پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۲۸۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب بین‌المللی "قوپی‌باباعلی" این شهرستان که پاییز سال جاری خشک شده بود، دوباره احیا شد.

شعار سال: فاروق سخنور روز شنبه اظهار داشت: پس از بارش‌های مناسب در ماه جاری بیش از ۵۰ درصد مساحت ۵۰۰ هکتاری این تالاب آبگیری شده و زمینه حضور و زیست پرندگان در آن فراهم شده است.
 
وی با بیان اینکه اواسط پاییز سال جاری با کاهش بارش‌های پاییزه، این تالاب بین‌المللی خشک شده بود افزود: با احیاشدن دوباره این تالاب هم اکنون ۵۰۰ بال انواع پرندگان مهاجر وارد تالاب "قوپی باباعلی" شده و به تدریج در حال افزایش است.
 
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اضافه کرد: این تالاب با ویژگی‌های طبیعی و پرندگان خاص خود یکی از بهترین زیستگاه‌های مهم پرندگان آبزی و کنارآبزی و از تالاب‌های مهم این منطقه محسوب می‌شود که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.
 
سخنور گفت: این تالاب دارای دیپلم افتخار از سازمان ملل متحد «یونسکو» است و پرندگانی نظیر اردک سرسبز، حنایی، آنقوت، انواع غاز وحشی و تنجه در آن زیست می‌کنند.
 
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اظهار داشت: با توجه به اینکه این تالاب در کریدور مهاجرت پاییزی پرندگان قرار دارد در صورت احیا کامل و تخصیص حق‌آبه به آن در فصل پاییز میزبان کُلُنی چند صدتایی از پرندگان مهاجر و بومی آبزی و کنارآبزی خواهد بود.
 
وی گفت: وجود تالاب‌های کانی‌برازان، قوپی باباعلی، حسن‌خان، گروس، داشخانه و قره‌قشلاق، این شهرستان را به یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان در آذربایجان‌غربی تبدیل کرده‌است.
 
سخنور گفت: تالاب های این شهرستان به دلیل امنیت و شرایطی مناسبی که برای پرندگان به وجود آمده، استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری است که همه‌ساله در مسیر پرواز خود وارد آنها می‌شوند.
 
طبق آخرین بررسی‌ها‎ حدود ۲۰ هزار بال انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی در تالاب‌های این شهرستان مشاهده و ثبت شده که نسبت به مدت سال قبل کاهش ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.
 
تالاب بین‌المللی قوپی باباعلی مهاباد در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی این شهر و مسیر جاده مهاباد به میاندوآب و در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده است.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار:  23 اسفند  1399  ، کدخبر:84261954 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
0
0
باعث خوشحالی است که تالاب‌ها مجددا پذیرای پرندگان هستند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین