پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۴۴
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۳
احداث فرهنگسرای پروفسور گنجی با وجود وعده های فراوان، از سال 92 همچنان درپرده ابهام است.

شعارسال: اولین بار ساخت فرهنگسرای پروفسور گنجی در مراسم تشییع پیکرش در بیرجند مطرح شد. حتی دکتر قالیباف شهردار تهران که دانشجوی پروفسور بوده در این مراسم قول همکاری داد.

حالا چند سال پس از طرح این وعده ها و با وجود کلنگ زنی فرهنگسرا در مراسم سومین سالگرد بزرگداشت وی در بوستان گنجی بیرجند هنوز خبری از شروع عملیات اجرایی ساخت فرهنگسرا نیست.

دی ماه 92 مهندس «محسن اسماعیلی» نماینده بنیاد علمی فرهنگی پروفسور گنجی اعلام کرد که فرهنگسرای پروفسور گنجی با بهره گیری از معماری سنتی ودر فضایی حدود 250مترمربع دربوستان دکتر گنجی احداث می شود.

آن زمان او در مورد وعده دکتر قالیباف گفت اگر فرهنگسرا در تهران ساخته می شد وی بدون هیچ محدودیتی کمک می کرد اما چون قرار است در بیرجند ساخته شود امکان کمک مستقیم از طرف شهرداری تهران وجود ندارد، با این حال به دلیل ارادت به پروفسور گنجی به شکل غیر مستقیم به انجام این کار کمک می کند.

پس از آن چند جلسه برای تعیین چگونگی انجام این کار با شهرداری بیرجند برگزار و در نهایت اعلام شد شهرداری با احداث فرهنگسرا در فضایی به وسعت 250متر مربع در شمال بوستان دکتر گنجی موافقت کرده است.

*ضرورت همکاری جدی

دکتر «اکرمی» استاد برجسته دانشکده معماری دانشگاه تهران هم که اسفند 92برای بررسی چگونگی احداث فرهنگسرا به بیرجند آمد به خبرنگار ما گفت: برای اجرای طرح احداث فرهنگسرای پروفسور گنجی به همکاری جدی دستگاه های اجرایی نیاز است.

نماینده بنیاد علمی فرهنگی پروفسور گنجی چند ماه بعد  گفت: از شهرداری بیرجند خواسته ایم به منظور ایجاد مکان مناسبی برای نگهداری اسناد و مدارک مربوط به پروفسور گنجی زمین بزرگتری در نظر گرفته شود و شهرداری با 500متر مربع زمین برای انجام این کار موافقت کرد.

وی با بیان این که پیشنهادهای دیگری نیزدر این زمینه مانند احداث فرهنگسرا در دانشگاه بیرجند مطرح شده است، افزود: قرار است این فرهنگسرا با بهره گیری از معماری سنتی وبه شکل کره جغرافیایی ساخته شود.

آن زمان شهردار بیرجند با اعلام آمادگی برای احداث این فرهنگسرا گفته بود: زمین فرهنگسرا به متراژ مورد نیاز مشخص می شود اما در ساخت آن باید دیگر دستگاه های اجرایی کمک کنند.

وی کمک شهرداری بیرجند در این مورد را وابسته به مصوبه شورای اسلامی شهر دانست و تاکید کرد: احداث فرهنگسرای پروفسور گنجی نیازمند عزم جدی استانی است و همگرایی جدی در این مورد باید به وجودآید.

*طرح مسئولان استان

معاون توسعه وبرنامه ریزی شهرداری منطقه 10تهران به نمایندگی از شهردار تهران در سومین سالگرد پروفسور گنجی در حاشیه مراسم کلنگ زنی فرهنگسرای پروفسور گنجی گفت: میزان کمک دکتر قالیباف برای ساخت فرهنگسرا به مشخص شدن برنامه مسئولان خراسان جنوبی بستگی دارد و هر موقع که این موضوع عملی شود ماهم چگونگی کمک خود را مشخص می کنیم.

«جمال بافرانی» افزود: با توجه به نسخ خطی ودست نوشته های فراوان پروفسور گنجی باید فرهنگسرای مناسبی در شان این شخصیت علمی احداث شود تا با انجام این کار آرامگاه پدر علم جغرافیای ایران در بیرجند به قطب فرهنگی تبدیل شود.

«خدمتگزار» استاندار خراسان جنوبی نیز در مراسم سومین سال بزرگداشت پروفسور گنجی عنوان کرد: تنها نباید به برگزاری مراسم بزرگداشت برای مفاخراستان اکتفا کرد بلکه از تجربیات علمی آنها باید به خوبی استفاده کنیم و از این بهتر قدر بزرگانمان را بدانیم وآنها را به عنوان الگوبه نسل جوان معرفی کنیم.

هرچند کلنگ احداث فرهنگسرای پروفسور گنجی در حاشیه مراسم سومین سالگرد وی با اما و اگرهای فراوانی به زمین زده شد و به گفته مشاور و وکیل پروفسور دغدغه اصلی او تاسیس بنیاد علمی-فرهنگی و انتقال اسناد مربوط به این بنیاد بود و بنا بر وصیت مرحوم «گنجی» در قالب فرهنگسرا مرکز بیرجند شناسی و کرسی پروفسور گنجی باید ایجاد شود از 3 مرداد سال جاری (زمان کلنگ زنی فرهنگسرا در پارک گنجی بیرجند) تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است.

*6 ماه سکوت

نماینده بنیادعلمی فرهنگی پروفسور «گنجی» در این باره می گوید: با وجود پیگیری های انجام شده در این زمینه تا این لحظه هیچ اقدامی برای احداث فرهنگسرای پروفسور گنجی بعد از کلنگ زنی انجام نشده است.

در مراسم سومین سال بزرگداشت پروفسور مسئولان استان وعده هایی دادند اما هیچ کدام عملی نشده است.

مهندس «اسماعیلی»می افزاید: بعضی از افراد ازعکس های گرفته شده با پروفسور در سفر به پاریس به نفع خود بهره برداری می کننداما کاری برای احداث فرهنگسرای پروفسور انجام نمی دهند و پس از گذشت 4سال از درگذشت وی هنوز اقدامی برای ایجاد این مکان نشده در حالی که آثار واسناد مربوط به وی در تهران و در مرکز دایره المعارف اسلامی وبدون استفاده نگهداری می شوند و زمینه لازم برای انتقال آنها با ساخت فرهنگسرا مهیا نشده است.

*اعلام آمادگی

«مدیح» شهردار بیرجند هم در این زمینه می گوید: در گذشته گفته ام آمادگی داریم تا با ماشین آلات ودر اختیار قرار دادن مصالحی مانند شن وماسه برای احداث این فرهنگسرا کمک کنیم.

«عدل» معاون عمرانی شهرداری بیرجند هم با اشاره به این که شهرداری با واگذاری زمین مورد نظربه بخشی از وعده خود برای ساخت فرهنگسرا عمل کرده است، می گوید: پس از کلنگ زنی فرهنگسرا، از طرف نماینده بنیاد علمی فرهنگی پروفسور گنجی پیگیری لازم انجام نشده است اما همان طور که در استانداری اعلام شد آمادگی داریم تا به سهم خود در این مورد همکاری کنیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از موسسه فرهنگی هنری خراسان، کدخبر: 7505: www.khorasanjonobi.khorasannews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین