پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۱۳۶۰
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
ورای گرایشات و عدم گرایشات سیاسی، کسی نمی‌تواند خدمات ارزنده مصدق به این شور را منکر شود. اما چرا دچار نوعی دوگانگی در خصوص ایشان هستیم؟ چرا نباید تکلیف مان را نسبت به این مرد و خوب و بدش روشن کنیم. تاریخ، روایت گذشته دور نیست، تاریخ مستندی از تفکرات و افعال است. روایت بد تاریخ دیگران، روایت بد تاریخ ما را هم سبب خواهد شد. یادمان نرود که رویدادها، روند‌ها را می‌سازند و روندها، افکار و اعمال غالب ما را بازگو می‌کنند و گذشت زمان بر انها، تاریخ را می‌سازد و تاریخ، بازگو کننده ریشه‌های تفکر و عمل بینانسلی بوده و در نهایت تمدن می‌تواند شکل گیرد.

شعار سال:دکتر محمد مصدق سحرگاه روز پنج شنبه در ساعت ۴/۳۰ بامداد ۱۳۴۵/۱۲/۱۴  در سن ۸۷ سالگی در اتاق شماره ۶۲ بیمارستان نجمیه تهران زندگی را بدرود گفت. خبری بسیار کوتاه ،  برای مردی بزرگ!!!

سالنامه سازمان اطلاعات انگلیس در سال 1995 درباره اش منتشر کرد: خسارتی که وی به انگلستان وارد کرد از خسارتی که هیتلر در جنگ دوم جهانی به انگلستان وارد کرد بیش تر بود، معترف هستیم که  انگلستان در برابر دکتر محمد مصدق شکستی بی سابقه را متحمل شد.

اولین نفر که با لایحه کاپیتولاسیون در ایران  مخالفت کرد. اولین ایرانی فارغ التحصیل  در دکتری حقوق. امتیاز حق شیلات و کشتیرانی در دریای خزر را از شوروی باز پس گرفت. شخصا" در دادگاه لاهه برای احیای حقوق ملت خویش فریاد کشید. جمال عبدالناصر (رهبر بزرگ و فقید ناسیونالیست عربی اسلامی مصر) به گفته خویش او را الگوی خود قرار داد و کانال سوئز را برای مصر ملی کرد. سفیر شوروی در ایران رسما" اعلام کرد که دولتش در برابر وی به زانو افتاده است. اولین نفر که با استفاده از علوم روز در دانشگاه به بررسی علمی حقوق اسلامی شیعه پرداخت. اولین نفری که حقوق شرعی زنان را به طور علمی در دانشگاه مطرح ساخت و ... .

بخشی از بیانات مصدق :

*** من ایرانی و مسلمانم و بر علیه هرچه ایرانیت و اسلامیت را تهدید کند تا زنده هستم مبارزه می کنم.

*** تنها گناه من و گناه بسیار بزرگ من این است که صنعت نفت ایران را ملی کردم و بساط استعمار و اعمال نفوذ سیاسی و اقتصادی عظیم ترین امپراطوری جهان را از این مملکت برچیدم .

*** حیات من و مال و موجودیت من و امثال من در برابر حیات و استقلال و عظمت و سر فرازی میلیون ها ایرانی و نسل های متوالی این ملت کوچکترین ارزشی ندارد و از آنچه برایم پیش آمد هیچ تاسف ندارم و یقین دارم وظیفه تاریخی خود را تا سر حد امکان انجام داده ام .عمر من و شما و هر کس چند صباحی دیر نخواهد پائید.

برای درمان سرطان بینی با وجود اصرار فرزندش که پزشک بود و دوستدارانش راضی به سفر به خارج برای درمان نشد و گفت پزشکان ما قادرند همه کاری را برای درمانم انجام دهند.  با رضایت و به اختیار خود ملک خودش را بین کشاورزانش تقسیم کرد! و ... .

و اما ، هنوز هم برای رفتن بر سر مزارش که نیمه ویران است، مردم مشکل دارند! چرا باید این گونه باشد ؟

ورای گرایشات سیاسی مدافع و مخالف مصدق صحبت کردیم . با پذیرش اصل انسان بودن و توانایی خطا داشتن انسان، صحبت کردیم . می دانیم او هر چه بود و هر چه کرد ، وزن خوبی های بیشتری داشت و برای این اب و خاک، مایه افتخار بود و هست. ما برای فعالیت بینانسلی و تمدن سازی، مجبور و ملزم به روایت درست تاریخ هستیم.

 

پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال، برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین