شعار سال: در فاصله ۶۵ کیلومتری جنوب غربی شهر میرجاوه استان سیستان و بلوچستان روستای کوچکی وجود دارد به نام روپس. این روستا در پای یکی از زیباترین قله‌های ایران یعنی تفتان بنا شده است. روپس اگر چه کوچک است، اما تاریخی بزرگ دارد. گورستان هفتاد ملا که تاریخی بیش از ۸۰۰ سال دارد گواه بر این موضوع است.

این قبرستان به شکلی بسیار زیبا و عجیب در دل صخره‌ها حفر شده است که برای در امان ماندن قبور از باد و باران و آفتاب و... انجام شده است. مساحت تقریبی این قبرستان ۵۰۰ متر است. در طی سالیان ظاهر این قبور دستخوش تغییرات فراوانی شده است و مرمت‌های مختلف بر آن انجام شده. برای ساخت قبر‌ها از خشت خام استفاده شده است.

این خشت‌ها به صورت مستطیل شکل بوده و سوراخ‌های متعددی بر روی آن وجود دارد. اندازه قبر‌ها و ارتفاع آن بنا به سن متوفی ابعاد مختلفی دارد. در پای این قبرستان رودخانه‌ای جاری وجود دارد که از کوه‌های تفتان سرچشمه میگیرد.

در مجاورت این قبرستان غار‌های دستکند متعددی وجود دارد که به احتمال زیاد محل سکونت گذشتگان بوده است. سازه‌های سنگی در این غار‌ها نشان از وجود اتاق‌های متعدد داشته است. قبرستان هفتادملا در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۳۸۲۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.