پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۱۵۹
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۲
دکتر احمدی نژاد در دیدار با جمعی از نخبگان و فرهیختگان که عصر روز دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ در تهران برگزار شد، طی سخنانی به نگرانی‌های گسترده و فراگیر مردم از وضع موجود اشاره کرد و گفت: تا کنون کمتر اتفاق افتاده است که قاطبه مردم ایران، از روند‌ها و فرآیند‌ها و جهت گیری‌ها و محصول کار کشور تا این حد ناراضی و نسبت به اصحاب اداره کشور، بی اعتماد باشند. من با جان خودم تضمین می‌دهم که با تاسی به آرمانها، بازگشت به هویت تاریخی ملت ایران، اصلاح ساختار‌ها و انجام چند کار اساسی در کشور، می‌توانیم ایران را ظرف ۵ سال در کنار کشور‌های پیشرفته جهان قرار دهیم.

شعار سال:دکتر احمدی نژاد در دیدار با جمعی از نخبگان و فرهيختگان که عصر روز دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ در تهران برگزار شد، طی سخنانی به نگرانی های گسترده و فراگیر مردم از وضع موجود اشاره کرد و گفت: تا کنون کمتر اتفاق افتاده است که قاطبه مردم ایران، از روندها و فرآيندها و جهت گيري ها و محصول كار کشور تا این حد ناراضي و نسبت به اصحاب اداره کشور، بی اعتماد باشند. من با جان خودم تضمین می دهم که با تاسی به آرمانها، بازگشت به هویت تاریخی ملت ایران، اصلاح ساختارها و انجام چند کار اساسی در کشور، می توانیم ایران را ظرف 5 سال در کنار کشورهای پیشرفته جهان قرار دهیم.

 دکتر احمدی نژاد ملت ایران را ریشه دار در یک تاریخ چندهزار ساله دانست و گفت: تقريبا تمام مللي كه در طول تاريخ، روي كره زمين سربرآوردند، در حوادث تند، مضمحل شدند اما ملت ایران تنها ملتی است که توانسته است در نوسانات بزرگ تاريخ، هويت ايراني خود را حفظ کند و همچنان به سبب برخورداری از باورها، آرمان، سنت ها، آداب و جهت گيري های مشترك، به عنوان یک ملت منسجم و مستحکم باقی بماند. بنابراین اگر ملت ایران در هر مقطعي از تاريخ بُرش زده شود،  همان است که بوده اما بنیه ها و ظرفیت هایش رشد كرده و کمال یافته است.
 
دکتر احمدی نژاد بر ضرورت ارزیابی ملت ایران در سه سطح متفاوت تاکید کرد گفت: سطح اول معطوف به آرمانها، مباني و اعتقادات ملت ایران است زیرا اگر آرمان مشتركی وجود نداشته باشد، ملتي شكل نمي گيرد كه بتواند مبدع حركتي در سطح ملي باشد. ملت ايران در طول تاريخ، دنبال آرمان های واحدي بوده است. يعني اگر تاريخ ايران را ورق بزنیم، در رفتار عمومي مردم ايران مشاهده می کنیم که این مردم همواره موحد بودند و هیچ نشانه اي از شرك در آنها وجود نداشته است. مردم ایران حق‌جو بوده اند و هر جايي از دنيا حرف درستي زده شده، از آن جانبداری کرده اند.
 
وی از عدالت خواهی، آزادي خواهی و صلح طلبی به عنوان ویژگی های ثابت ملت ایران یاد کرد و افزود: ایرانی ها هيچگاه در سطح ملي دنبال تجاوز، جنايت و كشتار نبوده اند و اگر حاكمي در ايران چنین کاری کرده باشد، از ديد ملت ايران منفور شده است. عدالت، آزادي و كرامت انساني در تمام سنت هاي ايراني موج می زند. ایرانی ها در هر ماه به یک مناسبت جشن داشتند. نوروز تنها جشن جهانی است که در سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است و در بسیاری از کشورها جشن گرفته می شود. ماهیت انسانی این جشن آنقدر زیاد است که همه جهان آن را پذیرفته اند.
 
خادم ملت ایران تلقی عموم مردم از انقلاب را حرکت در زیر پرچم همین آرمانها دانست و گفت: طیف مهمي از معضلات امروز کشور، از آنجا ناشی می شود كه بخشي از حاكميت ما، از مسير آن آرمانها خارج شدند و به دنبال اهدافي هستند که عموم مردم با آنها، ارتباطي برقرار نمي كنند. انقلاب شد كه مردم به حساب بيايند اما بخشي از مسئولين كشور، اصلا برای مردم جايگاهي قائل نیستند و صحبت از عدالت و آزادي را نیز برنمی تابند. انقلاب شد كه قدرت طلبي كنار برود و به جاي آن خدمتگزاري و فداکاری و ايثارگري بيايد اما عده اي اینها را فراموش كردند و قدرت مقدس شمرده شد.
 
وی بر نقش مسئولان کشور در طرح مطالبات کلان ملی از جمله آرمانهای تاریخی ملت ایران تاکید کرد و گفت: مسئولين و حاكمان موظفند به طور مستمر آرمانهاي عمومي را در جامعه بازتاب بدهند. انحراف از جایی آغاز می شود که مسئولان از آرمانها دست بردارند و به دنبال كارهاي شخصي خود بروند.
 
استاد دانشگاه علم و صنعت افزود: زماني به مقام معظم رهبري نوشتم كه رئیس یک قوه، به فعالین اقتصادی پول می دهد و می گوید ماهی ۳ درصد به من سود بدهید. ضرب و تقسیم کردم، گفتم ماهی ۳ درصد، در سال ۳۶ درصد می شود. کسیکه می خواهد سالی ۳۶ درصد سود به این آقا بدهد، ۱۰ درصد هم بیمه و مالیات باید بدهد، ۱۰ درصد هم خودش می خواهد بردارد، ۵۶ درصد می شود. کدام فعالیت سالم اقتصادی، سالی ۵۶ درصد سود دارد؟ آیا به جز از طریق اخلال در بازار ارز و مسكن، از جای دیگری مي توان یک سود کلان کسب کرد و 36 درصد آن را به رئیس قوه ای داد که از یاد برده ماموریت او تامین عدالت، كرامت، آزادي و پيشرفت عمومي كشور و اعتلاي شان مردم است نه کسب سود از طریق سپردن پول به این و آن!؟ از آن طرف هم كسي كه پول گرفته، هر كاري دلش بخواهد مي كند و كسي نمي تواند به او تعرض كند زیرا رئيس يك قوه پشت اوست!
 
وی به یک عامل موثر دیگر در پیدایش وضع موجود کشور اشاره کرد وگفت: نظام تصمیم گیری در هر ساختار حكومتي، بايد ظرفيت و توانايي برنامه ريزي و پيشبرد آرمانها را داشته باشد. بر اثر فقدان چنین ظرفیتی، هیچ هدفی محقق نخواهد شد. نظام تصميم گيري ما دچار اشكالات اساسي است. اصلا توازن اختیار و مسئوليت در آن رعايت نشده است. اختيارات يك طرف و مسئوليت هم يك طرف مي رود. يك نظام تصميم گيري، بايد سلسله مراتب داشته باشد تا مانع از اتخاذ چند تصمیم در باره یک موضوع شود.
 
دکتر احمدی نژاد اداره کشور را یک امر واحد و آن را مستلزم اتخاذ تصمیمات کلان و ملی دانست و گفت: در حال حاضر تصميم گيري هاي ما بخشي ـ محلي هستند. دولت بخشي تعريف شده است زیرا وزرا مستقل هستند و لوایح را به صورت بخشی به مجلس می دهند و مجلس هم که از نمایندگان محلات تشکیل شده است، بر اساس یک نگاه کاملا محلی، آنها را بررسی می کند. مجلس اختیار انجام هر کاری را دارد اما به هیچ جا پاسخگو نیست و حتی رای نمایندگان نیز از مردم مخفی نگاه داشته می شود و هیچکس در قبال نظر و تصمیمش مسئولیت نمی پذیرد. در چنین وضعیتی منطق مدیریت از دست می رود و اگر توازن اختيار و مسئوليت برهم بخورد، فساد ایجاد مي شود.
 
وی رفتارها، ظرفيت ها و توانمندي های افراد را یک عامل موثر دیگر در پیدایش وضع موجود برشمرد و افزود: در موضوع گزینش کلا مسیر را اشتباه طی کرده ایم زیرا گزينش ها اصلا به توانمندي افراد كاري ندارند. گزینش ها از ظاهر افراد، به دنبال كشف دیندار بودن آنها هستند. وقتی می خواهیم به کسی مسئولیتی را واگذار کنیم، اول باید ببینیم کار بلد است و کفایت لازم برای انجام کار را دارد؟ نسبت به کار، حفظ بیت المال و حقوق مردم متعهد است؟ اگر اینها بود، معلوم می شود که دیندار است. کسی که کاری را بلد نیست و ناتوان است، اگر آن را بپذیرد، حتما آدم دینداری نیست.
 
خادم ملت ایران ناتوانی در حل مشکل مرغ و تخم مرغ، یا عقب ماندن از 140 کشور موفق جهان در مهار بیماری کرونا و مقصر جلوه دادن مردم را متاثر از ندانم کاری و ناتوانی در انجام وظایف دانست و افزود: هرکاری نیازمند دانش است. بخصوص کسانی که در موضع تصمیم گیری و اداره جامعه هستند باید دانش کار را داشته باشند. امروز در سطح جهان دانش مدیریت، اقتصاد، جامعه شناسی و روانشناسی، علوم سیاسی و انواع علوم از جمله حقوق پیشرفت کرده است اما نظام قضایی مان را مثل زمان مظفرالدین شاه، اداره می کنیم.
 
وی شناخت کافی مسئولان نسبت به حوزه مسئولیت خود را ضروری خواند و گفت: متاسفانه بسیاری از مسئولان ما ایران را نمی شناسند و اهمیت کارها را نمی دانند. اگر اهمیت دانش را می دانستند، به راحتی هسته ای را که لوکوموتیو صنعت و علم کشور است، تعطیل نمی کردند و در قلب راکتور هسته ای بتن نمی ریختند. علاوه بر دانش، دانستن تاریخ و فرهنگ نیز امری لازم است که اگر مسئولان ایرانی به آن تسلط داشتند اجازه نمی دادند یک اتصال تاریخی پشت این قرارداد گذاشته شود و مذاکرات هسته ای در هتلی برگزار گردد که در آنجا پیمان تجزیه عثمانی نوشته شده بود!
 
استاد دانشگاه علم و صنعت، ملت ایران را کم خرج ترین ملت دنیا برای حکومت دانست و در پایان سخنان خود گفت: ملت ایران، همیشه یاور و همراه بوده است. نمونه آن جنگ تحمیلی است که مردم با همه توان و موجودی خود به صحنه آمدند و از کشور دفاع کردند و هیچ چیز اضافی نخواستند و همواره به حداقل ها قانع بوده اند. در طرح مسکن مهر، یک آپارتمان 85 متری دادیم همه دارند دعا می کنند در حالی که مردم حق دارند در خانه های ویلایی زندگی کنند. این ملت اهل دعوا و درگیری نیست. منطقی ترین و آرامترین مردم دنیا را داریم. آقایان مسئول شما شانی جز خدمت ندارید، به جای تیر و تفنگ کشی، حرف مردم را گوش بدهید یا آنها را قانع کنید و یا کار را به کسانی که توانایی انجام آن را دارند بسپارید.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری دولت بهار  ، تاریخ انتشار:24  فروردین 1400، کدخبر: ،www.dolatebahar.ir،13285

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین