پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۰۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
در فضای استارت‌آپی عادت بر این است که از موفقیت‌ها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگه‌داریم، اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهره‌مند نشویم.
شعار سال: برای این منظور اقدام به جمع‌آوری تجربیات مجموعه‌ای از استارت‌آپ‌های ناموفق کرده‌ایم تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینه‌ای باشد برای موفقیت استارت‌آپ‌های نوپایی که در آغاز راه هستند. در ادامه به داستان دو شرکت از این مجموعه می‌پردازیم:

داستان شکست استارت‌آپ Move Networks‌
شرکتMove Networks که زیرمجموعه‌‌ شرکت EchoStar است، نسل بعدی تلویزیون زنده و چندکاناله را بر روی اینترنت ارائه می‌‌داد. این شرکت با بهبود فناوری پخش انطباقی خود، مدیریت محتوا، بسته‌‌‌ اشتراک، صدور صورت‌‌حساب و مدیریت حقوق دیجیتال را با هم ادغام کرد تا بتواند از طریق اینترنت، تجربه‌ چندرسانه‌‌ای غنی را ارائه دهد. پلت‌‌فرم Move Networks این قابلیت را در اختیار شرکت‌‌ها می‌‌گذاشت که هم از طریق سرویس‌‌های مبتنی بر ثبت‌‌نام و هم از طریق راهکارهای تبلیغاتی پیشرفته، کسب درآمد کنند. فیلم‌‌های این سایت با بالاترین کیفیت و بدون‌وقفه و تاخیر پخش می‌شدند.

فوریه‌‌ ۲۰۰۹ با اخراج شدن ۳۰‌درصد از کارکنان Move Networks، زمزمه‌‌هایی از بروز مشکلات در شرکت به گوش رسید. این در حالی بود که اوت ۲۰۰۸، مایکروسافت در راستای گسترش روابط راهبردی خود با این شرکت، در سری سوم سرمایه‌گذاری‌ شرکت کرده بود.

آوریل ۲۰۰۹، Move Networks برای افزودن قابلیت پخش تلویزیون روی کامپیوتر، شرکت Inuk را خرید و جولای همان سال، در تلاش برای تبدیل‌شدن از شرکت پخش ویدئویی به شرکت فروش IPTV به ISPها، رکسانه آستین را به‌ عنوان مدیرعامل معرفی کرد. در واقع در این مقطع بود که شرکت با تغییر نقطه‌‌‌ تمرکز خود، از عمل‌کردن به وعده‌‌هایش بازماند و مشتریان اصلی رسانه را از خدمات خود محروم ساخت.

Move Networks، به‌ عنوان فناوری پیش‌‌فرض پخش ویدئو برای سایت‌‌های پخش صاحب‌‌نامی مثل ABC و Fox انتخاب شده بود، اما در عرض یکی دو سال، با تغییرات رخ‌داده در حوزه‌‌‌ فناوری، اقبال گسترده‌ نسبت به Adobe Flash و انصراف شرکت‌‌های طرف قرارداد از به‌‌کارگیری فناوری سابق و نیاز به plugin، این شرکت در محاصره قرار گرفته و تسلیم شد. یکی از مهم‌ترین دلایل شکست محصول این شبکه، داشتن هزینه‌‌ اضافی نسبت به دیگر فناوری‌‌های ویدئویی به‌خاطر نیاز به تجهیزات کدگذاری سفارشی و … بود‌ که برای آن فکری نشده بود. در واقع Move Networks به‌‌علت مدیریت ضعیف، از دو سال و اندی مزیت فناوری خود بهره نگرفته و هزینه‌‌های بیهوده‌‌ای برای پرسنل مهندسی خود و تبلیغات انجام داده بود که نتیجه‌‌ای در برنداشت.

فوریه‌‌ ۲۰۱۰، ۱۵ درصد از نیروی کار اخراج شده و تعداد کارکنان به ۱۰۷ نفر کاهش یافت. ژوئن همان سال، پس از استعفای مدیرعامل، خبر فروش Move Networks در توییتر اعلام شد.

داستان شکست استارت‌آپ: DoubleTwist
شرکتPangea Systems در سال ۱۹۹۳ با هدف ارائه پرتال‌های آنلاین در حوزه بیوتکنولوژی شروع به‌کار کرد و در دسامبر ۱۹۹۹ به DoubleTwist تغییر نام داد.

این شرکت که تیم علمی زبده‌ای؛ متشکل از متخصصان حوزه‌‌ بیوشیمی، بیولوژی مولکولی، شیمی پروتئین، بیوانفورماتیک، علوم رایانه‌ای و بیولوژی محاسباتی داشت، عرضه‌ محصولات خود را از سال ۲۰۰۰ آغاز کرد:

* DoubleTwist محیط جست‌وجویی است که تقریبا ۲۵ ژنوم متمایز و دیگر پایگاه‌های داده‌‌ علمی را ادغام کرده و امکان تحلیل اطلاعات ژنومی و ذخیره‌سازی نتایج این تحلیل را با استفاده از ابزارهای مبتنی بر وب در اختیار کاربران قرار می‌دهد. پلت‌فرم و ابزارهای‌های کاربردی این شرکت شامل:

* پروفسی(Prophecy) پایگاه داده‌‌ انحصاری ژنوم انسانی شرکت‌ و نرم‌افزاری برای تفسیر و بصری‌سازی داده‌هاست.

* ژن فورست هم مشابه ابزار قبلی است با این تفاوت که شامل توالی ژن‌هایی است که به‌صورت آزمایشی برای فعال‌شدن یا روشن‌شدن در سلول‌های خاص تحت‌شرایط خاص مشخص شده‌اند.

* CAT محصول نرم‌افزاری شرکت برای پردازش و تحلیل پایگاه‌های داده‌‌ توالی ژن‌های بزرگ است.

مارس ۲۰۰۱ در زمان رکود شدید و سقوط ارزش سهام بیوتکنولوژی، DoubleTwist که شش ماه قبل تصمیم به عرضه‌ اولیه‌ سهام عمومی خود گرفته بود، انصراف داد، چراکه اندازه‌ بازار طوری نبود که چنین شرکتی در حوزه‌ انفورماتیک بتواند به ارزش‌گذاری مطلوب دست یابد. همچنین بیوانفورماتیک بازار رقابتی و محدودی داشت‌ و ابزارهای ارائه‌شده توسط شرکت توان رقابت با ابزارهای بیوانفورماتیک شرکت‌هایی مثل Incyte Genomics، Celera Genomics، CuraGen و منابع ژنومیک اینترنتی مثل GenBank را نداشت چراکه اطلاعات موجود در آنها ارزش افزوده چندانی نداشتند.

چند ماه بعد، روزنامه‌‌ اینترنتی شرکت یعنی DailyTwist بسته شد. ژانویه‌‌ ۲۰۰۲، هیات‌مدیره، مدیر ارشد عملیاتی سابق شرکت؛ یعنی رابرت ویلیامسون را جایگزین جان‌کوش در مسند مدیرعاملی کرد و کوش رئیس هیات‌مدیره شد. دو ماه بعد، ویلیامسون با ابراز تاسف، از پایان یافتن کار شرکت به‌‌علت نداشتن درآمد– به‌‌رغم برخورداری از محصولات خوب و تیم باتجربه- سخن گفت. درآمد شرکت هرگز آنقدر بالا نرفت که برای زنده‌ماندنش کفایت کند، به این ترتیب در ماه ژانویه، تعداد اعضای دابل‌توئیست از ۲۰۰ نفر به ۶۰ نفر رسید و این شرکت در نهایت به پایان راه خود رسید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 23 دی 1399، کد خبر: 3729979،  www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
در زمینه استارتاپی نتونستیم شرایط خوبی رو برای خودمون رقم بزنیم باید جان و دل حمایت میشدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
0
0
دمتون گرم موفق ترين مجموعه متني بود كه در زمينه استارتاپ ها خوندم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین