پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۵۴۲۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
یک اندیشکده آمریکایی می‌نویسد، جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا باید در پیامی آشکار به اسرائیل تاکید کند اقدامات غیرقانونی مانند ترور دانشمند هسته‌ای ایران، در دولت او عواقبی خواهد داشت.  

شعار سال: اندیشکده "فارین پالیسی این فوکوس" در مقاله ای به قلم "مدا بنیامین" و "آریل گلد" نوشت جامعه جهانی از جمله رئیس جمهور منتخب آمریکا و همچنین کنگره این کشور باید ترور "محسن فخری زاده" را قویا محکوم کنند تا این بحران از کنترل خارج نشود. 

<<اسرائیل از تمامِ چهار سال ریاست جمهور دونالد ترامپ، برای گسترش اشغالگری و آپارتاید خود بهره برد. اکنون که جو بایدن برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده است، ترور دانشمند برجسته هسته ای ایران – که احتمالا به دست اسرائیل و با چراغ سبز دولت ترامپ صورت گرفته- تلاشی مذبوحانه است تا در آخرین روزهای حضور ترامپ در کاخ سفید، فرصت های بایدن برای دیپلماسی موفق با ایران نابود شود.  بایدن، کنگره و جامعه جهانی نمی توانند اجازه دهند چنین چیزی رخ دهد... 

به دنبال  ترور محسن فخری زاده، اولین گمانه زنی آن بود که اسرائیل آن عملیات ترور را  و احتمالا با حمایت گروه تروریستی "سازمان مجاهدین خلق" (MEK) اجرا کرده است. محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در توییتی اعلام کرد "علایم جدی از نقش اسرائیل" در این ترور وجود دارد. 

در حقیقیت تمام شواهد به سمت اسرائیل نشانه می رود. در سال  2018 "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل از این دانشمند به عنوان هدف دولتش یاد کرد. وی که در حال ارائه گزارشی بود، مدعی شد اسرائیل اسنادی محرمانه به دست آورده است که نشان مید هد ایران به تعهداتش در چارچوب توافق هسته ای پایبند نیست. نتانیاهو همان جا بود که گفت "این نام، فخری زاده، را به خاطر داشته باشید..."

فخری زاده تنها دانشمند هسته ای ایرانی نبود که ترور شده است. در حدفاصل سال های 2010 و 2012  چهار دانشمند هسته ای ایران نیز ترور شده بودند... گزارش ها همگی حاکی از آن بود که اسرائیل با همکاری MEK  عامل آن کشتارها بودند. دولت اسرائیل هم هرگز این اتهامات را رد نکرد. 

ترور فخری زاده نیز به دنبال برخی گزارش ها صورت گرفت که حاکی است دولت اسرائیل به تازگی به مقامات ارشد نظامی خود گفته است برای حمله احتمالی آمریکا به ایران آماده باشند و احتمالا این مساله، به طرح ترامپ برای بمب باران تاسیسات هسته ای نطنز اشاره داشت که البته جلویِ آن گرفته شد. علاوه بر آن نشستی مخفیانه بین نتانیاهو و محمد بن سلیمان ولیعهد عربستان صورت گرفت که در آن علاوه بر عادی سازی روابط دوجانبه، مساله خصومت مشترک اسرائیل-عربستان علیه ایران نیز مطرح شد. 

حملات اسرائیل به فعالیت های هسته ای ایران به ویژه خفت آور است زیرا اسرائیل و نه ایران، تنها موجودیت در خاورمیانه است که سلاح های اتمی در اختیار دارد و از امضای پیمان منع تولید و تکثیر تسلیحات اتمی خودداری می کند. اما ایران نه  تنها سلاح هسته ای ندارد، بلکه اجازه داده است شدیدترین بازرسی های بین المللی از تاسیسات اتمی اش صورت گیرد. و این سیاست دوگانه، با فشار شدید آمریکا بر ایران مضحک تر می شود به ویژه در شرایطی که آمریکا بیش از هر کشور دیگری در جهان سلاح هسته ای دارد. 

با توجه به روابط نزدیک نتانیاهو و ترامپ و جدیت این حمله (ترور فخری زاده)، به احتمال بسیار قوی این عملیات ترور با چراغ سبزِ خودِ ترامپ صورت گرفته است... 

در ژانویه گذشته، پس از ترور ژنرال قاسم سلیمانی، ترامپ آمریکا را در آستانه جنگ با ایران قرار داد. و در اوایل نوامبر نیز در نشستی با مشاوران ارشد امنیتی خود، درست پیش از ترور فخری زاده، ترامپ ظاهرا احتمال حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران ر مطرح کرد. و پس از انتشار خبر ترور، تلویحا از این حمله حمایت کرد...

"نگار مرتضوی" تحلیل گر ایرانی-آمریکایی می گوید فضای سیاسی ایران از این عملیات ترور دلسرد شده است. "فضا امنیتی تر خواهد شد، ...در انتخابات آتی ریاست جمهوری ایران، گفتمان ضد غرب تقویت خواهد شد."  

اصول گرایان تاکنون بیشترین کرسی های مجلس را در انتخابات فوریه گذشته ایران به دست آورده اند و پیش بینی می شود در انتخابات ریاست جمهوری در ژوئن آینده نیز پیروز شوند. لذا دریچه ای باریک برای مذاکرات وجود دارد – یعنی چهار ماه پس از ورود بایدن به کاخ سفید...

"جمال عبدی" رئیس شورای ملی ایران-آمریکا در توییتی نوشت، تلاش های آمریکا و اسرائیل برای خراب کاری در برنامه هسته ای ایران، " اکنون به خراب کاری ترامپ و نتانیاهو در حوزه رئیس جمهور بعدی آمریکا راه یافته است. آنها تلاش می کنند ایران را به اقدامات تحریک آمیز و تشدید فعالیت های هسته ای سوق دهند – دقیقا چیزی که مدعی هستند با آن مخالند. نگرانی واقعی آنها مذاکرات میان ایران و آمریکا است." به همین دلیل است که اعضای کنگره آمریکا، و جو بایدن رئیس جمهور منتخب خود، باید این اقدام (ترور) را قویا محکوم و بر تعهد خود برای پیوستن مجدد آمریکا به توافق هسته ای ایران تاکید کنند. در دولت اوباما که اسرائیل سایر دانشمندان هسته ای را ترور کرد، هیلاری کلینتون وزیر خارجه وقت آمریکا آن کشتارها را محکوم کرد زیرا می دانست چنین اقدامات غیرقانونی مذاکرات را تامدتی نامعلوم دشوارتر خواهد کرد... 

بسیاری در فضای توییتر این سوال را مطرح کرده اند که اگر نقش ها عوض می شد و ایران یک دانشمند هسته ای اسرائیل را ترور می کرد، پاسخ جهان چگونه بود. بدون شک دولت آمریکا – چه جمهوری خواه یا دمکرات- خشمگین و طرفدار اقدام سریع نظامی بود. اما اگر بخواهیم مانع از تشدید اوضاع شویم باید امیدوار باشیم که دولت ایران این اقدام را تلافی نخواهد کرد، دست کم تا زمانی که ترامپ در کاخ سفید حضور دارد.

تنها راه جلوگیری از این که بحران غیرقابل کنترل شود، آن است که جامعه جهانی این اقدام را محکوم کرده، خواستار تحقیقات سازمان ملل و مسئولیت پذیری عوامل ترور باشد. 

کشورهایی که در سال 2015 توافق هسته ای با ایران را امضا کردند، یعنی آمریکا، روسیه، چپن، بریتانیا و فرانسه، نه تنها باید با این اقدام ترور مخالفت بلکه باید آشکارا بر تعهدات خود به توافق هسته ای، مجددا تاکید کنند. و جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا، باید پیامی آشکار به اسرائیل بفرستد و تصریح کند که در دولت او، چنین اقدامات غیرقانونی عواقبی خواهد داشت. بایدن همچنین باید به ایران پیامی شفاف بفرستند مبنی بر آن که قصد دارد سریعا به توافق هسته ای بازگردد، مخالفت با درخواست وام 5 میلیارد دلاری ایران از صندوقت بین المللی پول را کنار بگذارد، و دوره ای جدید از دیپلماسی را آغاز کند تا از شدت مناقشه ای گسترده که میراث بی مبالاتی ترامپ بوده است، بکاهد.

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از الف،تاریخ انتشار:15آذر1399،کدخبر:3990914031،www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
0
0
خود نتانياهو هم ميدونه كه با اين كارها داره هيجان هاي منفي تحت اثر اومدن بايدن رو خالي ميكنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
0
0
انقدرم از بایدن نمیشه انتظار داشت فرشته بشه
بلاخره سیاست آمریکا و اسراییل یکی هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین