پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۸۶۹
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰
مدیر کل محترم میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری خراسان جنوبی قول 70میلیون اعتبار برای راه اندازی بازارچه صنایع دستی در قاین به کجا رسید؟
شعارسال: بدون شک یکی از افتخارات هر ملت و کشوری، صنایع بومی و دستی آن کشور است. چرا که این صنعت و به عبارتی این هنر صنعت بی بدیل و بی رقیب حاصل ذوق و هنر، سلیقه، ابتکار و خلاقیت هنرمندان و صنعتگران عزیزی است که صبورانه آداب، سنن و رسوم و در یک کلام پیام فرهنگی نسل ها را در محصولات تولیدی شان متجلی کرده و از آن پاسداری می نماید.

صنایع دستی به عنوان صنعتی مستقل و بومی، نقش مهمی در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی جوامع دارد.

توسعه و سرمایه‌گذاری در صنایع دستی همواره به عنوان یکی از راه‌های ارزان و مناسب برای اشتغال‌زایی مطرح است.

بازارچه های صنایع دستی یکی از راههای ارزان برای ایجاد اشتغال پایدار است .

درحالی که مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان از سال گذشته وهمچنین امسال ،از راه اندازی بازارچه صنایع دستی در قاین خبرداده بود اما اینک شنیده ها حاکی از عدم تخصیص بودجه جهت راه اندازی بازارچه صنایع دستی در قاین است.

شهرستان قاینات درحوزه صنایع دستی نشان داده است که دارای استعدادهای بالقوه ای است واین شهرستان یکی از قطب های صنایع دستی استان است وتا کنون توانسته است چندین نشان ملی در صنایع دستی را کسب کنداما جای یک بازارچه دائمی صنایع درستی در شهرستان قاین خالی است.

شهرستانی که به گفته مسئولین قطب صنعت گردشگری استان است.

این موضوع سالهاست که در دستور کار مسئولین شهرستان قراردارد به طوری که سال 92شرافتی فرمانداروقت قاین از راه اندازی بازارچه سوغات وصنایع دستی قاین خبرداده بود واین موضع در جلسات مختلف مطرح شد وحتی در دیدارهایی که مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان با کهن ترابی فرماندار قاین در سال 94داشت: خبر از راه اندازی این بازارچه در شهرستان داداما راه اندازی این بازارچه تاکنون فقط درحد خبر ودرج در سایت ها ی خبری وروزنامه های محلی بوده است وبه مرحله اجرا نرسیده است.

در فروردین ماه 95بود که رمضانی مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری قاین دردیدار با امام جمعه قاین مجددا از راه اندازی بازارچه صنایع دستی دربرخی از شهرهای استان خبرداد وگفت:راه اندازی بازارچه صنایع دستی درقاین منوط به همکاری شهرداری وشورای شهر قاین است.

وی افزود:بلافاصله بعد از تامین زمین از لحاظ تامین اعتبار نیز مشکلی نداشته واین بازارچه در قاین راه اندازی خواهدشد.

رمضانی در خصوص اعتبارات بازارچه اظهارداشت: 300میلیون تومان اعتبار ازردیف ملی جهت راه اندازی بازارچه های صنایع دستی در شهرستانها اعتبار داریم وامکان جذب بیشتر این اعتبار با توجه به بودجه6میلیاردی کشور برای راه اندازی بازارچه های دائمی صنایع دستی درصورت همکاری شهرداری ها در شهرستان ها وجوددارد.

همچنین عباس زاده معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی در بهمن ماه 94نیز در قاین اظهار داشت: به منظور کم کردن دغدغه‌های هنرمندان در فروش محصولات به دنبال پررنگ ترشدن بازارچه صنایع دستی در شهرستان‌ها هستیم.

وی همچنین از راه اندازی موزه صنایع دستی استان در قاین در آینده ای نزدیک خبرداد.

البته نه تنها از موزه صنایع دستی خبری نشد بلکه بازارچه صنایع دستی هم که مسئولین امربارها قول آن را داده اند اینک به فراموشی سپرده شده است.

این روزها صحبت هایی مبنی بر عدم تخصیص بودجه راه اندازی بازارچه صنایع دستی در قاین به گوش می رسد بودجه ای که مدیرکل میراث با جدیت از تخصیص 70میلیون تومان به این بازارچه خبرداده بوداما اینک اعلام میشود اعتباری برای این بازارچه نیست درحالی که وی در دیدار با امام جمعه تاکید داشت از لحاظ بودجه ای برای راه اندازی بازارچه ها مشکلی نداریم .

به سراغ شهردارقاین رفتیم وکلیت کار را از وی جویا شدیم.

نوروزی در گفتگو با خبرنگار نسیم قائن در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری وشورای شهر قاین در راه اندازی این بازارچه صنایع دستی همکاری نداشته است گفت:اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری شهرستان قاین درخواست زمینی برای بازارچه صنایع دستی در شهرستان داشت وباتوجه به این که این موضوع در سایر نقاط استان در حال انجام بود لذا شهرداری با اجرای طرح مشابه پارک توحید بیرجند موافقت کرد وحتی در جلسه ای که در دفتر امام جمعه قاین بود این موضوع پذیرفته شد که طرح بازارچه صنایع دستی در پارک امام علی(ع)در حاشیه جاده قاین مشهد به صورت مشارکتی اجرا شود.

وی افزود: شهرداری وشورای شهر آمادگی خودرا برای راه اندازی بازارچه اعلام نمود ودر حال حاضر شهرداری راساًنسبت به ساخت این بازارچه اقدام نموده است واز سوی میراث فرهنگی بودجه ای به این بازارچه تخصیص نیافته است .

نوروزی تصریح کرد:شهرداری هنوزهم آمادگی مشارکت با میراث فرهنگی درزمینه تکمیل وگسترش این بازارچه رادارد.

حال با توجه به اینکه میراث فرهنگی با اجرای طرح به صورت مشارکتی با راه اندازی بازارچه صنایع دستی در سایر شهرستانها از جمله مرکز استان مشکلی نداشته است جای این سوال باقی است که چرا نسبت به اعتباربازارچه صنایع دستی شهرستان قاین اقدامی صورت نگرفته است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی نسیم قاین، تاریخ انتشار: شنبه 2 مرداد 1395، کدخبر: 17436 ، www.nasimeqaen.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین