پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۵۷۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۴
سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام با بیان اینکه ایران به محض لغو تحریم‌ها و راستی آزمایی آنها، گام‌های جبرانی هسته‌ای را متوقف می‌کند، گفت: برای بازگشت آمریکا به برجام نیاز به هیچ مذاکره‌ای نیست و مسیر آمریکا در این خصوص کاملا روشن است.
شعار سال: نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) امروز (جمعه) ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ برابر با ۲ آوریل ۲۰۲۱ به صورت مجازی برگزار شد.

مطابق مفاد برجام، کمیسیون مشترک مسئول نظارت بر اجرای توافقنامه است.

کمیسیون مشترک، به ریاست «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی از طرف «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزرای امور خارجه برگزار شد.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه، ریاست هیأت ایرانی در این نشست را عهده دار بود.

در راستای بیانیه مشترک وزرا مورخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰، اعضا چشم‌انداز بازگشت کامل ایالات متحده به برجام را مدنظر قرار دادند و آمادگی خود را برای بررسی موضوع با نگرش مثبت و در یک تلاش جمعی مورد تاکید قرار دادند.

عراقچی: برای بازگشت ایالات متحده به برجام نیاز به هیچ مذاکره‌ای نیست

معاون وزیر‌امور خارجه کشورمان در این نشست، ضمن تشریح مواضع اصولی کشورمان، لغو تحریم‌های آمریکا را اولین گام جهت احیای برجام خواند و اظهار داشت ایران به محض لغو تحریم‌ها و راستی آزمایی آنها، گام‌های جبرانی هسته‌ای را متوقف خواهد کرد.

سید عباس عراقچی‌اظهار داشت که برای بازگشت ایالات متحده به برجام نیاز به هیچ مذاکره‌ای نیست و مسیر آمریکا در این خصوص کاملا روشن است.

وی افزود: ایالات متحده همانگونه که از توافق خارج شد و تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران وضع کرد، به همان صورت نیز می‌تواند به توافق برگشته و قانون‌شکنی را خاتمه دهد.

در این نشست اعضای برجام با اشاره با ابعاد فاجعه‌بار خروج آمریکا از برجام بر انتفاع ایران از برجام، بر از دست ندادن زمان در این مقطع تاکید کردند.

در پایان، طرف‌های برجام ضمن تاکید بر تعهدشان جهت حفظ برجام، تصمیم گرفتند این جلسه کمیسیون مشترک را هفته آینده (سه شنبه) به منظور تداوم رایزنی‌ها در وین از سر بگیرند تا اقدامات مربوط به لغو تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای را گروه‌های کارشناسی مربوطه مشخص کنند.

گفتنی است، پیش از این خبرگزاری ژاپنی کیودو از برگزاری این نشست خبر داده و اعلام کرده بود که مقام‌های ارشد ایران و اروپا دوشنبه گذشته در آلمان با یکدیگر دیدار کرده تا درباره ایده‌های احیای مجدد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) گفتگو کنند.

یک منبع نیز به کیودو گفت که ایران ایده‌های جدید سازنده‌ای در نشست فرانکفورت با امید نجات فوری توافق هسته‌ای پیش از بسته شدن «پنجره کوچک فرصت» پیشنهاد داده است.

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا نیز دیروز (پنجشنبه) ۱۲ فروردین در بیانیه‌ای با اشاره به نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که در این نشست درباره چشم انداز بازگشت احتمالی آمریکا به برجام گفتگو خواهد شد.
 
چشم انداز بازگشت احتمالی آمریکا به برجام

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، مشارکت کنندگان در نشست مزبور، درباره چشم انداز بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و چگونگی اطمینان حاصل کردن از اجرای موثر توافق توسط تمامی طرف‌ها گفتگو خواهند کرد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم شامگاه پنجشنبه به نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام واکنش نشان داد و گفت: «نشست مجازی فردا بین ایران، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس برای بررسی توافق هسته‌ای ایران «گامی مثبت» بوده، به خصوص اگر این نشست توپ را به سوی پایبندی دوجانبه به پیش ببرد».

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین شامگاه پنجشنبه در پیامی توئیتری به استقبال آمریکا از نشست کمیسیون مشترک برجام واکنش نشان داد و نوشت: «وزارت خارجه آمریکا از نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام با مشارکت ایران و دیگر اعضای توافق هسته‌ای استقبال کرد. این موضوع تایید تغییر چشمگیر در موضع آمریکاست که در حال حاضر نیازمند تبدیل آن به اقدامات عملی است».

وزارت خارجه فرانسه هم پنجشنبه اعلام کرد: «در تلاش تنگاتنگ با شرکای اروپایی به همراه مسکو و پکن بوده و مصمم هستیم تا راه حل دیپلماتیکی پیدا کنیم که به ایران اجازه دهد به پایبندی به تعهدات هسته‌ای بازگردد و همچنین بازگشت آمریکا به توافق در سریعترین زمان ممکن را فراهم سازد و در حال انجام مذاکراتی با تهران و واشنگتن در این زمینه هستیم. این گفتگو‌ها در حالی بیشتر ضروری می‌شود که ایران با ارتباط مستقیم با اعضای برجام و آمریکا که یک ماه و نیم پیش پیشنهاد شد، موافقت نکرده است. به لطف تلاش‌هایمان، ما و شرکایمان امیدواریم تا قالب‌های جایگزین موثری ایجاد کنیم».

نشست مجازی پیشین کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت خارجه‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) ۲۶ آذر ۱۳۹۹ به صورت مجازی به ریاست «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از انصاف نیوز، تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۸۸۷۶۴، www.ensafnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
0
0
انقد در زمينه هاي حساسيت زا برجام حرف زديم كه حال مردم از اين كلمه داره بهم ميخوره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
0
0
همه جهان ميدونن كه در رقابت و تقابل با امريكا اين ايران هست كه متعهد تره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین