پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۹۸۹
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمدگفت: تکمیل موزه باستانی شناسی مرکز استان نیازمند25 میلیارد ریال اعتبار است.

شعار سال: یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد که بیش از نیم قرن از شهر شدن در جنوب خاوری فلات ایران می گذرد و امروز بار سنگین مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد را برای خود به ارمغان دارد.

اما غافل از این همه مشکلات،شهر یاسوج با توجه به وسعت نامحدود خود در کنار کوهپایه های دنای سرافراز و مشرف شدن به قلعه زیبایی پازن پیر دنا از سمت شمال به جاذبه های زیبا در جنوب ایران لقب گرفته و آن را دوست داران طبیعت به نام آلپ ایران می شناسند.

از طرف دیگر موضوعی که امروز گریبان این شهر زیبا شده،ازدیاد بیش از اندازه مهاجرت به این شهر و حتی نبودن برخی زیرساختهای مهم شهری بوده که باعث شده توسعه در این استان لنگ بزند.

*یاسوج موزه ای که تاریخش نگذشته است

فارغ از بحث های حاشیه ای صبغه قدیمی این شهر که نشان از شهر نشینی دو هزار ساله می دهد نشانه بار زی از تمدن کهن در این منطقه است که نمونه بارز آن وجود قلعه های باستانی در روستای های کریک، کره و سی سخت و حتی تپه معروف و باستانی تل خسرو در یاسوج بوده که نشان می دهد که یکسان نشینی در این شهر در زمانهای دور بسیار رواج داشته و این شهر در گذشته مأمن گاه ایلات و مسافران و حتی شاهان هخامنشی بوده است.

میراث فرهنگی به عنوان سرمایه های فرهنگی و اجتماعی به جای مانده از گذشتگان دارای اهمیت تاریخی، مردم شناسی و تحقیقاتی فراوانی است،از این رو نگهداری مطلوب از این میراث مهم باید از اولویت های اصلی مردم و مسوولان باشد.

امروزه صنعت گردشگری بعد از صنعت نفت و خودرو سومین صنعت پردرآمد دنیاست که نقش مهمی در توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور ها داشته است.

بناها و آثار تاریخی ملموس و موزه ها نقش مهمی در رونق گردشگری و جذب توریست در کشور های دارای تمدن کهن مانند ایران دارند.

اما استان کهگیلویه و بویراحمد با وجود پیشینه تاریخی کهن و دارا بودن بیش از هشت هزار و 200 شی تاریخی گرانبها تنها استان بدون موزه مردم شناسی در ایران است و بااین وجود از داشتن ساختمان موزه آثار تاریخی نیز محروم است.

به علت نبود مکان مناسب، فقط 300 شی از این اشیائ تاریخی این استان در معرض دید عموم قرار می گیرد و مابقی در زیر زمینی نمناک و تاریک به نام گنجینه نگهداری می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد در گفتگو با خبرنگاران به توسعه موزه جدیدی مرکز استان و جابجایی موزه قدیم به موزه جدید در صورت تکمیل خبر داد و افزود:هم اکنون از تعداد سه هزار و622 شی تاریخی کهگیلویه و بویراحمد تنها 300 مورد آن امکان نمایش و عرضه عمومی را دارد.

*کمبود مکان مناسب برای آثار تاریخی

محمود باقری یکی از دلایل این موضوع را کمبود مکان مناسب برای به نمایش گذاشتن این اشیاء تاریخی دانست و ابراز کرد:اشیاء تاریخی این استان که مربوط به دوره های ساسانی تا اسلامی است به دلیل محدودیت مکان هم اکنون در مخزن نگهداری می شود.

*نیاز25میلیارد ریالی در تکمیل موزه باستان شناسی یاسوج

وی با بیان اینکه در حال حاضر موزه جدید شهر یاسوج نیازیند 25میلیارد ریال هزینه عمرانی است، بیان کرد: موزه در حال ساخت کهگیلویه و بویراحمد 13 میلیارد و 300 میلیون ریال اعتبار مصوب دارد که در صورت اختصاص عملیات اجرایی آن شتاب خواهد گرفت.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه عملیات اجرایی موزه جدید باستان شناسی یاسوج از سال 86 آغاز شده است، بیان کرد: مساحت این موزه با احتساب محوطه سازی 9 هزار مترمربع و زیربنای آن نیز دو هزار و 700 مترمربع است.

*اعترافی تلخ از سوی یک مدیر کل

باقری یکی از دلایل کندی این پروژه را نبود اعتبار کافی و تخصیص داده نشدن اعتبار سال 94به این پروژه دانست و افزود: دولت و کشور امروز در یک رکود به سر می برد و همین موضوع باعث شده که در سال گذشته بودجه کافی به این پروژه از منابع دولتی تخصیص داده نشود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان تصریح کرد:درصورتی‌که اعتبارات جذب شود موزه ‌شناسی یاسوج در اوایل تابستان سال 96 به بهره‌برداری خواهد رسید.

باقری ابراز داشت:در حوزه میراث فرهنگی استان ما داشته‌ها و ظرفیت‌های بسیاری دارد که لازم است بسترها و زیرساخت‌های لازم را برای توسعه این بخش فراهم کنیم.

وی یکی از این زیرساخت‌ها را در حوزه میراث فرهنگی مربوط به موزه دانست و گفت: موزه یاسوج را در حال حاضر در دستور کار داریم که برای اتمام آن از سوی ما و مسئولان استانی و حتی کشوری تلاش‌های لازم صورت گرفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان با تأکید بر اینکه اعتباری از سوی هیئت دولت به استان برای تکمیل این موزه در نظر گرفته شده است، بیان کرد:5 میلیارد تومان همزمان با سفر هئت دولت برای این پروژه در نظر گرفته شده که صورتی‌که این اعتبار جذب شود موزه باستان ‌شناسی یاسوج در اوایل تابستان سال 96 به بهره‌برداری خواهد رسید.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پايگاه خبري تحليلي بوير خبر، تاریخ انتشار: 24 مهر 1395، کد مطلب: 58376 :www. boyerkhabar.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین