنویم، مجتبی ساکی در این زمینه اظهار کرد: متاسفانه این روز‌ها هرکسی عکسی را می‌گیرد و در فضای مجازی منتشر می‌کند و تصور می‌کند به این نحو باید حقش را بگیرد و این خوب نیست.

مجتبی ساکی اظهار کرد: عکس‌هایی که از بچه‌های روستای چاله‌کند کنار هم بالای پشت بام گرفته‌اند چه کاری است؟ خب پس سر کلاس حاضر شوند دیگر.

وی با بیان اینکه از لحاظ داریو تستی که در روستای چاله کند انجام داده‌ایم آنجا هم از لحاظ ایرانسل و هم همراه اول پوشش قابل قبولی دارد گفت: عکس‌هایش موجود است و با حضور کارشناسان ما در روستای چاله کند و انجام داریو تست این روستا از لحاظ شاخصی که سازمان تنظیم اعلام کرده هم پوشش کامل ایرانسل و هم همراه اول را دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان با اشاره به اینکه ما با شورای این روستا که پیگیر است صحبت کرده‌ایم و اذعان می‌کند اینترنت دارد و نمی‌دانم دیگر چه می‌خواهند ضمن اینکه سایت همراه اولی که آنجا را پوشش می‌دهد در برنامه ارتقا قرار گرفته است خاطرنشان کرد: اگر تامین تجهیزات شود ارتقا خواهیم داد، اما اولا باید تجهیزات باشد و ثانیا همه جا تعطیل است.

وی با تاکید به اینکه این روستا پوشش اینترنت قابل قبولی دارد البته نمی‌گوییم مطلوب است، اما در برنامه ارتقا است و اگر تجهیزات تامین شود مشکل را حل خواهیم و ارتقا خواهد یافت افزود: متاسفانه در حال حاضر به تعداد مورد نیاز تجهیزات وجود ندارد.

ساکی گفت: انتظار بر این است به خاطر کنترل کرونا با دوسوم ظرفیت کار کنیم و از طرفی هم باید با سرعت دو سال پیش کار را پیش ببریم در صورتی که محدودیت داریم و کارشناسان ما هم مبتلا به کرونا شده‌اند و سر کار حاضر نیستند و یا تهران هم کلا تعطیل است و از مرکز هم باید تجهیزات وارد شود، وقتی تجهیزات تامین شود کار را انجام می‌دهیم و این موضوعات هم مطرح نیست.

وی با بیان اینکه برای ما هم مهم است که بتوانیم روستایی را در این تعطیلات پوشش دهیم و قطعا کار را تعطیل نخواهیم کرد افزود: به شورای روستا هم گفتم که اگر می‌توانید عکس‌ها را برای وزیر ارتباطات بفرستید تا تجهیزات در اختیار ما قرار گیرد و کار انجام دهیم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان با تاکید به اینکه مشکل اصلی ما تجهیزات است و پول هم نیست گفت: از ابتدای کرونا بیش از ۲۰ سایت همراه اول را ارتقا داده‌ایم و ایرانسل هم همینطور، در حال حاضر آمار دقیقی از آن ندارم و تمام تلاش ما هم رفع مشکلات بوده است.

وی با اشاره به اینکه این اقدامات کار دو سال بوده، اما از ابتدای کرونا کار به سرعت پیش رفته است خاطرنشان کرد: قریب به ۱۰۰ روستای استان اینترنت ندارند و آمار موجود است و ما هم اولویت‌هایی را لحاظ کرده‌ایم، اما گاهی انتظاراتی هم هست و نمی‌دانیم چه باید کرد، چون تجهیزات اجازه نمی‌دهد.

ساکی با بیان اینکه در حال حاضر گفته شده ادارات تعطیل باشند، اما بنده ۵۰ درصد نیرو‌ها را سرکار آورده‌ام تا کار انجام دهند که حتی یک روستا مشکلش حل شود کار مهمی انجام داده‌ایم گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد کارکنان ما سرکار هستند در صورتی که نباید باشند، چون ما طراحی و پشتیبانی هستیم و خدمات‌رسان مستقیم مانند مخابرات و ایرانسل نیستیم تا مشکل قطعی و خرابی بود سریع کار انجام شود.

وی ادامه داد: از لحاظ قانون ما نباید سرکار باشیم، اما ۵۰ درصد نیرو‌ها را به محل کار آورده‌ام و ۵۰ درصد هم دورکاری می‌کنند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات همدان با بیان اینکه نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و آگاهی مهم است و باید مردم بپذیرند که محدودیت‌هایی وجود دارد و شرایط کار به چه نحوی است گفت: شاید توضیحات مشکل آن‌ها را حل نکند، اما شاید درک کنند وضعیت به چه منوال است و قطعا تلاش ما هم رفع مشکلات است.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود این روستا به فیبرنوری نیاز دارد و روستایی مثل علیصدر درصورتی که چند کیلومتر با آنجا فاصله ندارد چنین امکاناتی را دارد و مشکلی وجود ندارند افزود: پوشش تلفن همراه روستای چاله‌کند از روستای بالاتر است و ارتباطی به فیبر ندارد و اگر سایت ارتقا یابد کاملا پوشش تامین می‌شود.

ساکی با بیان اینکه وقتی می‌گویم پوشش اینترنت همراه اول و ایرانسل این است که از سایت‌های دیگر هم سیگنال می‌گیرد گفت: سایت اصلی پوشش تلفن همراه در روستای چاله کند در روستای بالادستی است، اما همراه اول و ایرانسل از سایت‌های دیگر نیز سیگنال می‌گیرند و تنها از یک سیگنال نیست درصورتی که اگر سایت اصلی و نزدیک‌ترین ارتقا یابد مشکل آنجا هم حل خواهد شد و در برنامه هم است.

وی با اشاره به اینکه اگر این مشکل حل شود نیازی به فیبر نیست و در آنجا توسعه تلفن ثابت سیمی جزو برنامه نیست افزود: جالب است که حتی روستا‌های که تلفن سیمی دارند می‌گویند خوب نیست و همراه اول می‌خواهند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان تصریح کرد: در حال حاضر در روستای چاله کند پوششی که وجود دارد ایرانسل، همراه اول و ... است درصورتی که در روستایی یک سیگنال وجود دارد و هیچکدام از این پوشش‌ها نیست.
 
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فارس،تاریخ انتشار:10آذر1399،کدخبر:13990909000619،www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
کرونا هم در این ایام واقعا بهمون نشون داد که چقد در زمینه عدالت اموزشی عقب مانده و فقیر هستیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
0
0
بايد در اين زمينه يه فكر اساسي بكنيم مشكل يك روستا و دو روستا نيست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین