پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۰۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲
سرتیپ عساف اوریون رئیس سابق بخش استراتژیکِ اداره برنامه ریزی ارتش اسرائیل و محقق فعلی موسسه امنیت ملّی رژیم نوشت: «نشانه‌های روزافزونی از روند نگران‌کننده گسترش همکاری امنیتی، اطلاعاتی و تکنولوژیکی ایران و چین برای اسرائیل وجود دارد.»
شعار سال: باب فیفرمن از اعضای گروه تندرو «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» مطلبی تحت عنوان «همکاری چین و ایران: راهبردی خطرناک برای منطقه» در روزنامه اورشلیم پست اسرائیل به شرح ذیل نوشت: طبق گزارش نیویورک تایمز، چین توافق کرده است که ۴۰۰ میلیارد دلار در ایران طی ۲۵ سال سرمایه‌گذاری کند و در ازای آن منابع انرژی اقتصاد درحال رشد خود را تامین کند. روشن است که این توافقنامه صرفاً تجاری نیست. عنوان این توافقنامه «همکاری استراتژیک جامع میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» است. این سند همکاری در روز ۲۳ مارس / ۷ فروردین منعقد شد و دو کشور ایران و چین بیانیه‌ای مشترک صادر و طی آن اعلام کردند: «چین از طرح توسعه ایران و نیز افزایش نقش ایران در سطوح بین‌المللی پشتیبانی می‌کند. معتقدیم این سند بیش از پیش توسعه مداوم و مشارکت جامع راهبردی ایران و چین را ترویج خواهد کردو برای دو ملت سعادت خواهد آفرید.» در این بیانیه آمده است: «دو طرف یکدیگر را به عنوان شرکای استراتژیک می‌نگرند.»

با توجه به واقعیت نقش ایران در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه)، سند همکاری استراتژیک جامع تهران - پکن تنها در خدمت قدرتمند شدن ایران خواهد بود. این توافقنامه همچنین زمینه وسیع‌تری دارد که ایران را به بخش کلیدی طرح استراتژیک جهانی چین تبدیل می‌کند ـــ مترجم: منظور اورشلیم پست از این طرح، احیاء بزرگ جاده ابریشم توسط چین به عنوان ابر پروژه قرن ۲۱ جهان است که طی آن شرق کره زمین به صورت زمینی به پایتخت انگلستان در غرب اروپا متصل می‌شود و تهران هسته مرکزی این مسیر خواهد شد.

نگرانی اسرائیل از گسترش همکاری ایران و چین
اتصال شرق جهان از طریق تهران به غرب اروپا در چارچوب طرح «یک کمربند - یک جاده» چین

ایران در حال حاضر محور اصلی ابتکار «یک کمربند - یک جاده» چین است که مقرر شده برای اجرای این طرح بزرگ یک تریلیون دلار در زیرساخت‌ها و مسیر‌های ارتباطی بیش از ۶۰ کشور در قاره‌های آسیا، آفریقا و اروپا سرمایه‌گذاری شود. تحلیلگران اسرائیل به صورت ویژه نگران روابط ایران - چین و پیامد‌های آن بر امنیت اسرائیل هستند. ایران به صورت مداوم درحال مسلح‌کردن نیرو‌های نیابتی خود در منطقه غرب آسیا به «موشک‌های هدایت شونده نقطه‌زن - PGM» است که هم اکنون تهدیدی استراتژیک برای اسرائیل می‌باشد. همکاری نظامی و بالتبع آن دسترسی به تکنولوژی چین تنها در خدمت افزایش تهدید «موشک‌های هدایت شونده نقطه‌زن» خواهد بود.

سرتیپ عساف اوریون رئیس سابق بخش استراتژیکِ اداره برنامه ریزی ارتش اسرائیل و محقق فعلی موسسه امنیت ملّی رژیم اخیراً نوشت: «نشانه‌های روزافزونی از روند نگران‌کننده گسترش همکاری امنیتی، اطلاعاتی و تکنولوژیکی ایران و چین برای اسرائیل وجود دارد.»

سرتیپ اوریون در ادامه نگرانی‌های اسرائیل از این همکاری را به حوزه‌های «جنگ سایبری، سیستم ناوبری دقیق، تحقیق و توسعه تسلیحات و آموزش نظامی» تسری دارد. شکی نیست که چین مساعدت تکنولوژیکی در زمینه توسعه برنامه هواپیما‌های بدون سرنشین ایران را گسترش خواهد داد. در واقع؛ برنامه پهپادی ایران هم اکنون نیز تهدید جدّی اسرائیل است.

با وجود این موارد، اسرائیلی‌ها تنها نگران همکاری راهبردی ایران - چین نیست. آمریکایی‌ها نیز نگران افزایش توانایی روزافزون ایران هستند. ژنرال کنت فرانک مکنزی رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) گفت: «این مسئله بزرگترین نگرانی من در رابطه با ایران است. ایرانی‌ها با سرمایه‌گذاری در حوزه سامانه موشکی کروز (Cruise missile) و برنامه پهپادی به دستاورد‌های چشمگیری دست یافته‌اند.»

عضو گروه تندرو «اتحاد علیه ایرانِ هسته‌ای» در پایان با تعمیم نگرانی‌های خود و اسرائیل به جامه جهانی درباره افزایش قدرت ایران نوشت: درحالیکه جامعه جهانی با ایران بر سر احیاء برجام گفتگو می‌کند، این نکته مهم است که روابط استراتژیک ایران و چین را هم در نظر بگیریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۹۳۲۲۷۳، snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۹
0
0
یکی از دلایل این ترس اسرائیل هوس های تصرف مابانه این نجاست روی زمین هست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین