پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۱۳
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
گسترش شبکه های اجتماعی در فضای مجازی ارمغان قرن حاضر چنان غافلگیر کننده و آنی بود که کمتر کسی مجال می یابد تا به عمق مساله و کارکردها و آسیب های پنهان آن بیندیشد.

شعارسال :دنیای وسیع و پیچیده و پر رمز و راز فضای مجازی با ورود شبکه های اجتماعی همچون وایبر، واتساپ، تلگرام و غیره که مدرن شدن خود آنها نیز آنی تر از حد تصور است، وسیع تر از پیش شد.

از زمان ورود این شبکه ها به گوشی های تلفن همراه سرعت انتقال مطالب ثانیه ای شده است، روزی که مک لوهان بحث دهکده جهانی را مطرح کرد نمی دانست این دهکده روزی با گسترش ارتباطات تبدیل به شهر یا فراتر یک کشور فراجهانی خواهد شد.

امروزه سرعت انتقال اخبار و افکار در فضای مجازی از طریق شبکه های اجتماعی به سرعت نور رسیده است، اخبار و آخرین رویدادها با سرعتی غیرقابل باور از دورترین نقاط در اختیار کاربران فضاهای مجازی قرار می گیرد.

این سرعت دریافت اخبار و نیز فرصت محاوره و گپ و گفت های افراد در موقعیت ها، شرایط شغلی و اجتماعی مختلف از سویی دنیای وسیعی از ارتباطات را پیش روی کاربران قرار می دهد که دریافت مطالب جدید و گاهی آموزنده از ثمرات این دنیای گسترده است.

اما از سوی دیگر مرز بین شایعه و واقعیت در فضای مجازی چه از نظر همین نکات گاها آموزنده و چه اخبار و اطلاعات به نقطه صفر و حداقل می رسد.

تا جاییکه گاه کاربر فضای مجازی چنان دچار سردرگمی می شود که ممکن است مطالب واقعی را نیز باور نکند و این مساله زمانی حادتر می شود که مطلبی به روز نقل محافل عمومی و شبکه ها باشد.

این مساله آگاهی از واقعیت ها و اخبار و مطالب مفید علمی را نیز تحت تاثیر قرار داده و فضایی که می تواند بسیار در توسعه اطلاعات موثر باشد به یک فضای بی اعتمادی بی محتوا تبدیل می شود.

آنچه مسلم است این مساله راهکاری ندارد جز اینکه مشتری فضای مجازی خود هوشیار باشد و در موارد ممکن از زود باوری بپرهیزد و اگر مطلبی بسیار مورد نظر باشد با جستجو و تحقیق در فضاهای معتبر و محاوره با افراد صاحب فن به شفاف سازی ذهن خود خارج از فضای مجازی شبکه ها بپردازد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاري ایرنا . تاریخ انتشار جمعه 22 آبان 1394، کد مطلب : 81836368 (4976472) : www.irna.ir

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین