پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۶۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
روستای کریک، روستایی در 25کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد، روستایی که همه آن را به نام ماسوله جنوب می شناسند و از طبیعت زیبا و سحر انگیزش همیشه خاطره و داستانهای زیبا شنیده اند.

شعارسال: در جایی قهر طبیعت، حیات را از بین برده و در جایی دیگر با سخاوت ومهر انسان ها را در آغوش خود جای داده و حیات را به آنها هدیه می کند،سایه اش را بر سرشان افکنده و خنکای نسیم خود را بر صورتشان می نوازد ، همه ی داشته اش را در دستانش گرفته و به ساکنان زمین هدیه می کند .

روستاها همیشه جلوه گاه همین هدایای پر از سخاوت هستند که طعم خالص زندگی را به ساکنانش می چشانند، طعمی فراموش نشدنی که گویی با چاشنی آرامش و طبیعت و زیبایی درآمیخته است

روستای کریک، روستایی در 25کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد، روستایی که همه آن را به نام ماسوله جنوب می شناسند و از طبیعت زیبا و سحر انگیزش همیشه خاطره و داستانهای زیبا شنیده اند.

روستای کریک یاسوج

روستای کریک یکی از روستاهای زیبا استان چهار فصل بوده که در منطقه ییلاقی سی سخت در کناهای قله های سربه فلک کشیده دنا سکنی گرفته و طبیعت زیبای آن همراه با مردم خون گرمش همیشه یکی از زیبایی ها و دلخوشی ها برای مسافران طبیعت و توریست گردان بوده است.

به دره ی کریک که نزدیک می شویم شاهکاری را پیش رویمان می بینیم ، خانه هایی از خشت و گل و چوب که با معماری پلکانی شکل گرفته اند و جلوه ی خاصی به روستا بخشیده اند ؛ روستایی که به خاطر همین پلکانی بودنش با عنوان ماسوله ی جنوب بر سر زبان ها افتاده اما در گوشه ای به فراموشی سپرده شده است.

برخی قدمت این روستا را دو هزارساله می دانند که در قسمتی از دامنه های زاگرس جنوبی و پهنه ی دنا سکنی گرفته که طبیعت زیبای کائنات را به همه دوست داران طبیعت نشان می دهد.

کوه های بادامی و تنگ جلالو و روستای بیاره از شمال ، رودخانه بشار و روستای تل‌گاه از جنوب ، روستای دارشاهی از غرب و روستای امیر آباد از شرق ، روستای کریک را در بر گرفته اند.

روستای کریک نمونه ی جالبی از معماری پلکانی است که در مناطق کوهستانی زاگرس ایران دیده می شود ؛ این نوع معماری بسیار جالب و بی نظیر است ؛ خانه ها به صورت متراکم و بر روی یک شیب ملایم شکل گرفته و بام هر خانه نقش حیاط خانه ی بالادستی را دارد .

خانه های چند طبقه در اینجا جایی ندارند و اکثرا تنها شامل یک طبقه و نهایتا دو طبقه می شوند که با پلکانی به یکدیگر مرتبط هستند؛ دیوارهای خشتی و گلی برای جلوگیری از نفوذ گرما و سرما و استحکام به صورت ضخیم ساخته شده اند ؛پی خانه ها از چیدن سنگ ها به روی هم ساخته شده و بعد یک کلاف افقی از جنس چوب بر روی آن قرار گرفته و ساختمان خانه روی آن بنا شده است و در و ستون های چوبی زیبایی خانه ها را دو چندان کرده است.

زیبایی این خانه های قدیمی که بسیاری از آنها در اثر نبود مراقبت از بین رفته اند چند ردیف کلاف چوبی و ترکه هایی باریک بوده که با خشت به هم پیوند خورده که محلی ها آن را بُشمه می خوانند و از طرف دیگرشومینه های گلی با سوختن هیزم های بلوط و چنار محلی از زندگی زیبایی مردمان این روستاها در پهنه سبز زاگرس است که یاد و خاطره های زندگی روستایی را به یاد انسان می آورد.

منتأسفانه در چند سال اخیر این روستا از گزند خانه سازی در امان نمانده و در بافت جدید آن خانه های با تیرآهن و سیمان و مصالح امروزی دیده می شود ، این بافت جدید ، در قالب ۸ محله ی روستایی مجزا ، بافت قدیم روستا را محصور کرده است

روستای زیبای کریک در منطقه ای واقع شده است که سابقه ی یکجا نشینی در آن به دوران قبل از مهاجرت آریایی‌ها به فلات ایران بر می گردد و به دلیل عبور شاه سلطنتی هخامنشی از فاصله ی ۱۵ کیلومتری این روستا ، رونق زیادی را در تجارت و رفت و آمد تجربه کرده است .

قدیمی ترین و پرجمعیت ترین خاندان در روستا را سادات تشکیل می دهند و ایل بزرگ نویی طایفه ی سرکوهکی و سایر طوایف منطقه نیز در اقلیت قرار گرفته اند، اهالی روستا به زبان شیرین لری سخن می گویند و از پیروان شیعه ی جعفری هستند.

زندگی روستاییان از زراعت ، دامداری و باغ داری تامین می شود و وجود باغات متعدد سیب، هلو و تاکستانهای انگور نشان می دهد که بیشتر اشتغال مردم این روستا از کشاورزی بدست می آید.

روستای زیبای کریک دنیایی از جاذبه ها را در خود جای داده و به هر گوشه اش که سری بزنید جاذبه ای شما را در خود غرق خواهد کرد از طرفی تاریخ روستا در قدمت آسیاب ها ، گورستان ها و رشته قنات قدیمی هنوز هم تماشایی است .

آب و هوای خوش روستا با چشم اندازهای طبیعی در دل کوهستان آرامش خاصی را به ارمغان می آورد ؛ رودخانه های پرآب بشار و پُل کِلو در روستا با انبوه درختانی که در حاشیه اش جا خوش کرده اند ، چشمه های پشت آسیاب و زیر امامزاده که مایه ی حیات را از قلب زمین به طبیعت هدیه می کنند، ارتفاعاتی که با جنگل های گسترده ی بلوط و درختان بنه و بادام مزین شده اند.

عبور عشایر بویراحمدی در مسیر کوچ ییلاق به قشلاق خود بر زیبایی های این روستا افزوده است ؛ عشایر با آن لباس های رنگارنگ و سرشار از سادگی از کنار این روستا عبور می کنند و در کنار طراوت و سرسبزی طبیعت تصویر تازه ای را در قاب چشمان می نشانند.

جاذبه های مذهبی حال و هوایی معنوی را در این روستا ایجاد کرده اند،مردم کریک نسب خود را از امام‌ زاده عسکر و امام‌ زاده اسحاق (ع) می دانند که بارگاهشان در داخل روستا عطر معنویت را به مشام می رساند،بقعه ی نیمه مخروبه ی امام‌زادگان علی (ع) و شاه نعمت‌الله در ارتفاعات اطراف روستا عطر آرامش را پراکنده اند.

مراسم مختلف در این روستا حال و هوای دیگری دارند ، مراسم مذهبی همچون تعزیه خوانی در ماه محرم با رسم و رسوم خاص خود در زیارتگاه برگزار می شوند ، مردم روز اول عید را در کنار امام زاده عسکر(ع) می گذرانند و برای باقی سال خود خیر و برکت را آرزو می کنند .

شاید کهن ترین آداب این روستا را بتوان در مراسم شاهنامه خوانی بزرگان روستا در زیر آسمان شب مشاهده کرد ، مراسمی که صدایش در همه جای روستا طنین انداز می شود.

صبح های زود این روستا را نباید از دست داد، در کوچه های روستا قدم بزنید و شاهد جریان یافتن زندگی باشید ؛ دخترانی که با لباس ها و چارقد رنگارنگشان ، جارو به دست می گیرند و به گردگیری ایوان خانه ها مشغول می شوند و مردانی که دام ها را به سوی چراگاه می برند ، زنانی که مشغول کارهای روزمره شان می شوند ، همه و همه تماشایی ترین صحنه را ایجاد می کنند.

در گذر از کنار مزارع برنج حواستان باشد که مدهوش بوی برنج این روستا نشوید ؛ هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن در این روستا دارید ؛دغدغه ها و روزمرگی هایتان را فراموش کنید،جلوه های منحصر به فرد در سراسر روستا پراکنده است پس دوربین خود را برای ثبت این جلوه ها فراموش نکنید .

اگر به کوهنوردی علاقه دارید می توانید صعود به ارتفاعات در این منطقه را تجربه کنید ، روستای کریک در مسیر صعود به قله ی دنا قرار گرفته است.

شب ها را بیدار باشید و گوش هایتان را تیز کنید ،صدای گذر رودخانه از روستا در کنار تماشای ستارگان در آسمانی که در آن از دود و دم خبری نیست لحظات به یادماندنی را برایتان به وجود می آورند و به شاهنامه خوانی کهنسالان روستا گوش فرا دهید تا یکی از رویایی ترین شب هایتان را در خاطرتان ثبت کنید.

اهالی روستای کریک آن قدر مهمان نواز و مهربان هستند که در خانه های خود از شما پذیرایی کنند و اقامتی به یادماندنی را برای شما رقم بزنند.

روستای کریک در منطقه ای کوهستانی و در دره ی کریک در ارتفاع ۱۷۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته است ، این روستا در فصول بهار و تابستان و پاییز دارای آب و هوایی مطبوع و ملایم است اما هر ساله زمستان های سرد و خشکی را پشت سر می گذارد.

آب و هوای مطبوع و کوهستانی این روستا آن را به یکی از ییلاقات منطقه تبدیل کرده است ، در بهار و تابستان سفر به این روستا را در برنامه ی سفر خود بگنجانید و در پاییز هم لباس رنگارنگ طبیعت تصویر تازه ای در روستا ایجاد می کند اما در زمستان آب و هوای سرد و خشک مانعی برای قرار گرفتن این روستا در لیست مقاصد سفر است.

دغدغه ی همیشگی روستاهای این چنینی فراموش شدن است ، جاذبه هایی که در گوشه گوشه ی این روستا وجود دارند می توانند با کمی ساماندهی و ایجاد درآمد کمک بزرگی به اقصاد مردمان روستا نمایند .

پاسخ به این سوال که چرا این روستا با این معماری پلکانی مانند همتایش در شمال ایران به یک قطب گردشگری تبدیل نشده است ،می تواند دغدغه های مربوط به گردشگری در این منطقه را بیان نماید.

تخریب و فرسایش بزرگترین خطری است که می تواند این بافت منحصر به فرد تاریخی را تهدید کند ، پس برنامه ریزی برای حفاظت از این اثر امر مهمی به نظر می رسد.

قطع درختان روستا یکی از مسائل مهمی است که قلب ساکنان چندین ساله ی روستا را به درد آورده و میراث طبیعی این روستا را در معرض خطر قرار داده است.

از طرفی دیگر تعطیلی برخی از طرح های تولیدی و اقتصادی از جمله طرح های پروش ماهی های سردآبی مانند قزل آلا در این روستا به دلیل کمبود آب و انحراف آب اصلی روستا به باغات دیگر روستا ها از دیگر مشکلات این روستا است.

روستای هدف گردشگری کریک که یکی از روستاهای در امر توسعه گردشگری است امروز در یک بی مهری به سر می برد و آن هم بی مهری برخی از مسئولان برای توسعه گردشگری این روستاست ، این روستا که می تواند در توسعه گردشگری منبع درآمد خوبی برای استان قلمداد شود ، امروز در حال تخریب بوده که نیازمند یک فراغ دسته جمعی برای توسعه آن است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی بویرخبر، تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت1396، کدخبر: 60053: www.boyerkhabar.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Sweden
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
ای کاش این بافت های روستاییمون همینگونه دستنخورده و منحصر بفرد بمونه
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین