پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۳۹۹
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۱
خانه‌ی اکثریت مردم شامل یک حیاط با چندین اتاق گرداگرد آن و یک مطبخ و انباری (پستو یا صندوق خانه) بود که عمدتا از مصالح "بوم آورد" ساخته می‌شد.بعضا برای دستمزد بنا و استادکار ساختمان، پول پرداخت می‌شد، که در آن زمان روزانه به یک قران نمی‌رسید.
شعار سال:ساختن خانه امروز بورورکراسی و فرایند بسیار پیچیده‌ای دارد. از اخذ مجوز گرفته تا ورود متخصصان این امر که ساخت و ساز در این زمینه را انحصار و اختیار خود گرفته اند. در دنیای قدیم و حتی صد و دیست سال گذشته، اما اوضاع با امروز بسیار متفاوت بود. در آن برهه مردم برای ساخت خانه به متخصص و مهندس عمران مراجعه نمی‌کردند. ساخت خانه‌ها بسیار ساده و عمدتا بوسیله ساکنین بعدی آن انجام می‌شد. همچنان که پدیده مستاجری نیز در آن زمان کمتر جای تامل و توجه داشت:
معماری ساخت خانه در عهد قاجار
 «خانه‌ی اکثریت مردم شامل یک حیاط با چندین اتاق گرداگرد آن و یک مطبخ و انباری (پستو یا صندوق خانه) بود که عمدتا از مصالح "بوم آورد" ساخته می‌شد. عمده‌ترین مصالح ساختمان خاک بود که از زمین کنده می‌شد و تبدیل به خشت و گل شده و در بنای خانه به کار می‌رفت. هنوز در بخش‌های قدیمی شهر‌های بزرگ ایران به خوبی می‌توان دید که حیاط پاره‌ای منازل از سطح کوچه پایین‌تر است و این بدان جهت بود که که خاک زمین کنده شده بود و در بنای دیوار و سقف به کار می‌رفت و در نتیجه کف حیاط منازل پایین‌تر از معابر بود، خانه‌ها بسیار ساده ساده و بی آلایش بودند؛ و در بسیاری از خانه‌ها از اندود گچ نیز خبری نبود، هزینه کارگر و عمله‌ی ساختمانی چندان بر دوش کسی سنگینی نمی‌کرد و معمولا بستگان و همسایگان در بنای خانه یکدیگر را کمک می‌کردند. بعضا برای دستمزد بنا و استادکار ساختمان، پول پرداخت می‌شد، که در آن زمان روزانه به یک قران نمی‌رسید.»

۱-مجید پورشافعی، اقتصاد کوچه، تهران، گام نو، ۱۳۸۵، ص ۷۲.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کافه تاریخ، تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، کد خبر: ۳۵۷۷۸، www.cafetarikh.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین