پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۲۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
ماجرای جنجالی میوه شب عید با میلیون‌ها یارانه دولتی مدت‌هاست به دغدغه رسانه‌ها تبدیل شده و اکنون زوایای دیگری از آن عیان شد؛ میوه بخش خصوصی بدون یارانه از میوه یارانه‌ای با اعتبارات دولتی، ارزان‌تر است و این موضوع حیثیت مدیریتی اداره‌کل صمت را زیر سوال برده است! 
شعار سال: میوه شب عید کهگیلویه و بویراحمد، رانت‌ها، تخلفات و حواشی‌اش، پای نهاد‌های نظارتی از بازرسی تا تعزیرات را به این پرونده باز کرد.
 
در مصوبه ستاد تنظیم‌بازار، مقرر شد تعاون روستایی سیب و پرتقال شب عید را تامین کند؛ پرتقال حتما والنسیا باشد و از میوه داخل استان استفاده شود و میزان آن نیز ۶۰۰ تن باشد!

اما سالار حسین‌پور با بی‌محلی به این مصوبه، اداره تعاون روستایی را زیرکانه از دور حذف کرد و یک میوه‌فروش را جایگزین آن کرد که جز یک مغازه میوه‌فروشی نه سردخانه دارد و نه باسکول و نه هیچ‌کدام از شرایط مندرج در مصوبه تنظیم بازار را دارد!

حسین‌پور همچنین پرتقال والنسیا نخرید و به جای آن پرتقال ارزان و بی‌کیفیت تامسون خرید و علاوه بر آن میزان پرتقال را نیز کمتر کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در حالی اقدام به خرید سیب از ارومیه کرده که سیب کشاورزان این استان در سردخانه‌های این استان سرما می‌خورند و با لج و لج‌بازی آقای مدیر مواجه شدند.

حسین‌پور حدود یکماه قبل از عملیاتی کردن این تصمیم خود، تعاون روستایی جهاد کشاورزی را به جلسات تنظیم بازار دعوت نکرد تا بتواند راحت‌تر این تصمیم خود را عملی کند ک این رانت را به فرد مورد دلخواه خود دهد.

نکته تاسف‌بار در این لجبازی مدیرکل صمت این است که وی بعد از آنکه تعاون روستایی اقدام به خرید سیب کشاورزان همین استان کرد، آن را از میوه شب عید کنار گذاشت.
  
این بی‌تدبیری در حالی است که تعاون روستایی در سال قبل کارنامه قابل قبولی در میوه شب عید داشته و یک میوه با کیفیت، با قیمت مناسب و تا اواخر فروردین را در غرفه‌ها به مردم می‌فروخت.

حالا موضوعی که دم خروس این میوه یارانه‌ای شب عید را بیرون زد، ارزان‌تر بودن میوه بخش خصوصی و میوه تعاون روستایی از میوه یارانه‌ای و دولتی اداره‌کل صمت است!

معلوم نیست میوه‌فروش برگزیده آقای حسین‌پور از کجا و با چه قیمتی سیب و پرتقال را خریده که با وجود سوبسید و اعتبار دولتی باز هم از میوه همین استان گران‌تر است؛ موضوعی که به شدت با حیثیت مدیریتی حسبن‌پور بازی کرده و او را عصبانی و پرخاشگر کرده است. 

امروز و در جریان بازدید برخی مقامات این استان از توزیع مرغ تولیدی استان به قیمت ۲۰ هزار و۴۰۰ تومان، با جدیت مدیرکل تعزیرات و معاون دادستان بازدیدی هم از میوه شب عید شد که اتفاقات جالبی داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد که حال روحی مساعدی نداشت، در جلوی معاون دادستان، مدیرکل تعزیرات و رئیس سازمان جهاد کشاورزی با لحنی که هیچ شباهتی با یک‌مدیر در تراز جمهوری اسلامی ایران نداشت گفت که اگر گردنم را بزنند اجازه نمی‌دهم تعاون روستایی، میوه را ارزان‌تر از ما به مردم بفروشد!

او گفت به هر قیمتی شده جلوی فعالیت غرفه‌های جهاد کشاورزی را می‌گیرم و اجازه نمی‌دهم که آن‌ها هم میوه خود را همزمان با میوه شب عید عرضه کنند. 

 
معلوم نیست که آقای حسین‌پور به پشتوانه چه کسی این‌گونه جولان می‌دهد و به جای پاسخگویی به افکار عمومی و تخلف انجام گرفته در میوه شب عید و انحراف در مصوبه ستاد تنظیم بازار، با مردم و سفره عیدی‌اشان هم لجبازی می‌کند و گویا اگر مردم میوه ارزان‌تر بگیرند او از جیبش ضرر می‌کند.

موضوعی که البته با واکنش و تذکر معاون دادستان مواجه شد که گفته است هر کسی که میوه ارزان‌تر و باکیفیت‌تری به مردم دهد، مورد حمایت ما خواهد بود.
 
مجوز دایر کردن غرفه‌های عرضه مستقیم از تولید به مصرف توسط اتحادیه‌ها

مدیرکل تعزیرات نیز با تایید مواضع معاون دادستان گفت که مگر می‌شود جهاد کشاورزی یا هر نهاد و شخصی میوه باکیفیت همین استان را با قیمت تمام‌شده پایین‌تر به بازار عرضه کند و ما از آن حمایت نکنیم!

این مقاومت‌ها و مخالفت‌های مدیرکل صمت در حالی است که دستورالعمل ابلاغی وزیر جهاد کشاورزی به سراسر کشور حاکی از مجوز دایر کردن غرفه‌های عرضه مستقیم از تولید به مصرف توسط اتحادیه‌هاست و همه استان‌ها چنین غرفه‌هایی دارند و جالب این است که برای این طرح یک ریال هم هزینه نشده، اما میوه شب عید میلیون‌ها یارانه دولتی دارد!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از کبنا نیوز، تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۳۲۲۶۹، www.kebnanews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
0
0
اينكه ما به عنوان حاكميت نتونستيم اونطور كه بايد و شايد هواي كشاورزان رو داشته باشيم فاجعه افريده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین