پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۲۳
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۳
شهرستان فردوس هرچند ازنظر تعداد هنرمندان و فعالیت های فرهنگی و هنری از وضعیت خوبی درخراسان جنوبی برخوردار است اما نبود زیرساخت های مناسب فرهنگی باعث کم فروغی این فعالیت ها شده است.

شعارسال: تالار محراب فردوس که بیشتر جلسات وهمایش ها درآن برگزار می شود در سال 64 احداث شده و200نفر ظرفیت دارد و برای برگزاری جلساتی با جمعیت بیشتر به ناچار از سالن سینما قدس این شهر با ظرفیت 260 نفر استفاده می شود که آن هم مشکلات خاص خود را دارد.

با توجه به نیازی که در زمینه زیرساخت های فرهنگی در فردوس احساس می شد احداث مجتمع فرهنگی- هنری این شهرستان در سفر اول هیئت دولت سابق مصوب و کلنگ آن سال 85 به زمین زده شد اما با وجود قول های بسیاری برای بهره برداری ازساختمان مجتمع فرهنگی هنری فردوس هنوزکاری انجام نشده است.

روزنامه «خراسان جنوبی» در سال های گذشته بارها این موضوع را درقالب گزارش هایی پیگیری کرده است. سرپرست سابق اداره فرهنگ وارشاد اسلامی فردوس اسفند 92به خبرنگار ما گفته بود «این مجتمع حدود 85درصد پیشرفت دارد و امسال هم درکمیته برنامه ریزی شهرستان 150میلیون تومان برای تکمیل آن مصوب شد و چون هنوز مجتمع تحویل ما نشده است و راه و شهرسازی ساخت و ساز را انجام می دهد، نمی توانیم زمان بهره برداری ازآن را تعیین کنیم.»

*وعده بهره برداری در سال94

سال 93 «حسین اکبری» یکی از اعضای شورای اسلامی فردوس گفت: «براساس آخرین وعده داده شده سال 94 مجتمع فرهنگی هنری فردوس تجهیز می شودو به بهره برداری می رسد» بعد از آن مدیر کل فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم در اولین روزهای تصدی این سمت با سفر به فردوس قول پیگیری این موضوع را داد.

«محبی» پس از چند ماه تلاش در این زمینه با تشریح مشکلات موجود، برای تکمیل و استفاده از ساختمان مجتمع فرهنگی و هنری فردوس گفت: با توجه به اقدام هایی برای انتخاب پیمانکار و همکاری خوب دستگاه های مربوط، این مجتمع در دهه فجر سال جاری به بهره برداری می رسد.

مدیر کل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم آبان امسال در سفر به خراسان جنوبی به همراه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرماندار، شهردار و رئیس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی فردوس از بخش های مختلف مجتمع فرهنگی هنری در حال احداث فردوس بازدید کرد و از نزدیک با کاستی ها و نواقص موجود در آن آشنا شد.

«احمدی» در این دیدار با ابراز ناراحتی از طولانی شدن روند ساخت این مجتمع گفت: امکان استفاده از اعتبارات فرهنگی مذهبی در ماده 180در پروژه های فرهنگی وجود دارد.وی با قول پیگیری در این مورد ابراز امیدواری کرد: بهره برداری از آن در دهه فجر انجام شود.

*پیشرفت 90درصدی

مدیر فنی و اجرایی اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان این که در مجموع پروژه حدود90درصد پیشرفت دارد، می گوید: مجتمع فرهنگی و هنری فردوس شامل دو بخش اداری وسالن آمفی تئاتر است که بخش اداری مجتمع 8ماه قبل تکمیل و تحویل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است.

مهندس «سپهری» می افزاید: به دلیل کمبود اعتبار تاکنون سالن آمفی تئاتر مجتمع تکمیل نشده است. در سال جاری از محل ماده 180 مبلغ 300 میلیون تومان و همچنین 80میلیون تومان اعتبار استانی اختصاص یافته که هنوز این مبالغ ابلاغ نشده است. با این وجود مراحل مناقصه برای انتخاب پیمانکاردر حال انجام است تابلافاصله پس از تخصیص اعتبار پیمانکار شروع به کار کند.

به گفته وی، تنها 10درصد ازاین پروژه باقی مانده و با توجه به انجام مراحل مناقصه، اگر اعتبار مورد نظر تخصیص یابد، امیدواریم تا مرداد آینده بتوانیم سالن آمفی تئاتر این مجتمع رابه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل دهیم.

*تخصیص 400میلیون تومان

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم با اعلام این که مجتمع فرهنگی هنری فردوس یکی از22پروژه در حال ساخت اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان است، می گوید: 94درصد از ساخت مجتمع فرهنگی وهنری فردوس انجام شده وآماده بهره برداری است اما تجهیزات گران قیمتی می خواهد که هنوز خریداری نشده است.

«احمد محبی» ادامه می دهد: کم بودن تخصیص اعتبار در سال های گذشته یکی از مشکلات موجود در این زمینه است اما به تازگی 400میلیون تومان برای تجهیز مجتمع تخصیص یافته است.

فرمانداری فردوس و راه و شهرسازی استان هم همکاری خوبی برای تکمیل این پروژه با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند و در صورت خرید تجهیزات مورد نیاز بهره برداری از آن به زودی شروع می شود.

وی با قبول این که در چند ماه قبل بخش اداری مجتمع در اختیار فرهنگ وارشاد اسلامی قرار گرفته است، می گوید: با توجه به این که قرار است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا یکی از معاونان وی برای افتتاح ساختمان مجتمع فرهنگی هنری فردوس حضور پیدا کند، در صورت استفاده از بخش اداری، افتتاح آن با حضور مسئولان وزارت امکان پذیر نخواهد بود بنابراین از همه بخش های پروژه همزمان بهره برداری خواهد شد.

در مجتمع فرهنگی- هنری فردوس ساختمان اداری، محل استقرار انجمن های هنری، کارگاه های آموزشی، آمفی تئاتر و کتابخانه فرهنگ و هنر پیش بینی شده و به گفته هنرمندان فردوس با توجه به این که در حال حاضر انجمن های هنری در فضای کم اداره فرهنگ وارشاد اسلامی فردوس مستقر هستند نه تنها با تکمیل آن بسیاری ازمشکلات فعلی انجمن های هنری فردوس رفع می شود بلکه با توجه به ظرفیت های موجود در رشته های مختلف فرهنگی و هنری در این شهرستان میزان فعالیت هنرمندان فردوس افزایش می یابد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از موسسه فرهنگی هنری خراسان، کدخبر: 6896: www.khorasanjonobi.khorasannews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین