پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۵۰۰۳
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵
عبدالناصر درخشان گفت: مسئله برق و به خصوص آب، چالش‌های امنیتی خواهد داشت، چون وقتی ۱۰ یا ۲۰ هزار نفر آب نداشته باشند، حتماً اعتراض می‌کنند و دامنه اعتراضات که زیاد شود، خطرناک است.

  شعار سال:اوایل بهمن‌ماه بود که خبر رسید مردم محروم منطقه ایرانشهر در تامین نان روزانه خود دچار بحران شده‌اند.
 
ماجرای صف‌های طولانی نانوایی‌های ایرانشهر خیلی زود به صحن علنی مجلس کشیده شد و عبدالناصر درخشان، نماینده مردم ایرانشهر در مجلس یازدهم گفت: قیمت نان در منطقه ما به ۱۰ هزار تومان رسیده است. موضوع این است که در ایرانشهر مردم بایستی پارتی داشته باشند تا بتوانند نان از نانوایی خریداری کنند. شرکت‌های حمل و نقل به دلیل افزایش هزینه حمل و نقل، از آوردن آرد به منطقه امتناع می‌کنند و عدم‌ مدیریت در مجموعه‌های محلی و منطقه‌ای هم مزید بر علت شده است؛ ما انتظار داریم که دولت توجه جدی‌تری در این زمینه داشته باشد چراکه نان کمترین نیاز و تغذیه هر فردی است و این عادلانه نیست که مردم از حداقل خوراک هم محروم باشند.
 
در کنار این مشکل، یک معضل بزرگ‌تر به چشم می‌خورد و آن هم، بحران آب است. بی‌تردید تامین آب و نان جزو نیاز‌های اولیه یک منطقه و کمترین کاری است که دولت باید به آن اهتمام بورزد.
 
در همین خصوص، عبدالناصر درخشان نماینده ایرانشهر  گفت: در چند هفته گذشته، مردم اعتراضاتی در مورد تامین نان داشتند و مشکلاتی در این زمینه به وجود آمده بود. ما سرانه آرد را داریم، ولی مشکل اصلی در بحث حمل و نقل بود. طی چند مدت پیش، هزینه حمل و نقل افزایش پیدا کرده بود و البته بارندگی‌ها هم منجر به چالش برای راه‌های روستایی شد.
 
وی افزود: نظارت دقیقی باید روی نانوایی‌ها و خبازی‌ها باشد، چون این حوزه بزرگ است. موضوع دیگر، مرز است و شاید نانی که پخته می‌شود به مرز‌ها هم برود. در این رابطه، قاطعانه صحبت نمی‌کنم، ولی احتمالش وجود دارد. به هر حال بسیار ناراحت‌کننده بود که در این وضعیت سخت اقتصادی، مردم منطقه من، نان ۲ هزار تومانی را ۱۰ هزار تومان می‌خریدند، آن هم به دشواری.
 
عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: اگر مشکلات حمل و نقل و راه و نظارت و توزیع نان حل شود مشکلی نخواهیم داشت. بعد از تذکرات بنده، تقریباً مسائل در حوزه نان عادی شده است، چون شرکت‌های حمل و نقل مسئول بردن آرد هستند و باید پول‌شان را از جای مربوطه بگیرند و کارشان را انجام دهند. این شرکت‌ها را مجاب کرده‌اند که با افزایش قیمت، کارتان را انجام دهید، ولی این افزایش روی قیمت نان نیامده است.
 
درخشان با اشاره به بحران آب در حوزه انتخابیه خود، گفت: من دو سال است که در مورد مشکل آب فریاد می‌زنم. مشکل آب شرب روستای جکیگور در شهرستان راسک که ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد هنوز حل نشده است. این مشکلات از گذشته‌ها بوده و هنوز هم هست و دولت فقط وعده وعید الکی می‌دهد.
 
وی یادآور شد: در این منطقه، انتقال آب باید وارد شبکه شهری شود و متاسفانه اکنون، هم آب سالم نیست و هم قطع و وصلی دارد. یا مثلاً شهر پیشین که ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد و در دو کیلومتری مرز پاکستان است، مشکل آب شرب سالم دارد، چون آب در آنجا، شور است و از طرفی، مشکلات بهداشت و درمان در آن منطقه بسیار است. در آنجا، چاه آب سالم زده‌اند، ولی انتقالش چند عدد تیر برق می‌خواهد که در وزارت نیرو این همکاری لازم صورت نگرفته و باز هم وعده داده‌اند که آخر اسفند حل می‌شود.
 
عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مسئله برق و به خصوص آب، چالش‌های امنیتی خواهد داشت، چون وقتی ۱۰ یا ۲۰ هزار نفر آب نداشته باشند، حتماً اعتراض می‌کنند و دامنه اعتراضات که زیاد شود، خطرناک است.
 
درخشان در پایان خاطر نشان کرد: در بحث اینترنت، دانش‌آموزان برای شرکت در کلاس یا جلسات امتحان باید به مرتفع‌ترین مناطق شهر و روستا بروند و این هم چالش امنیتی دارد. یا مثلاً فیبر نوری باید زمینی شود، چون مدام که اینترنت قطع می‌شود در بین مردم نارضایتی ایجاد می‌کند و این کار گاهی با شیطنت بعضی افراد صورت می‌گیرد تا اعتراضات عمداً شکل داده شوند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی جامعه 24  ، تاریخ انتشار: 21 اسفند 1400، کدخبر: 32349، www.jameh24.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین