پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۵۷۱۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۹
جلسه رسمی کمیسیون مشترک برجام با حضور طرف‌های عضو توافق درباره بازگشت آمریکا به برجام در فضای مجازی برگزار شد. اما بر خلاف گزارشی که عباس عراقچی از این نشست ارائه داده، بیانیه پایانی این نشست از چند عقب‌نشینی خطرناک دیگر از خطوط قرمز نظام درباره برجام حکایت دارد.

  شعار سال:  جلسه رسمی کمیسیون مشترک برجام با حضور طرف‌های عضو توافق درباره بازگشت آمریکا به برجام در فضای مجازی برگزار شد. اما بر خلاف گزارشی که عباس عراقچی از این نشست ارائه داده، بیانیه پایانی این نشست از چند عقب‌نشینی خطرناک دیگر از خطوط قرمز نظام درباره برجام حکایت دارد.
 
 در بیانیه پایانی این نشست ذکر شده:

    «طر‌ف‌ها توافق کردند که این جلسه کمیسیون مشترک را هفته آینده در وین از سر بگیرند تا اقدامات اجرایی مربوط به برداشتن تحریم‌ها و [اقدامات] هسته‌ای [ایران] را از جمله با تشکیل جلسات گروه‌های کارشناسی مربوطه به وضوح مشخص کنند. در این چهارچوب، هماهنگ‌کننده (بورل) همچنین تماس‌های جداگانه‌ای را با طرف‌های برجام و ایالات متحده در وین افزایش می‌دهد.»
 
در این باره چند نکته مهم وجود دارد:
 
    ۱. سیاست قطعی نظام که تا کنون سه مرتبه از سوی رهبر انقلاب بیان شده، بازگشت بدون پیش‌شرط آمریکا به برجام با لغو همه تحریم‌ها و راستی آزمایی آن توسط جمهوری اسلامی است.  این در حالی است که در این نشست بر آغاز مذاکراتی درباره برداشته شدن تحریم‌ها اشاره شده که به وضوح بر خلاف سیاست قطعی نظام است.
    
    ۲. آنچنان که حسن روحانی گفته بود، بازگشت به برجام بدون نیاز به مذاکره و با یک «خط خط» و امضای رئیس‌جمهور آمریکا اجراشدنی است و همانگونه که ایالات متحده بدون هیچ تشریفاتی از برجام خارج شده، باید بدون مذاکره و هرگونه مقدمات دیگری به توافق بازگردد.
    
    ۳. چندی پیش وزیر خارجه در صفحه شخصی خود از طرحی درباره بازگشت تدریجی به برجام سخن گفته بود که طبق گفته او از «کانال‌های دیپلماتیک» در حال پیگیری بود. حالا در حقیقت موضع اعلام شده از سوی ریاست این نشست، اجرای طرح «گام به گام» ظریف درباره بازگشت آمریکا و تعلیق اقدامات ایران به صورت مرحله به مرحله است که با خطوط قرمز نظام تعارض روشنی دارد. اصل پذیرش گفتگو درباره مقدمات مربوط به برداشتن تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای ایران، معنایی جز عدول از سیاست قطعی نظام درباره بازگشت بدون پیش‌شرط آمریکا با لغو همه تحریم‌ها و راستی آزمایی آن ندارد.
    
    ۴. در پایان نیز به این نکته اشاره شده که برگزاری این نشست در هفته آینده با حضور طرف‌های برجام ادامه یافته و هماهنگ‌کننده تماس‌ها با اعضای توافق و «ایالات متحده» را افزایش خواهد داد. این بدان معناست که طرف ایرانی علیرغم ادعای ظریف و عراقچی در باتلاق مذاکرات جدیدی با عنوان «گروه‌های کارشناسی» فرو خواهد رفت که از قضا آمریکا نیز در آن حضور دارد. با این تفاوت که طبق گفته عراقچی، آمریکا در اتاق مذاکرات ایران حضور ندارد و طبق بیانیه، جوزف بوزل وظیفه هماهنگی اتاق‌های مختلف مذاکرات را برعهده دارد.
    
    ۵. تاکید ظریف و عراقچی بر اینکه مشورت طرف‌های دیگر برجام با آمریکا به خودشان مربوط است و قبلا نیز سابقه داشته، در واقع پاک کردن صورت مساله و باز کردن مسیر ورود غیرمستقیم آمریکا به فرآیند مذاکرات است. این خطا به خصوص وقتی سنگین خواهد بود که موضوع چنین مذاکراتی برداشتن تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای ایران باشد. در واقع اصل وقوع مذاکره درباره برداشته شدن تحریم‌ها به معنای عدول از سیاست قطعی نظام است.
 
با توجه به موارد گفته‌شده به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس و قوه قضائیه باید به طور جدی با روندی که وزارت خارجه با بی‌توجهی به سیاست‌های کلان نظام و امنیت ملی کشور در پیش گرفته، برخورد قاطع و قانونی داشته باشند. جلوگیری از حضور هیات ایرانی در نشست وین با حضور آمریکا، حداقل اقدامی است که برای قطع رویه غلط وزارت خارجه باید انجام گیرد.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری رجانیوز  ، تاریخ انتشار: 13فروردین 1400، کدخبر:345907 ، www.rajanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
0
0
اگر اين ها اثبات شده كه هيچ زماني رو نبايد براي دستگيري عوامل مذاكره كننده تلف كنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
0
0
اي دوصد كاش كه با مردم در زمينه جرم ها و جنايات دولتي ها روراست تر و عملياتي تر بوديم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین