پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۹۵۴۱
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲
در حالی مسئولان وزارت بهداشت پیش بینی می‌کنند تا پایان سال جاری واکسیناسیون در ایران به پایان می‌رسد که در حال حاضر فقط ۷۱۸ هزار و ۵۱۰ دوز از انواع واکسن در سراسر کشور تزریق شده است.

شعار سال: در تاریخ سه اسفند ماه سال گذشته بود که شرکت گروه دارویی برکت اعلام کرد فاز نخست تولید واکسن کرونا این شرکت یعنی کوو ایران با ظرفیت برآوردی دو تا سه میلیون دوز در ماه تا ۲۰ اسفند ماه سال ۹۹ و فاز صنعتی آن با ظرفیت ۱۲ تا ۱۵ میلیون دوز در ماه، تا اوایل خرداد ماه سال جاری افتتاح خواهد شد. این خبر در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم، کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا نسبت به ماه های پیش از آن، قرار گرفتن سه واکسن دیگر ایرانی در مراحل بالینی و همچنین عقد قراردادهایی برای خریداری واکسن از کشورهای خارجی نوید یک بهار پر از سلامتی را به ملت ایران می‌داد.
 
از همان ابتدا که ویروس کرونا ماهیت خود را نشان داد و پزشکان تاکید کردند تنها راه مبارزه با بیماری های عفونی تزریق واکسن است، مسئولان کشورمان مانند سایر کشورهای جهان تلاش کردند از طرق مختلف مانند واردات واکسن از سبد کوواکس، خرید مستقیم، تولید مشترک و تولید داخلی نیاز عمومی به واکسن را برطرف کنند.
 
در این راستا چهار شرکت داخلی انیستیتو پاستور، گروه دارویی برکت، موسسه سرم‌سازی رازی و سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، شروع به فعالیت کردند و توانستند در مراحل مختلف ساخت واکسن موفقیت آمیز عمل کنند. مسئولان وزارت بهداشت به مردم این اطمینان را دادند که در خرداد ماه امسال با تولید چهار تا پنج میلیون دوز واکسن داخلی واکسیناسیون عمومی شروع خواهد شد.
 
اما از همان ابتدا هم روشن بود برای واکسیناسیون کادر درمان و گروه های پر خطر نمی توان تا ساخت واکسن داخلی صبر کرد و باید برنامه ریزی منسجمی برای واردات واکسن انجام داد. در همین راستا اخبار مرتبط با عقد قراردادهایی مبنی بر خرید واکسن موسسه سرم سازی هند، واکسن اسپوتنیک-وی روسیه و واکسن چینی سینوفارم منتشر شد.
 
اما با آغاز سال جدید و پایان یافتن تعطیلات نوروزی، گویی که از خواب زمستانی بیدار شده باشیم با چیزی جز موج چهارم کرونا که نقشه کشورمان را به رنگ قرمز درآورد روبرو نشدیم. افزایش چشمگیر شمار مبتلایان به کرونا، تکمیل ظرفیت بسیاری از بیمارستان های کشور و رسیدن تعداد جان باختگان به بیش از ۴۰۰ نفر در روزهای پایانی فروردین ماه باعث شد مردم این بار بیش از هر چیزی امیدواری به روزهای بهتر را در اخبار مربوط به تولید و واردات واکسن کرونا پیدا کنند.
 
امیدواری که با  تاخیر در تحویل واکسن خریداری شده از روسیه و هند، دست به دست شدن فیلمی در شبکه های اجتماعی که سه فارسی زبان با چهره های نامعلوم را در حال باز کردن بسته های واکسن فایزر نشان می‌داد خیلی زود تبدیل به سردرگمی و ناامیدی شد؛ واکسنی که واردات آن از سوی حاکمیت کاملا ممنوع اعلام شد، همزمان انتشار اخبار مربوط به واکسینه شدن برخی مسئولان به جای پاکبانان در استان خوزستان و حالا هم انتشار اخباری مبنی بر واکسن زدن برخی منشی مطب ها، گروهی که به گفته حسین کرمانپور مدیرکل روابط سازمان نظام پزشکی ایران هنوز در لیست دریافت قرار نگرفته اند.
 
در حال حاضر به گفته کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو، از آغاز واکسیناسیون تا سوم اردیبهشت ماه  ۱۴۰۰، در نوبت اول ۲۷۰ هزار و ۵۶۷ دوز و در نوبت دوم ۱۴۳ هزار و ۵۵۰ دوز واکسن اسپوتنیک، در نوبت اول به ۸۱ هزار و ۹۱۴ نفر و در نوبت دوم به ۷ هزار و ۵۰۶ نفر واکسن سینوفارم چین و واکسن کوواکسین بهارات در نوبت اول به ۵۶ هزار و ۶۷ نفر و در نوبت دوم به ۳۶۴۴ نفر تزریق شده است. رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اشاره به تزریق ۱۵۵ هزار و ۲۶۲ دوز واکسن آسترازنکا در نوبت اول، اعلام کرده است که در مجموع ۵۶۳ هزار و ۸۱۰ دوز در نوبت اول و ۱۵۴ هزار و ۷۰۰ دوز در نوبت دوم و در مجموع ۷۱۸ هزار و ۵۱۰ دوز از انواع واکسن در سراسر کشور تزریق شده است.
 
این بدین معناست که از ۷۱۰ میلیون نفر افراد واکسینه شده در سراسر جهان، کمتر از یک میلیون از آن ها هموطنان ما در داخل کشور بوده‌اند که نشان دهنده روند بسیار آهسته واکسیناسیون، حتی در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه است. در مقابل با بستری شدن ۵۱۰۷ نفر در بخش مراقبت های ویژه و فوت ۳۸۰ نفر به علت کرونا روز سوم اردیبهشت سال ۱۴۰۰، می توان گفت با گذشت بیش از یک سال از شیوع ویروس کرونا، هنوز هم بهترین راه مبارزه با این بیماری پیشگیری از ابتلای به آن با رعایت پروتکل های بهداشتی است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری اقتصاد آنلاین ، تاریخ انتشار: 5 اردیبهشت 1400، کدخبر: 523244، www.eghtesadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین