پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۵۸۱۹
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۵
وقتی برای یک شغل درخواست می‌دهید رزومه شما اولین چیزی است که می‌تواند روی کارفرما تاثیر بگذارد. تمام افراد دوست دارند یک رزومه تاثیرگذار ارائه دهند، اما همه آن‌ها نوشتن یک رزومه خوب را بلد نیستند.
شعار سال: وقتی برای یک شغل درخواست می‌دهید رزومه شما اولین چیزی است که می‌تواند روی کارفرما تاثیر بگذارد. تمام افراد دوست دارند یک رزومه تاثیرگذار ارائه دهند، اما همه آن‌ها نوشتن یک رزومه خوب را بلد نیستند. اگر در مشاغل مورد نظرتان برای مصاحبه فرا خوانده نشده‌اید، باید بدانید که احتمالاً در نوشتن رزومه اشتباه داشته‌اید.

در این گزارش تلاش کرده‌ایم اشتباهات بزرگ و رایج در رزومه‌ها را برشمریم.

اشتباه تایپی در رزومه
پاول دسر بنیان‌گذار یک سایت رزومه‌نویسی و منابع شغلی درباره نوشتن رزومه می‌گوید: «بزرگ‌ترین اشتباه یک رزومه اشتباه تایپی است.»

او توضیح می‌دهد: «ما مجموعه‌ای از ۱۰ هزار رزومه را بررسی کردیم و دریافتیم که ۶۸ درصد آن‌ها دست‌کم یک اشتباه تایپی دارند. از میان این ۱۰ هزار رزومه فقط ۲۲ درصد با وجود اشتباه تایپی در رزومه موفق به کسب شغل شده‌اند.»

کلمات کلیدی مرتبط
در دنیای امروز بسیاری از استخدام‌کنندگان از سیستم‌های جست‌وجوی خودکار متقاضی استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها بر مبنای کلمات کلیدی موجود در رزومه عمل می‌کنند؛ بنابراین اگر رزومه شما فاقد کلمات کلیدی باشد، به مرحله بررسی نمی‌رسد.

پاول دسر درباره رعایت کلمات کلیدی در رزومه می‌گوید: «بسیاری از مردم در مورد سیستم جست‌وجوی خودکار متقاضی و اهمیتی که این سیستم‌ها در کاریابی دارد اطلاعی ندارند. ما مرتب مردم را برای اضافه کردن کلمات کلیدی به رزومه خود راهنمایی می‌کنیم. افزودن کلمات کلیدی مرتبط به رزومه امتیاز آن را بالاتر خواهد برد و شانس بررسی رزومه شما توسط تیم نیروی انسانی بیشتر خواهد شد.»

استفاده از رزومه مشابه برای مشاغل متفاوت
کیتلین پروکتور نویسنده رسمی رزومه و متخصص شغل درسایت ZipJob می‌گوید: «بزرگ‌ترین خطایی که هنگام بررسی رزومه‌ها می‌بینم این است که افراد رزومه‌های مشابه را برای درخواست‌های شغلی متفاوت ارسال می‌کنند. شما باید رزومه خود را برای کار در شرکتی که برایش درخواست داده‌اید تنظیم کنید. این بدان معناست که رزومه شما کمتر به شما و بیشتر به نیاز‌های شرکت مربوط می‌شود.»

کیتلین پروکتور نیز به استفاده مناسب از کلمات کلیدی در رزومه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «از کلمات کلیدی برای بیان دستاورد‌ها و موفقیت‌های منحصربه‌فرد خود استفاده کنید و هرآنچه را به موقعیت شغلی مورد نظرتان مربوط نیست حذف کنید.»

رزومه کاری موفقیت‌های شما را برجسته نمی‌کند
مایکا هریسون بنیان‌گذار و نویسنده سایت Pivotal Quest Consulting می‌گوید: «بزرگ‌ترین اشتباهی که من در رزومه‌های افراد می‌بینم ارائه وظایف شغلی به جای معیار‌های مبتنی بر پیشرفت است. مردم اطلاعاتی در مورد موفقیت‌های خود در رزومه‌شان می‌نویسند بدون اشاره به تاثیری که بر آن مجموعه گذاشته‌اند. استخدام‌کنندگان به تاثیر شما بر مجموعه بیشتر از لیست شلوغ مسئولیت‌های شغلی گذشته‌تان علاقه‌مند هستند.»

رزومه‌ای پر از اطلاعات بی‌ربط
مایکا هریسون با اشاره به رزومه‌های شلوغ و پر از اطلاعات بی‌ربط می‌گوید: «اشتباه بزرگ دیگری که من می‌بینم این است که افراد اطلاعات زیادی را در رزومه قرار می‌دهند. صفحات متعدد اطلاعات از تمام مشاغلی که شما داشتید مطمئن‌ترین راه برای رد شدن رزومه است. استخدام‌کننده زمان کوتاهی را صرف خواندن رزومه شما می‌کند بنابراین رزومه باید دربرگیرنده اطلاعات مفید و تاثیرگذار باشد.»

سخت ننویسید
قالب‌بندی جملات همیشه تفاوت ایجاد می‌کند. کریستی نوئل کارشناس شغلی در این باره می‌گوید: «رزومه‌ای بسازید که خواندن آن کار سختی نباشد. سعی کنید سخت ننویسید. به یاد داشته باشید که نوشته شما باید فضای خالی داشته باشد. از فونت خوانا استفاده کنید و از اندازه قلم خیلی کوچک برای گنجاندن اطلاعات بیشتر استفاده نکنید.»
نوئل همچنین پیشنهاد می‌دهد از bullet در نوشتار رزومه خود استفاده کنید.

داشتن آدرس ایمیل غیرحرفه‌ای
همه چیز در رزومه شما باید حرفه‌ای باشد، از جمله آدرس ایمیل‌تان. مکس وولف یک متخصص شغلی در ResumeLab در این باره می‌گوید: «یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در نوشتن رزومه داشتن ایمیل غیرحرفه‌ای است. قبل از اقدام برای کاریابی مطمئن شوید آدرس ایمیل‌تان تنها به اسم‌تان مربوط است. از آدرس ایمیل سوال‌برانگیز استفاده نکنید. در غیر این صورت احتمالاً رزومه شما در سطل زباله قرار خواهد گرفت.»

زمان بیکاری خود را اعلام کنید
لیز کاناتا مدیر ارشد منابع انسانی در CareerBuilder می‌گوید: «ما دوره‌های طولانی بیکاری را یک مورد منفی قلمداد می‌کنیم، اما از آنجا که میلیون‌ها شغل در زمان همه‌گیری کرونا از بین رفته این موضوع به یک امر طبیعی تبدیل شده است. پس بهتر است بدانید اگر در دوران همه‌گیری کرونا بیکار بوده‌اید، اتفاق عجیبی برای شما رخ نداده است. هنگام نوشتن رزومه در مورد زمان‌های بیکاری خود صادق باشید.»

به یاد داشته باشید علاوه بر اینکه در مورد دلایل دوران بیکاری خودتان توضیح می‌دهید باید دانش، تجربه و مهارت‌هایی را که در این دوران کسب کرده‌اید برجسته کنید.

کاناتا توضیح می‌دهد: «اگر به عنوان سرایدار مهارت‌هایی کسب کرده‌اید یا فعالیت‌های داوطلبانه انجام داده‌اید یا دوره‌های آنلاین را گذرانده‌اید تا مهارت خود را ارتقا دهید و نامزد مطلوب‌تری شوید، حتماً آن را در رزومه خود قید کنید.»

اطلاعات متناقض در رزومه
مت ارهارد، یک عضو استخدام و مدیرعامل Summit، ارائه اطلاعات متناقض در رزومه را یکی از اشتباهات افراد جویای کار به حساب می‌آورد و می‌گوید: «اطلاعات پایه مانند عنوان مشاغل قبلی در رزومه و پروفایل‌های کاریابی شما مانند لینکدین باید کاملاً یکسان و بدون تناقض باشد.»

تناقض در رزومه در بهترین حالت باعث می‌شود شما فردی به نظر برسید که به جزئیات توجه ندارد و در بدترین حالت نیز شما را فردی معرفی می‌کند که در روابط خودش صادق نیست. نکته دیگر هم این است که شما نباید آگاهانه بخشی از اطلاعات نوشته‌شده در رزومه را حذف کنید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۴۹۳۰۱۶، www.etemadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین