پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۵۷
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
سال 94 با تمام روزهای تلخ و شیرینش به پایان رسید؛ روزهایی که با وعده‌‏های هزار رنگ مسئولان همراه بود. هرچند از همان روزهای ابتدایی خود که با شعار «همدلی و هم‏زبانی دولت و ملت» از سوی رهبر معظم انقلاب آغاز شد، نوید روزهای خوشی را می‌‏داد که رفع تحریم‌‏های ظلمانه یکی از آن‌ها بود.
شعارسال: منطقه خراسان، در این مجال، در حد حوصله خوانندگان به بیان بخشی از وعده‏‌هایی عملی نشده مسئولان در کاشمر پرداخته‏‌ایم که گویا به دلیل تکرار آن‌ها گوشها به شنیدن‌شان عادت کرده و انگار ما اگر وعده نشنویم، یک جورایی حالمان بد میشود! وعدههایی از جمله افتتاح استخر، سینما، هتل، گازرسانی به شهر ریوش، دوبانده شدن جاده مرگ، اتمام مسکن مهر و... .

کلنگ بسیاری از پروژه‏‌ها هم در مناسبت‌‏های مختلف به زمین زده شده که به دلیل کارشناسی نبودن، به این زودی‌‏ها محقق نمیشوند. بدون شک اگر نیمی از آن‌ها عملی میشد، امروز کاشمر «گلستان» بود. طرح‌هایی که در پیچ و خم وعده‌‏های مسئولان خاک می‏‌خورند و چشم انتظار رسیدن پول از استان و پایتخت هستند. حال در پایان سال به معرفی برخی پروژه‌‏ها در کاشمر پرداختیم که بیشتر از آن‌که مایه آرامش و تسلی خاطر شهروندان باشد به سوهان روحشان بدل گشته که امید است با تلاش مسئولان شهرستان در دولت اعتدال، با تزریق اعتبارات برای اتمام این طرح‏‌ها توجه ویژه‌‏ای صورت گیرد.

* امسال سال ساخت بزرگ‏ترین فرهنگ‏سرا

شروع سال جدید با برگزاری جلسات و ارائه برنامه‌‏های پیش روی مسئولان همراه بود. شاید شهردار کاشمر به عنوان اولین کسی باشد که بابِ دادن وعده‏‌ها را در سال جدید باز کرد. وی وعده ساخت بزرگ‏ترین فرهنگ‏سرا را داده بود. علی‌‏رغم این‌که کلنگ آن در ماه‌‏های گذشته به زمین خورد، اما هنوز این پروژه در پیچ و خم اعتبارات مانده و نتوانسته کمر راست کند. پروژه‌‏ای که اگر تلاش‌‏های شهردار کاشمر برای جذب اعتبارات آن به نتیجه برسد، تحول خوبی برای اجرای برنامه‌‏های فرهنگی ایجاد خواهد کرد.

* جاده مرگ و ادامه زندگی امیرعباس کوچولو بدون پدر و مادر

هنوز چند روزی از شروع سال جدید نگذشته بود که خبر کشته شدن پنج نفر از هموطنان‏مان در محور کاشمر به سه راهی شادمهر دل بسیاری را آزرده کرد؛ تصادفی که امیرعباس کوچولو یکی از بازماندگان آن بود که پس از آن روزهای تلخ، زندگی خود را بدون پدر و مادر سپری کرد.

جاده‌‏ای که حتی به فرشته نجات این شهر هم رحم نکرد و تنها متخصص جراح قلب که پس از 15 سال عازم این دیار شده بود را به کام مرگ کشاند؛ جاده‌ای که نمایندگان تنها در زمان انتخابات وعده دوبانده شدنش را می‌دادند. ماه‌‏های پایانی امسال هم که به انتخابات نزدیک می‏‌شدیم، نماینده این شهر از اختصاص اعتباراتی جهت دوبانده شدن این جاده خبر داد.

* کارگران هم‏چنان در حسرت احداث ورزشگاه

پای فرماندار این شهر هم با گذشت ماه‏‌ها از سال 94 کم‌کم به دادن وعده‌ها باز شد؛ وعده‌‏ای که با احداث بزرگ‏ترین ورزشگاه کارگری آغاز شد و هم‏چنان حسرت آن بر دل قشر کارگر این شهر مانده است. ورزشگاهی که همان زمان گفته شد زمین موردنظر جهت احداث آن شناسایی و در مرحله واگذاری است و قرار بود در راستای توجه به سلامت کارگران ساخته شود.

* تنها کتابخانه سیّار کاشمر، زیر غبار فراموشی

نیمه اول اردیبهشت‌ماه در جلسه انجمن کتابخانه‌‏های عمومی، خط و نشان‏‌هایی داده شد تا وضعیت تنها کتابخانه سیّار این شهر روشن شود، اما در وسط راه انگار این اتوبوس پنچر شده و هنوز به کاشمر نرسیده است.

* کم‏رنگ شدن وعده‌‌ها در هیاهوی زلزله

یک، دو، سه، چهار و پنج زلزله‌‏ای که در اردیبهشت‌ماه به وقوع پیوست، موجب شد کمی وعده‌‏های مسئولان کم‏رنگ شود و بیشتر در عمل به فکر خدمات‌‏رسانی به کسانی باشند که از ترس سقف‌‏های لرزان مجبور بودند شب تا صبح را در پارک و خیابان به سر برند.

اما در همین احوال کسانی بودند که اگر وعده‌‏ای نمی‌‏دادند حال‏شان خوش نمی‌شد. شورائیان که در این ایام قول جمع‌‏آوری کلیه تابلوهای پزشکان و مغازه‌‏ها از معابر را داده بودند با توجه به تأثیرات منفی احتمالی، ترجیح دادند در بایگانی شورا این مهم را به فراموشی بسپارند و حتی کسانی هم که همیشه بر شهردار به دلیل عملی نکردن مصوبات خُرده می‌گرفتند، نسبت به این موضوع حرفی نزدند. البته این تمام ماجرا نبود؛ در دوره قلبی شورا قرار بر این شد که اعضاء شورا از تلفن‌‏های همراه خود در جلسات استفاده نکنند، اما در این دوره تلگرام و پیامک‌بازی اعضاء هم به آن اضافه شد و دادِ رئیس را هم در آورد.

* ساخت هتلی که یک ستاره‌اش پرید

وعده ساخت هتل چهارستاره را شهردار در همان هفته‌‏های آغازین سال در مرتفع‏‌ترین نقطه شهر کاشمر داد. هرچند پس از گذشت نُه ماه هنوز عملیاتی نشده اما در روزهای اخیر و این‌بار فرماندار مجدد همان وعده را به عنوان وعده‏‌ای جدید اما با پریدن یک ستاره‌‏اش رسانه‌‏ای کرد!

هرچند نباید فراموش کرد که در دوره نمایندگی مجلس هفتم، نماینده وقت، حتی کلنگ احداث هتلی را به زمین زد که امروز نه از اثر کلنگش خبر هست و نه از تابلوی آن در بلوار سیدمرتضی! امید که این بلا بر سر هتل جدید نازل نشود.

* باز شدن پای وعده‌‏های مدیران کل به شهرستان

در این ترافیک و داغ بودن بازار وعده‌‏ها، مدیرکل محیط زیست هم که نخواست از قافله عقب بیفتد، با خط و نشان‌‏هایی که در آن زمان خیلی جدی بود از مسئولان مربوطه خواست هرچه سریع‌‏تر احداث تصفیه‌خانه شهرک صنعتی را آغاز کنند؛ در غیر این‌صورت به‌طور جدی برخورد می‌‏شود! اما گویا از آن‌جا که مسئولان شهر، تاریخ این خط و نشان‏‌ها را تنها مربوط به مدت زمان خاصی می‏‌دانستند زیاد این حرف‏‌ها را جدی نگرفتند.

* کلاته‏‌بزی و دست‌‏های پشت پرده

روزهای خوش وعده‌‏ها یکی پس از دیگری سپری می‏‌شدند و در این مدت حرف‏‌های قشنگ زیادی زده شد، اما در مورد برخی از آن‌ها چون منافع عده‌‏ای در میان بود، در حد همان حرف باقی می‌‏ماند. یکی از این‌ها موضوع ویلاسازی در کلاته‌‏بزی بود که انگار اگر پیگیری می‌‏شد منافع عده‌ای به خطر می‏‌افتاد. اما کاش از کسانی که در این مکان ویلاهایی به نام خود یا خانواده‏‌شان داشتند، لیستی تهیه می‌‌شد تا ببینیم چه کسانی غصه‌‏دار تخریب این ویلاها می‌‏شوند و صدای‏شان به فلک می‌‏رسد و چرا پرونده باز نشده را مختومه کردند.

* تابستان گرم و غرق شدن استخر در وعده‏‌ها

تابستان داغ 94 هم از راه رسید، اما هم‏چنان جوانان این شهر در حسرت یک استخر شنا با قیمت پایین، این تابستان را هم سپری کردند. استخری که افتتاح نشد اما در حال فرسوده شدن است! شاید نبودِ چنین مکان‌‏هایی موجب شده برخی مسئولان با استفاده از وسایل دولتی به همراه خانواده در طبیعت به گشت و گذار بپردازند. البته ما در روزهای اخیر به فرزند یکی از مسئولان که با ماشین پلاک قرمز پدرش در یکی از بلوارها تفریح می‌کرد، یواشکی تذکر دادیم.

در این میان نباید فراموش کرد که زمستانی دیگری هم گذشت و گاز به یکی از سردترین مناطق استان، یعنی کوهسرخ نرسید.

صفحات تقویم به سرعت در حال سپری شدن بودند و درصد بالایی از افراد جامعه در انتظار رسیدن بزرگ‏ترین رویداد امسال، رویدادی که برنده‌‏اش مردم و نتیجه‌‏اش افزودن برگ زرین دیگری بر کارنامه درخشان این شهر بود.

حال به نظر می‌‏رسد ضروری است که همه مسئولان امر تحقق این وعده‏‌ها را پیگیری نمایند؛ زیرا اگر پیگیری شده ولی خواسته‌‏ها و مطالبات عملی نشده، بدانند که پیگیری‌‏ها‌یشان جدی نبوده وگرنه دلیلی ندارد شهرهایی کوچک‏تر از کاشمر امکاناتی بیش از ما داشته باشند. باید مردم این دیار حضور و اقامت در کاشمر را بر سفر به پایتخت و مرکز استان ترجیح دهند وگرنه «ما هنوز اندر خم یک کوچه‌‏ایم».

مطمئناً آنچه در این گزارش به رشته تحریر درآمد تنها تعداد بسیار اندکی از قول‌ها و وعده‏‌های مسئولان در این 365 روز سال بود. با تمام این تفاسیر نگارنده امید دارد در سال جاری قطار وعده‏‌ها متوقف شده و شهروندان کاشمری چشم بر ریل قطاری که قولش را داده‌اند دوخته و نظاره‌گر عمل مسئولان باشند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تاریخ انتشار: سه شنبه 17 فروردین 1395، کدخبر: 951-1390-5، www.isna.ir/

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین