پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۷۵۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
شکست «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، عربستان سعودی را به کشوری خسته، درمانده و مستاصل در حاشیه خلیج فارس بدل کرده است؛ کشوری که اقدامات و ریخت و پاش‌های ریز و درشتش به جایی نرسیده و به نظر نمی‌رسد دیگر بتواند خود را به ایران تحمیل کند و راهی جز سرتسلیم فرود آوردن برای ولیعهد بلندپرواز آن باقی نمانده است.
شعار سال: «در مذاکرات احتمالی بین ایران و دولت جدید آمریکا برای دستیابی به یک توافق جدید هسته‌ای؛ ریاض هم باید مشارکت داشته باشد».

این را "فیصل بن فرحان آل سعود" وزیر خارجه عربستان در گفتگو با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» آمریکا و در حاشیه اجلاس ۲۰ که رهبران ۲۰ قدرت برتر اقتصادی جهان در آن حضور دارند و عربستان به صورت مجازی میزبان آن است، می‌گوید و اتفاقا روی لفظ "باید" آن هم تاکید ویژه‌ای می‌کند، البته وزیر سعودی به همین درخواست بسنده نمی‌کند و توقعات دیگری هم دارد مثل اینکه: این مذاکرات (که هنوز ماهیت بیرونی ندارد)،  تنها محدود به برنامه هسته‌ای ایران نباشد، بلکه آنچه به تعبیر فیصل فعالیت‌های «شرورانه» منطقه‌ای ایران است از جمله حمایت از یمن و سوریه را نیز تحت پوشش قرار دهد.
 
استیصال ریاض و تل‌آویو در آخرین روز‌های ترامپ در کاخ سفید

وزیرخارجه عربستان در حالی حرف از روابط نزدیک با دولت جدید در واشنگتن می‌زند و مدعی می‌شود که ریاض آماده همکاری با هر دولتی است که در واشنگتن بر سر کار بیاید که کمک‌های صدمیلیارد دلاری ریاض و ابوظبی برای پیروزی ترامپ در انتخابات برکسی پوشیده نیست.

فیصل در این گفتگو اما، تاکید می‌کند: رئیس‌جمهوری آتی آمریکا اگر خواهان تعامل مجدد با ایران است «باید عربستان را شریک مذاکرات کند» البته موضوع ختم به همین توقعات نمی‌شود و سفیر عربستان در سازمان ملل نیز با مخاطب قرار دادن دولت بایدن مدعی شد دولت بایدن خواهد فهمید، باید توافق جدیدی با ایران امضا کند و توافق کنونی (برجام) مُرده است

سنگین‌ترین هزینه‌ای که اعراب برای پیروزی ترامپ دادند، ایستادن در برابر آرمان‌های فلسطین بود
اما صرف نظر ازاین باید‌ها و نباید‌های نمایندگان سعودی و هزینه‌های مالی کلان که اعراب حوزه خلیج فارس عادت دارند برای ارباب آمریکایی خود خرج کنند؛ سنگین‌ترین هزینه‌ای که این رژیم‌ها برای کمک به پیروزی ترامپ دادند، ایستادن در برابر آرمان‌های عربی و اسلامی و مسئله فلسطین بود.

پس از شکست دونالد ترامپ در حل بحران اپیدمی کرونا و پیامد‌های وخیمی که این معضل برای آمریکایی‌ها داشت و شدت گرفتن رفتار‌های نژادپرستانه وی در دوره اخیر، اعتراضات داخلی ضد سیاست‌های ترامپ آن هم در استانه انتخابات شدت گرفت.

استیصال ریاض و تل‌آویو در آخرین روز‌های ترامپ در کاخ سفید

شیخ‌نشینان خلیج فارس دستاورد ساختگی به واسطه عربستان برای ترامپ فراهم کردند

در این میان رئیس جمهور آمریکا برای نجات، نیاز به دستاوردی بزرگ برای جلب توجه لابی صهیونیستی به عنوان بزرگترین و بانفوذترین لابی در ایالات متحده که تحت حمایت دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه است داشت که شیخ‌نشینان خلیج فارس به آسانی در اختیار وی قرار دادند. دستاوردی که گرچه عربستان برای پیوستن به آن منتظر انتخاب مجدد ترامپ ماند، اما تحقق آن بین کشور‌های عربی و اسرائیل با مجوز و چراغ سبز ریاض بود.

اسرائیل هدیه‌ای از ترامپ به واسطه ریاض گرفت که در تاریخ عملکرد آمریکا بی سابقه بود

از سوی دیگردرحالی که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درحال دست و پنچه نرم کردن با بحران کرونا و پیامد‌های اقتصادی آن و پرونده‌های فساد خود بود، صهیونیست‌ها هدیه‌ای از ترامپ دریافت کردند که هیچ یک از روسای جمهور تاریخ ایالات متحده به آن‌ها نداده بود.

البته سید امیر موسوی تحلیلگرمسائل سیاسی وکارشناس مسائل غرب آسیا این رفتار سعودی را شبیه به غریقی می‌داند که از هر تلاشی برای زنده ماندن دریغ نمی‌کند او معتقد است: ادعای عربستان مبنی بر حضور در مذاکرات احتمالی بین ایران وآمریکا در حقیقت صدای یک غرق شده است که آخرین فریاد‌ها را می‌کشد این در حالی است که در گذشته سعودی با پول مشکلات خود را حل می‌کرد، اما بعد از جنگ یمن ماجرای قتل خاشقچی و ... کلا برچسب حقوق بشری بر پیشانی سعودی هک شد تا جایی که اروپایی‌ها حاضر نیستند یک مسئول سعودی را در نشست‌های خود بپذیرند. این در حالی است که با تمام حمایت و پشتیبانی ترامپ و کوشنر داماد او باز رفت و آمد سعودی‌ها و حضور در جلسات بین المملی محقق و عملیاتی نشد و تمام این شرایط باعث شد امروز نه پول نه تبلیغات و نه لابی عربستان گره از مشکلات آن‌ها باز نمیکند.

پایان آرزو‌های عربستان در یمن نزدیک است

این روز‌ها سعودی‌ها که تمام حیثیت خود را در راستای قمار بر سر یک قمار باز باخته اند از یک طرف پس از ترک کاخ سفید توسط ترامپ و از دست دادن حمایت‌های او" به پایان آرزوهاشان دریمن "نزدیک میشوند و از طرف دیگر با بی آبرویی که در نقش واسطه گری برای عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل داشتند به تلاش مذبوحانه خود برای استفاده حداکثری از حداقل زمان حیات دولت ترامپ ادامه می‌دهند.

«سعودی‌ها این روز‌ها تمام حیثیت خود را در راستای قمار بر سر یک قمار باز باخته اند و پس از ترک کاخ سفید توسط ترامپ و از دست دادن حمایت‌های او" به پایان آرزوهاشان دریمن "نزدیک میشوند»

استیصال ریاض و تل‌آویو در آخرین روز‌های ترامپ در کاخ سفید

شواهد این ادعا بر مبنای نظر بسیاری از ناظران سیاسی براین اساس است  که در فرصت کمتر از دوماه باقی مانده سعودی به دنبال تحریک ترامپ در جهت تهدید ایران است و در این مسیر از روحیه سلطه گری و یک جانبه گرایی شخص پرزیدنت هم استفاده می‌کند.

در حقیقت ترامپ که عادت به برنده بودن به هر قیمتی دارد این روز‌ها هنوز با خود در مورد شکست در انتخابات کنار نیامده است و در فکر تاسیس حزبی در مقابل جمهوری خواهان در آمریکاست، طرفداران او هم چند روز قبل در ایالت جورجیا تظاهراتی علیه جمهوری خواهان داشته اند؛ حرف آن‌ها این بود: اگر شما (جمهوری خواهان) ازپیروزی ترامپ در انتخابات حمایت نکنید ما نیز در دوران بعدی هرگز وارد انتخابات و حمایت از جمهوری خواهان نخواهیم شد.

ترامپ به دنبال تاسیس حزب جدید مقابل جمهوری خواهان درآمریکا است

لذا ترامپ به دنبال ان است که ۷۳ میلیون رای خود را تبدیل به یک حزب قوی در آمریکا کند و از آنجاکه تشکیل یک حزب قوی و قدرتمند نیازمند هزینه‌های هنگفت است عربستان در راستای حفظ لقبی که ترامپ به اوداد به عنوان گاوشیرده در این معادله حاضر است این هزینه‌ها را برای مرد پرتنش سیاست آمریکا تقبل کندو در مقابل این هزینه سرسام آور ترامپ را وادار به تحرکات جدی علیه ایران کند.
ترامپ به دنبال ان است که ۷۳ میلیون رای خود را تبدیل به یک حزب قوی در آمریکا کند و از آنجاکه تشکیل یک حزب قوی و قدرتمند نیازمند هزینه‌های هنگفت است؛ سعودی هزینه ان را تقبل خواهد کرد.

البته ترامپ در اقدام به این کار هنوز مردد است و دست دست می‌کند، چون نگران خساراتی است که این حمله احتمالی علیه ایران گریبان او را بگیرد و پایانی باشد بر عمر سیاسی او تا همیشه تاریخ.

این نکته واضح است که اگر درخواست سعودی برای حمله به ایران عملیاتی شود؛ طبیعتا پول زیادی به دست ترامپ خواهد رسید که به سادگی می‌تواند حزب جدید خود را در آمریکا راه اندازی کند، اما از طرف دیگر از آنجا که ایران هم بیکار نخواهد ماند و پاسخ ترامپ را در پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه خواهد داد؛  جنازه‌های آمریکایی که به کشور خود برمی گردند،  اعتبار ترامپ را چنان زیر سوال می‌برند که دیگردلار‌های سعودی هم قادر به جبران آن نخواهند بود.

در نتیجه حزب جدیدی که ترامپ موسس آن خواهد بود به جای آنکه محبوب آمریکایی‌ها باشد به عنوان عامل قتل آمریکایی‌ها منفور مردم خواهد شد. از سوی دیگر اما،  به نظر می‌رسد سعودی‌ها علی رغم انشقاقی که در سطح حاکمیت با آن روبرو هستند، اما سیگنال‌هایی ولو کوچک در تعامل نسبت به ایران نشان می‌دهند به عنوان مثال نطق ملک سلمان در همین اجلاس ۲۰ حامل نکات حائز اهمیتی بود، اول اینکه وی هیچ حرفی درمورد ایران نزد و این نکته بسیار مهم است، چون در سخنرانی‌های قبلی خود مرتبا ایران را از حملات لفظی بی نصیب نمی‌گذاشت.

البته وزیر خارجه او سخنانی علیه ایران زد که این‌ها بیشتر حرف‌های ولیعهد (بن سلمان) به حساب می‌آید؛ نه سخنان پادشاه و این نشان می‌دهد که عربستان به دنبال ان است که سطح تنش‌ها با ایران را پایین بیاورد یکی از دلایل این واکنش شاید این باشد که قدرت یمن بسیار افزایش یافته و یمنی‌ها توانسته اند منطقه معرب را محاصره کامل کنند و در معرض سقوط قرار دهند، ایستگاه آرامکو در جده را مورد حمله قراردهند و این حکایت از اقتدار محور مقاومت و انصارالله یمن دارد.

شرایط به همین جا ختم نمی‌شود، آمریکا و عربستان در عراق و سوریه نیز اوضاع خوبی ندارند، حملات طالبان در آمریکا هم حکایت از آن دارد که آن‌ها نیزدنبال مصالحه با ترامپ نیستند و همه این اتفاقات حکایت از آن دارد که آمریکا شرایط قبلی را ندارد و به تبع آن اسرائیل و سعودی نیز شرایط سختی دارند، با این حساب تنها راه پیش روی سعودی پاسخ مثبت به جمهوری اسلامی برای شروع گفتگو و حل و فصل مسائل فی مابین است.

اساسا عربستان این روز‌ها خسته، درمانده و سرخورده از تمامی اقدامات و هزینه‌هایی است که به نتیجه نرسید ولذا در شرایطی نیست که بتواند نظر خود را به ایران تحمیل کند و هیچ راهی جز تسلیم شدن در برابرمنطق و عقلانیت ندارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹، کد خبر:۸۹۲۳۷۳، snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
0
0
ریاض در صدر دشمنی کردن با ما قرار داره و نمیدونم چرا این موضوع رو باید به این ورطه بکشونیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
معلوم نیست چرا باید ترامپ این همه دشمنی خودش رو حتی بعد از رای نیوردن هم ادامه بده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین