پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۵۹۶
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۷
به تازگی تعدادی از نمایندگان فارس اعلام کردند قرار است طرح تحقیق و تفحص را درباره استانداری فارس به رای بگذارند تا موضوعاتی همچون عزل و نصب ها، میزان تخصیص اعتبارات در شهرستان‌ها و... را مورد بررسی قرار دهند.
شعار سال: پس از آنکه نمایندگان استان خوزستان در مجلس طرح تحقیق و تفحص از استانداری این استان را آغاز کرده‌اند تا نحوه هزینه‌کرد اعتبارات استانداری را ارزیابی کنند تعدادی از نمایندگان استان فارس هم چند روزی است از آغاز طرح مشابهی در این استان خبر می‌دهند.

اختلاف نظر نمایندگان فارس در تحقیق و تفحص از مجموعه استانداری

گرچه این طرح ظاهراً هنوز به جمع‌بندی مجمع نمایندگان استان نرسیده و در صحن علنی مجلس نیز اعلام وصول نشده و به رای گذاشته نشده است، اما به نظر می‌رسد درباره این طرح میان نمایندگان فارس اختلاف نظر وجود دارد. از یک سو برخی همچون نماینده سپیدان و بیضا آن را غیرسیاسی و برای حل مشکلات مردم استان ضروری می‌دانند، از سوی دیگر عده‌ای از نمایندگان نیز معتقدند با توجه به شرایط تحریمی و همچنین همه گیری کرونا، طرح تحقیق و تفحص از استانداری فارس هیچ توجیهی ندارد و اتلاف وقت است.

معاون استانداری فارس نیز با بیان اینکه همواره تلاش کرده در عین تعامل با نمایندگان در حل مشکلات استان، در عزل و نصب‌ها و اختیارات قانونی خود مستقل عمل کند، معتقد است در شرایط فعلی به دلیل مشکلات موجود، منطقی نیست که هر لحظه یک شوک به جامعه و مردم وارد شود.

بی‌عدالتی در تقسیم بندی اعتبارات میان شهرستان‌های استان

در این رابطه نماینده سپیدان در مجلس که موافق با طرح تحقیق و تفحص از استانداری فارس است، گفت: موضوع تحقیق و تفحص از مجموعه استانداری فارس از  حدود دو ماه بعد از شروع به کار مجلس یازدهم مد نظر شماری از نمایندگان استان قرار گرفته و تنها منحصر به فارس هم نیست.

محسن علیزاده با اشاره به ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی افزود: این ماده قانونی ظرفیت مناسبی را در اختیار نمایندگان قرار داده که هر جا مواردی مانند استنکاف قانون، عدم رعایت شئونات قانونی، اجرای ناقص قوانین و... مشاهده کنند، ۱۰ تن از نمایندگان می‌توانند با ارسال درخواست به هیئت رئیسه این موارد را ارائه دهند و در مرحله بعد این درخواست به کمیسیون تخصصی ارجاع و بعد از رسیدگی در کمیسیون تخصصی به هیئت رئیسه باز می‌گردد و به رأی گذاشته می‌شود.

 قصدمان تسویه حساب سیاسی نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس سپس با اشاره به اینکه موضوع تحقیق و تفحص از مجموعه استانداری فارس به قصد تسویه حساب سیاسی نیست افزود: عدم کارایی‌ها در سیستم استانداری از مهم‌ترین دلایلی است که باعث شده برخی از نمایندگان موضوع تحقیق و تفحص را از مجموعه استانداری دنبال کنند؛ در حالی که اگر نمایندگان بنا بر تسویه‌حساب با استاندار داشتند، می‌توانستند راه‌های دیگری را برگزینند.

علیزاده با بیان اینکه شاهد بی عدالتی در تقسیم بندی اعتبارات میان شهرستان‌های استان هستیم افزود: به طور مثال شهرستان‌های سپیدان و بیضا هیچ سهمی از اعتبارات محل پروژه‌های ملی ندارد این در حالی است که در بعضی از شهرستان‌های استان همزمان بیش از چند پروژه ملی در دست اجرا است.

بعضی انتصابات طبق شایسته سالاری انجام نگرفته است

نماینده سپیدان و بیضا در ادامه با بیان اینکه انتصابات طبق شایسته سالاری انجام نگرفته و افراد به صورت حزبی و جناحی بر صندلی‌ها تکیه زده‌اند، خاطرنشان کرد: فرآیند اجرا و تکمیل پروژه‌ها با پتانسیل‌های استان همخوانی ندارد و استان پهناور فارس با تعداد زیادی از پروژه‌های نیمه تمام مواجه است.

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در طرح تحقیق و تفحص هیچ شخص خاصی اعم از استاندار و معاونان وی مورد نظر قرار ندارد، بلکه این طرح از مجموعه استانداری و زیر مجموعه‌های تابعه توسط برخی از نمایندگان در حال بررسی است و هر فرد در هر زمان اقدامی اشتباه انجام داده است باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.

به گفته او اگر موضوع تحقیق و تفحص در صحن مجلس رأی بیاورد، به همراه مستندات به قوه قضائیه ارجاع داده می‌شود و قوه قضائیه برای فرد مورد نظر قرار صادر و اقدام به برگزاری دادگاه می‌کند.

تحقیق و تفحص به نفع استان نیست

با این حال پاک فطرت نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه بعید می‌داند موضوع تحقیق و تفحص از استانداری فارس وارد مرحله عملیاتی شود و معتقد است مطرح کردن چنین موضوعاتی به نفع فارس نیست.

علی رضا پاک فطرت با اشاره به مخالفت خود با تحقیق و تفحص از استانداری فارس افزود:  اصولا استانداری‌ها بودجه زیادی در اختیار ندارند که نیازمند تحقیق و تفحص نمایندگان  باشد، افزون بر آن تاکنون موردی وجود نداشته که مجلس یازدهم با هدف تحقیق و تفحص به آن ورود کرده باشد و جواب مناسب و مثبتی دریافت کرده باشد.

او افزود: استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان با توجه به تنگنا‌های مالی کشور و شرایط تحریم‌ها و بیماری کرونا زیر مجموعه‌هاشان را به دشواری اداره می‌کنند بنابراین موضوعی برای تحقیق و تفحص برای نمایندگان وجود ندارد.

نماینده شیراز و زرقان در ادامه با اشاره به اینکه در شرایط فعلی نمایندگان استان باید انرژی‌شان را بر همکاری و کمک به مدیران جهت حل کردن مشکلاتشان معطوف کنند ادامه داد: نمایندگان استان باید مدیران را به وزارتخانه‌ها برده و برای جذب بودجه بیشتر برای دستگاه‌های استان تلاش کنند تا شاهد فروکش کردن بیماری کرونا و فصل زمستان باشیم.

او  با اشاره به اینکه دستگاه‌های نظارتی به اندازه کافی در حال رصد کردن فعالیت و عملکرد‌های دستگاه‌های اجرایی هستند افزود: در حال حاضر تحقیق و تفحص از استانداری فارس تنها باعث از دست دادن زمان می‌شود.

تعامل مناسب استاندار با نمایندگان استان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس نیز با بیان اینکه هنوز جزئیات دقیق موضوع تحقیق و تفحص نمایندگان از استانداری فارس مشخص نشده، گفت: در صورت تصویب این طرح در مجلس، موضع خود را پیرامون آن بیان خواهیم کرد.

احمدزاده در ادامه با اشاره به اینکه ظاهراً سه موضوع پروژه‌های عمرانی، اعتبارات و انتصابات از موضوعات مد نظر نمایندگان در تحقیق و تفحص است افزود: با توجه به اینکه این مسئله در حد یک طرح مطرح است هنوز اظهار نظر در این باره زود است و در زمان مشخص قطعاً موارد را مطرح خواهیم کرد.

او با اشاره به اینکه مجوعه استانداری فارس با نمایندگان استان تعامل بسیار مناسبی دارد ادامه داد: با توجه به اینکه از سال گذشته تاکنون بحران‌های زیادی مانند تداوم کرونا در استان ایجاد شده، نیاز است تا با هم افزایی و تعامل منطقی با نمایندگان مجلس امور را پیش ببریم.

او با بیان اینکه مجموعه استانداری فارس با نمایندگان کنونی استان همانند نمایندگان دوره پیشین توانسته ارتباط و تعامل مناسبی داشته باشند، یادآور شد: بنابراین معتقدیم که حل بسیاری از مشکلات استان در گرو تعاملات میان نمایندگان و مجموعه استانداری است.

او با اشاره به اینکه تعاملات میان مجموعه استانداری و نمایندگان باید در چارچوب مناسب و منطقی انجام شود افزود: حق عزل و نصب مدیران، مربوط به دستگاه‌های دولتی و اجرایی است بنابراین انتصاب افراد توسط دولت در مرکز و بخش دیگر مانند فرمانداری و بخشداری، طبق ارزیابی‌ها و نظر نهایی استاندار انجام می‌شود.

احمدزاده در پایان افزود: اگر تحقیق و تفحص کلید بخورد، استانداری فارس احتمال دارد نظراتش را در این باره ارائه دهد، اما در شرایط فعلی به دلیل مشکلات موجود منطقی نیست که بخواهیم هر لحظه یک شوک به جامعه و مردم وارد کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹، کدخبر: ۱۰۱۰۵۳۲، ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین