پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۹۵۰۰
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲
اوج مناجات صنفی اهل رسانه را می‌توان در دعای قرآنی «رب اشرح لی صدری» به تماشا نشست. وقتی به حضرت موسی می‌گویند پیام خدا را به فرعون ابلاغ کن، احساس می‌کند بار سنگین و رسالت فوق‌العاده‌ای بر دوش او گذاشته شده است لذا تقاضا می‌کند: رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَ یَسِّرْ لِی أَمْرِی وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی.

شعار سال:اوج مناجات صنفی اهل رسانه را می‌توان در دعای قرآنی «رب اشرح لی صدری» به تماشا نشست. وقتی به حضرت موسی می‌گویند پیام خدا را به فرعون ابلاغ کن، احساس می‌کند بار سنگین و رسالت فوق‌العاده‌ای بر دوش او گذاشته شده است لذا تقاضا می‌کند: رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَ یَسِّرْ لِی أَمْرِی وَ احْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی.

"رب اشرح لی صدری" یعنی ظرفیت روحی مرا بیفزا. خبر تنها بیان واقع نیست. خبر محصول نگاه یک خبرنگار است. لذا رشد روحی خبرنگار در بیان خبر تأثیر دارد. رشد شرح صدر یعنی توسعه وجودی و روحی خبرنگار. خبر تنها مربوط به رویداد نیست. خبر ماحصل رویداد به علاوه وجود خبرنگار و راوی است. روایت یک کافر از یک موحد در یک رویداد مشابه، متفاوت است.

"و یسر لی امری" یعنی کار را بر من آسان گردان. این نشان می‌دهد چه میزان کار خبرنگاری سخت است. این امر سنگین حکایت از یک مأموریت خطیر و انبیایی دارد. خبرنگاری می‌تواند از عهده این بار برآید که زاویه نگاه الهی و مأموریت تعلیمی و انسانی یافته است.

"واحلل عقده من لسانی" یعنی بتوانم به بهترین شکل پیام را منتقل سازم. این نیز نشان می‌دهد ماجرای رساندن پیام تنها در جابه‌‌‌جایی فیزیکی پیام نیست. معلوم می‌شود ماجرا تنها در ایصال و رساندن پیام شبیه پستچی‌ها نیست. باید قلب و ذهن مخاطب توأمان درگیر شود. باید پیام بر جان مخاطب بنشیند. منظور از پیام لایه‌های زیرین و عمیق رویداد و ظاهر است. باید زبان هنرمندانه یافت و تلاش کرد پیام را به محسوسات مخاطب تبدیل کرد تا "یفقهوا قولی" صورت گیرد و مخاطب جان پیام را درک کند.

 تا اینکه دعا می رسد به "هارون اخی". این تعبیر نشان‌دهنده یک حرکت جبهه‌ای است. مدد رساندن شبکه‌ای یک عنصر کلیدی در راهبرد خبر خوب است، چه آنکه؛ خبر خوب وقتی روایت غالب شود می‌تواند رهنمون امید در جامعه شود.

بخشی از فتوت نامه خبرنگاری. به نقل از کتاب خبرخوب
محسن_مهدیان

 

پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال ،برگرفته از کانال تلگرامی خیابان انقلاب

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین