پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۳۰۵
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۹
پیک‌های پی در پی کرونا و ادامه مرگ و میر سه رقمی مبتلایان به کرونا در حالی پیش می‌رود که واکسیناسیون کرونا نیز با مشکلاتی روبرو شده است.
شعار سال: طی روز‌های اخیر اخباری در رسانه‌ها به گوش می‌رسد تحت این عنوان که واکسیناسیون کرونا به دلیل کمبود واکسن در برخی شهر‌ها متوقف شده است. در حالی که گروه سنی بالای ۸۰ سال طبق برنامه ریزی واکسیناسیون، باید دز دوم واکسن کرونا و در ادامه سایر گروه‌های سنی نیز طبق برنامه ریزی دز اول واکسن را باید دریافت می‌کردند.

طبق اعلام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از روز ۱۶ خرداد مراکز واکسیناسیون در فارس تعطیل شده است. اگر تا پایان این هفته واکسن وارد شود، این مراکز مجددا به چرخه فعالیت باز خواهند گشت.
اما وقفه بین واکسیناسیون دز اول و دوم، بر اثرگزاری آن خللی ایجاد خواهد کرد یا خیر؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در این رابطه گفت: در کانادا، ۶ ماه بعد از تزریق دز اول، دز دوم تزریق شد. همچنین در انگلیس ۳ تا ۴ ماه بعد از تزریق دز اول، دز دوم واکسیناسیون انجام شد. با توجه به نوع واکسن کرونا، دستورالعمل‌هایی برای واکسیناسیون وجود دارد و نگرانی بابت تأخیر در تزریق دز دوم واکسن وجود ندارد.

واکسیناسیون متوقف نشده است؟
رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد: دریافت محموله‌ی شامل ٣ میلیون دز واکسن با تاخیر روبرو شد؛ بنابراین واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال را ادامه دادیم و وارد تزریق دز دوم واکسن نشدیم.

وی ادامه داد: واکسیناسیون گروه‌های بعدی سنی موکول شد به زمانی که محموله واکسن وارد کشور شود و اینکه واکسیناسیون متوقف شده است حرف درستى نیست، اما واکسیناسیون سایر گروه‌های سنی تا ورود محموله واکسن انجام نمی‌شود.

آغاز فاز واکسیناسیون با واکسن ایرانی
رئیسی از آماده شدن یک میلیون دز واکسن ایرانی تا پایان هفته خبر داد و اشاره کرد:واکسیناسیون با واکسن ایرانی به مرحله اجرا خواهد رسید. بر اساس آخرین گزارش‌ها، واکسن ایرانی برکت در فاز اول و دوم به خوبی مراحل را طی کرده است. در صورت صدور مجوز مصرف، می‌توانیم واکسیناسیون با واکسن ایرانی را آغاز کنیم.

در همین رابطه محرز نیز اعلام کرد:در کشور‌های مختلف برای واکسن‌های تولید خود مجوز اضطراری صادر کرده اند، اما مراحل صدور مجوز در کشور ما کند پیش می‌رود. واکسن کووایران آماده است و باید تزریق آن زودتر سریعتر آغاز شود. وزارت بهداشت باید هر چه سریعتر مجوز مصرف واکسن ایرانی را صادر کند.

ورود محموله‌های جدید واکسن در هاله‌ای از ابهام
دبیرکل جمعیت هلال احمر اعلام کرد: برای ورودمحموله‌های جدید واکسن کرونا به کشور در تلاش هستیم، اما به دلیل تحریم، اسم کشور مبدا و میزان محموله‌ها را نمی‌توانیم ذکر کنیم. پیش بینی میشود قبل از پایان خرداد ماه محموله واکسن به کشور برسد، اما زمان دقیق آن مشخص نیست.

چین و روسیه عاملین بی نظمی در واکسیناسیون کرونا
ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی و عضو کمیته علمی کووید۱۹ گفت:بدقولی شرکت‌های تولیدکننده واکسن‌های سینوفارم و اسپوتنیک مهم‌ترین دلیل اخلال در واکسیناسیون به شمار می‌رود. ضمن ا ینکه فاصله زمانی دُزهای اول و دوم واکسن سینوفارم بیش از ۶ هفته نباید فاصله دار شود و اگر سینوفارم وارد ایران نشود، باید برای دز دوم سراغ واکسن ایرانی با پلتفرم مشابه رفت، اما هنوز شواهدی برای مناسب بودن ترکیب واکسن ایرانی و چینی وجود ندارد.

دز دوم واکسن به موقع تهیه می‌شود؟
عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ در این موضوع اشاره کرد:وزارت بهداشت تمام سعی خود را می‌کند که برای کسانی که دز اول را دریافت کردند، دُز دوم واکسن را تهیه کرده و در دسترس قرار دهد. اما از نظر علمی شاید بتوانیم از پلتفرم‌های یکسان، واکسن را جایگزین کنیم.

کلام آخر
اثرگذاری پروسه واکسیناسیون کرونا در اغلب کشور‌های جهان، بر اساس نظم، عمومیت واکسینه شدن آحاد جامعه و اعتماد مردم به این پروسه انجام پذیر بوده است. طبیعتا اخلال در هر مرحله‌ای از این طرح جامع مقابله با ویروس کرونا، هدف اصلی این اقدام را آسیب خواهد زد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی گسترش، تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۷۷۸۳۳، www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین