پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۵۵۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸
سردار عزلتی مقدم معاون ارشد پیشین سیاسی سپاه معتقد است که، درباره انتخابات ۱۴۰۰ و اینکه یک نظامی در جایگاه ریاست جمهوری قرار بگیرد، باید در وهله نخست، خود موضوع را بررسی کرده و ببینیم که آن را چه شخص یا اشخاصی و با چه هدفی طرح کرده‌اند. در دنیا، ارتش‌ها در شرایطی که کشور دچار بحران می‌شود، وارد عرصه شده و کشور را تا برقراری امنیت اداره می‌کنند تا بعد از ان نیز زمام امور را مجددا به سیاسیون بازپس دهند. چه شرایطی در کشور حاکم شده که برخی مدام از فرارسیدن زمان اداره جامعه توسط یک سپاهی سخن می‌گویند؟
شعار سال: سردار عزلتی مقدم، معاون ارشد پیشین سیاسی سپاه در گفتگوی تفصیلی اظهار داشت :چه شرایطی در کشور حاکم شده که برخی مدام از فرارسیدن زمان اداره جامعه توسط یک سپاهی سخن می‌گویند؟/ حسین الله‌کرم در 30 سال گذشته همواره در سیاست دخالت کرده و کسی جلودار او نبوده است/ احمدی‌نژاد با حمایت‌های بی‌دریغ سپاه بر سر کار آمد و هست و نیست مملکت را به باد داد/ با واگذاری اداره جامعه به یک سپاهی به فضای هرچه‌ بیشتر امنیتی در جامعه کمک خواهیم کرد

زمزمه حضور نظامیان در پاستور در سال‌های اخیر همواره مطرح بوده و با یکدست شدن ترکیب مجلس یازدهم و حضور پررنگ‌تر فعالین این عرصه با چراغ سبز حاکمیت در مجلس یازدهم برای حضور در راس دولت سیزدهم قوت گرفته است.

محمد عزلتی مقدم، معاون ارشد سابق سپاه پاسداران و از فرماندهان دفاع مقدس با اشاره به این مسئله در گفتگویی با امتداد، عنوان داشت: درباره انتخابات 1400 و اینکه یک نظامی در جایگاه ریاست جمهوری قرار بگیرد، باید در وهله نخست، خود موضوع را بررسی کرده و ببینیم که آن را چه شخص یا اشخاصی و با چه هدفی طرح کرده‌اند.

این موضوع را از نظر من، خود سپاهی‌ها و سرداران سپاه مطرح کردند و رسانه‌های وابسته به این نهاد، آن را با پروپاگاندای رسانه‌ای منعکس کرده‌اند.

ما در کشورمان، دو نهاد نظامی داریم. در این بین، ارتش با دیسیپلین و نظمی که از پیش از انقلاب داشته و در حال حاضر نیز، اساس و شاکله آن را همان نظم تشکیل داده در مسائل سیاسی که از نظر قانون، منع شده، دخالت نمی‌کند.

اما سپاه و پاسدارها به دلیل ماهیت انقلابی و اولیه‌ای که داشته و مسئولین‌شان از میان چهره‌های سیاسی بودند که بعد از انقلاب پاسدار شدند، گاها وارد عرصه سیاسی می‌شوند. سپاه از همان ابتدا نیز به گونه‌ای تربیت شده که دخالت‌های گاه و بیگاهی به صورت مجاز یا غیرمجاز در عرصه سیاست داشته است.

پاسدارها به همین دلیل، این تمایل را برای حضور در جایگاه ریاست جمهوری از خود بروز می‌دهند. بنابراین در حال حاضر پاسدارهایی که یا در سپاه بودند و یا حتی الان در تشکیلات آن حضور ندارند به انواع مختلف برای این مسئله ابراز تمایل می‌کنند.

چه شرایطی در کشور حاکم شده که برخی مدام از فرارسیدن زمان اداره جامعه توسط یک سپاهی سخن می‌گویند؟

در دنیا، ارتش‌ها در شرایطی که کشور دچار بحران می‌شود، وارد عرصه شده و کشور را تا برقراری امنیت اداره می‌کنند تا بعد از ان نیز زمام امور را مجددا به سیاسیون بازپس دهند. نمونه آن در حال حاضر در مصر بوده و سابق بر آن نیز در کشورهایی نظیر ترکیه، پاکستان و برخی دیگر از کشورها وجود داشته است.

الان در ایران باید دید که چه شرایطی حاکم شده که نظامیان، مدام مطرح می‌کنند که زمان آن فرارسیده تا یک نظامی و به طور مشخص، یک سپاهی کشور را اداره کند؟ خب! جسته گریخته شنیده‌ایم که سپاه در بسیاری از امور، نظیر امور اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، رسانه‌ای و سایر امور ورود کرده و دخالت مستقیم دارد.

مسئله‌ای که از سوی فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح به صورت قانون و به شکل مکتوب ممنوع شده ولی در عین حال، شاهد نادیده گرفته شدن آن هستیم و کشور به دست این افراد اداره می‌شود.

احمدی‌نژاد با حمایت‌های بی‌دریغ سپاه بر سر کار آمد و هست و نیست مملکت را به باد داد

به هر حال، همین آقایان بودند که احمدی‌نژاد را بر سر کار آوردند و همین شخص، هست و نیست این کشور را به باد داد. همین حالا هم که کشور در بسیاری از موارد درگیر مشکلات و تحریم و امثال آن شده به دلیل حضور احمدی‌نژاد و حمایت‌های بی‌دریغ سپاه از او بوده است. این مسئله، نشانگر آن است که ما نباید به کار اشتباهی که در گذشته صورت گرفته، تن بدهیم.

حال که عنوان می‌کنند که خود سپاهی‌ها شخصا وارد عرصه شده و امور را در دست بگیرند. ببینید! نوعی تربیت در نهادهای نظامی و سپاه به مانند همه ارتش‌های دنیا وجود دارد که به دلیل این نوع تربیت، تقریبا تک بعدی عمل کرده و نمی‌توانند، اداره جامعه را به شکل آرام صورت داده و ضمن تحقق اهداف آن، رفاه را تسهیل کنند.

با واگذاری اداره جامعه به یک سپاهی به فضای هرچه‌ بیشتر امنیتی در جامعه کمک خواهیم کرد

اگر اداره جامعه را به سپاهی و نظامی واگذار کنیم، هرچه بیشتر به فضای امنیتی جامعه کمک کرده و زمینه‌ای را فراهم می‌کنیم که جامعه از علوم و دانش برای اداره خود محروم‌تر شود. الان درست است که ما مشکلاتی در جامعه داریم، اما این مشکلات به دست یک نظامی که به این شکل تربیت شده و فشار و زور را محور پیشبرد امور جامعه می‌داند، حل نشده و چنین فردی، نمی‌تواند کشور را به اهداف خود برساند.
 

پایگاه تحلیلی-خبری شعار سال، برگرفته از کانال تلگرامی امتداد
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
0
0
وقتی اوضاع مملکت به شدت بهم ریخته ست برای چی بایداین همه درک ضعیفی از این مطلب داشته باشیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین