پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۲۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۱۰ دشت استان چهارمحال و بختیاری ممنوعه و بحرانی هستند، گفت: تالاب‌ها طبق ماده ۱۶ قانون حفاظت بهسازی محیط زیست در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارند و این در حالی است که "دهنو" به عنوان تالاب در لیست تالاب‌های استان چهار محال و بختیاری قرار نگرفته است.
شعار سال: شهرام احمدی اظهار داشت: تمامی تالاب‌های ایران لیست دارند و بر اساس مصوبه مورخه بیست و هفتم بهمن ماه سال ۱۳۹۷ که آخرین مصوبه هیات وزیران در خصوص لیست تالاب‌های درون سرزمینی کشور بود، درباره تالاب‌ها تصمیم گیری شد که طی آن "دهنو" جزو تالاب‌های استان چهارمحال و بختیاری محسوب نشد.

"دهنو" دشت است نه تالاب

وی افزود: شاید در دهه‌های گذشته برخی از نقاط استان مانند خان‌میرزا تا قبل از انقلاب تالاب بوده، اما به واسطه واگذاری‌هایی که در آنجا شد بسیاری از آن‌ها دیگر تالاب محسوب نمی‌شوند. جهاد کشاورزی در گذشته بسیاری از دشت‌های استان را که تالاب نبودند را جهت کشاورزی به کشاورزان واگذار کرد.

وی ادامه داد: تالاب‌ها طبق ماده ۱۶ قانون حفاظت بهسازی محیط زیست در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارند و این در حالی است که "دهنو" به عنوان تالاب در لیست تالاب‌های استان چهار محال و بختیاری نیست و بهتر است دشت نامیده شود.

دشت‌های استان از دهه ۶۰ ممنوعه هستند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بحتیاری عنوان کرد: متاسفانه این استان به دلیل خشکسالی‌های چند سال اخیر و کاهش بارندگی‌ها هم اکنون نزدیک به ۳۰ درصد نسبت به میانگین بلند مدت کشوری کاهش بارندگی دارد و در اکثر دشت‌ها افت آب‌های زیر زمینی وجود دارد. امیدوارم با برنامه‌های مدیریتی که همه دستگاه‌های تخصصی خواهند داشت این کمبود‌ها جبران شود. در استان دشت‌هایی وجود دارد که از دهه ۶۰ ممنوعه هستند. "دهنو" جزو سفید دشت است که از سال ۱۳۶۴ به دلیل افت آب‌های زیر زمینی ممنوعه اعلام شده است. وقتی میزان برداشت آب از مصارف کشاورزی بیشتر شود باعث افت آب و ممنوع اعلام شدن استفاده از آن می‌شود.

وی اضافه کرد: از ۱۱ دشت اصلی در استان متاسفانه ۱۰ تالاب ممنوعه و بحرانی هستند. خشکسالی‌های اخیر، مباحث انتقال آب و بسیاری مباحث دیگر باعث شده که استان چهارمحال و بختیاری در وضعیت کم آبی قرار بگیرد. متاسفانه وضعیت دشت‌های استان مناسب نیست که البته باید این موضوع را دستگاه‌های متولی و متخصص نظر مورد بررسی قرار دهند.

احمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضعیت تالاب‌های استان اشاره کرد و گفت: تالاب‌های چغاخور، گندمان، چال‌تر، چال خشک، علی آباد و سولقان بر اساس آخرین مصوبه هیات وزیران هم اکنون از وضعیت مناسبی برخور دارند. به رغم خشکسالی‌های اخیر با همکاری که سایر ادارات، جوامع محلی، دستگاه‌های دولتی و مسئولان استان با سازمان و اداره کل خفاظت محیط زیست استان داشتند، سازمان حفاظت محیط زیست در اقدامی مناسب توانست با تدوین و تصویبی که در طرح‌های جامع حفاظت از تالاب‌ها شکل گرفت میزان آب شان را افزایش دهد.

وی افزود: تالاب گندمان حدودا صد در صد، سولقان حدودا ۶۰ درصد و چغاخور ۶۵ درصد آبگیری شدند که همگی از شرایط مناسبی برخوردارند.

هیچ مجوزی از سوی محیط زیست برای انتقال آب بهشت آباد صادر نشده است

مدیر کل حفاظت محیط زسیت استان چهارمحال و بختیاری به موضوع انتقال آب بهشت آباد نیز اشاره کرد و گفت: برای طرح انتقال آب به فلات مرکزی تاکنون هیچ مجوزی مبنی بر اجرای این پروژه از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان صادر نشده است. این پروژه اگر اجرایی شود قطعا آثار منفی هم بر محیط‌زیست انسانی، طبیعی، تنوع زیستی، تشدید کانون‌های گرد و غبار داخلی، ایجاد کانون‌های جدید و همچنین مشکلات کشاورزی، اجتماعی و امنیتی را به وجود خواهد آورد که دستگاه‌های متولی باید در این باره بررسی‌های بیشتری انجام دهند.

احمدی در پایان گفت: اگر طرح انتقال آب به فلات مرکزی اجرایی شود در همه زمینه‌ها مشکل ایجاد خواهد شد. استان چهارمحال و بحتیاری در این زمینه در دهه‌های گذشته طرح انتقال آب از تونل اول و دوم کوهرنگ را داشته است. این طرح انتقال‌ها عوارضی منفی در محیط زیست منطقه بر جای گذاشته است که واقعا غیرقابل جبران است و وقتی مشکلات زیست محیطی و اجتماعی به وجود بیاید و معیشت و اشتغال مردم در زمینه کشاورزی با مشکل روبرو شود یکی از تبعات آن می‌تواند مهاجرت اهالی به حاشیه شهر‌های بزرگ باشد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار: ۲ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۵۴۵۱۹، www.ilna.news
اخبار مرتبط
برگزیده ها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
0
0
چرا در زمينه محيط زيست هر خبري از هر استاني ميخونيم رنگ و بوي فاجعه داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین