پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۶۴۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲
وسعت محوطه تپه گزنک زرندیه حدود ۵ هکتار است که پاسخگوی سوالات بسیاری در مرکز فلات ایران، بخصوص دوره نوسنگی و دوره گذار از نوسنگی به مس‌سنگی و البته موضوع سفال‌آلویی خواهد بود.
شعار سال: مجتبی باقرشاهی سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی صدرآباد با اعلام این خبر به پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: پروژه بررسی و شناسایی محوطه‌های باستانی روستای صدرآباد زرندیه از توابع استان مرکزی سال گذشته منجر به شناسایی ۲۱ محوطه باستانی از جمله تپه بسیار مهم گزنک در این روستا شد.

او افزود: موقعیت روستای صدرآباد و تپه گزنک در ۷۵ کیلومتری تهران و ۸۵ کیلومتری شهرستان ساوه قرار دارد که یکی از کلیدی‌ترین محوطه‌های پیش از تاریخی مرکز فلات ایران است.

این باستان‌شناس افزود: در فصل دوم پروژه هیأتی به سرپرستی بنده جهت تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه گزنک با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری راهی این منطقه شد.

باقرشاهی با اشاره به اینکه در فصل گذشته که مشخص شد تپه گزنک از دوران نوسنگی تا دوره ساسانی (به جز دوره مس و سنگی) استقراری و شواهد فرهنگی مبتنی بر این موضوع ارائه شد تصریح کرد: در این فصل گمانه‌هایی به ابعاد یک در یک در سه رینگ حفر و کاوش خواهند شد که مطمئنا به حفظ تپه از گزند تعدی محافظت خواهد کرد.

او وسعت محوطه را حدود ۵ هکتار اعلام کرد که پاسخگوی سوالات بسیاری در مرکز فلات ایران، به خصوص دوره نوسنگی و دوره گذار از نوسنگی به مس‌سنگی و البته موضوع سفال‌آلویی خواهد بود.

این باستان شناس در پایان گفت: تاکنون شواهدی از مس خام در گمانه‌ها مشخص شده و لایه‌های استقراری برجا و محکمی از همه دوره‌ها (بجز دوران مس سنگی) در کاوش نمایانگر است.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از صدای میراث، تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: -، www.sedayemiras.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
0
واقعا جای جای این ایران زیبامون پر از بناهای تاریخ و زیباست ادم لذت میبره و افتخار میکنه از اینهمه تمدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
0
0
چه خوب میشد اطلاعات بیشتری در زمینه این کشفیات به مردم داده میشد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین