پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۵۹۲
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۴
کارگردان «ملک سلیمان (ع) گفت: بی‌توجهی جامعه هنری به موضوعاتی نظیر بمباران شیمیایی سردشت در شرایطی است که غرب با حیله سعی می‌کند، جنایت خود را به گونه‌ای دیگر نشان داده و حتی برای آن توجیهی بیابد.
شعار سال: شهریار بحرانی؛ کارگردان سینما گفت: ایران اسلامی قربانی ترور و سلاح‌های کشتار جمعی است. ۴۶ کشور در جنگ هشت ساله ایران از عراق حمایت کردند. یعنی جامعه جهانی اتحادی به وجود آورده بود تا نظام اسلامی را شکست دهد، برای همین وقتی در جنگ‌های مرسوم نتوانستند به موفقیت برسند دست به وحشیگری‌هایی زدند که تا سال‌ها آثار آن‌ها باقی خواهد ماند. فروش سلاح‌های کشتار جمعی و استفاده رژیم بعث از آن‌ها یکی از این جنایات است، اما اینکه چرا هنر هفتم نتوانسته، این مسئله را به گوش جهانیان برسد دلایلی مختلف دارد که یکی از آن‌ها به فضای فرهنگی کشورمان مربوط می‌شود.

وی افزود: متاسفانه فضای فرهنگی کشورمان، متاثر از غرب است. تاثیرپذیری که از طریق؛ فیلم‌ها، سریال‌ها، اینترنت، اخبار ماهواره‌ای و... رخ می‌دهد، درصورتیکه همه باید به واسطه عمق جنایت‌های غرب بر علیه کشورمان بسیار دردمند باشیم، ولی ما هنرمندان پیشرو مبلغ سینمای غرب شده‌ایم؛ سینمایی که آن را ملحدانه می‌دانم و در آن اثری از حقطلبی الهی نمی‌بینیم. در چنین فضایی طبیعی است وقتی با فیلم‌های هالیوودی رشد می‌کنیم مطابق معیار و ارزش‌های آن‌ها عمل کنیم. نمود این واقعیت را در نحوه دادن جوایز سینمایی می‌توان مشاهده کرد.

ایران بزرگترین قربانی سلاح‌های کشتار جمعی

کارگردان فیلم سینمایی «ملک سلیمان» با بیان اینکه ایران از بزرگترین قربانیان سلاح‌های کشتار جمعی است، بیان کرد: متاسفانه تاثیرات مخرب سلاح‌های کشتار جمعی هنوز هم باقی است و ما قربانیان این جنایات را پیرامون خود مشاهده می‌کنیم. نکته درد‌آور اینکه علاوه بر کسانی که بابت سلاح‌های کشتار جمعی مجروح شده‌اند، نسل‌های بعدی نیز با چنین دردی مواجه هستند پس‌ای کاش در این زمینه غیرتمند عمل می‌کردیم و نسبت به ملت خودمان متعهد باقی می‌ماندیم تا رنج‌هایی را که غرب به ما تحمیل کرده فراموش نکنیم. بی‌توجهی جامعه هنری به موضوعاتی نظیر بمباران شیمیایی سردشت در شرایطی است که غرب با حیله سعی می‌کند، جنایت خود را به گونه‌ای دیگر نشان داده و حتی برای آن توجیهی بیابد.
 
بی‌توجهی جامعه هنری به بمباران سردشت

وی در پاسخ به این سوال که چرا غرب با ساخت کاری، چون «چرنوبیل» هنوز هم اتفاقی که برای چند دهه پیش بوده را پرمخاطب روایت می‌کند، اما ما از نشان دادن فاجعه‌هایی، چون بمباران شیمیایی سردشت عاجزیم، بیان کرد: فضای رسانه‌ای حاکم بر دنیا به گونه‌ای است که آن‌ها تشخیص می‌دهند چه کاری باید انجام شود. برای مثال در سریال «چرنوبیل» که اخیراً پخش شده نیز نوعی نگرشی سیاسی را شاهدیم که ربطی به انساندوستی ندارد، زیرا وقتی شوروی سابق، مسئول این اتفاق است غرب اجازه کار را می‌دهد، والا اگر غرب مسئول چنین اتفاقاتی باشد چنین سریالی ساخته نمی‌شد! بر همین مبنا هنوز بعد از چند دهه تا به حال سریالی را آمریکا درباره هیروشیما نساخته است.

پنتاگون؛ اتاق فکر هالیوود

کارگردان فیلم سینمایی «حمله به اچ ۳» ادامه داد: حال ممکن است این سوال پیش آید چرا در سینمای غرب برخی مواقع فیلم‌هایی درباره فجایعی که آن‌ها انجام داده‌اند، ساخته شده است؟ جواب این سوال در اتاق فکری پنتاگون یافت می‌شود. آن‌ها برنامه‌ریزی کاملاً دقیقی دارند تا رفتار‌های خود را توجیه کنند یا اینکه بخواهند با زبان سینما یا تلویزیون اهداف بلند مدت خود را تامین کنند. برای مثال وقتی قرار است به عراق که زمانی حافظ منافع آن‌ها بود، حمله کند در ابتدا سلاح‌های کشتار جمعی این کشور می‌گوید تا اگر خودشان در طول جنگ اقدامی غیر انسانی انجام دادند، دلیلی برای کارشان داشته باشند، وگرنه آن زمانی که رژیم بعث عراق با پول و سلاح غربیان در سردشت بمب شیمیایی استفاده می‌کرد چرا آن‌ها اعتراضات فعلی را انجام ندادند.

وی مثال زد: در فیلم سینمایی «اسکندر» می‌بینیم ایرانی‌ها با چهره وحشی نشان داده می‌شوند که حمله غرب به آن‌ها به نفع مردم ایران نیز تمام شده است یا اینکه در فیلم‌ها «پرل هاربر» می‌گویند که اگر آن‌ها بمب اتمی استفاده کرد ه‌اند دلیلش این بوده که دیگر پرل هاربری دیگری رخ ندهد. از این دست توجیهات در سینمای هالیوود بسیار است، پس بهتر است خیلی ساده فریب کار‌هایی را نخوریم که در آن‌ها به برخی اتفاقاتی که غرب مسول آنهاست، اشاره شده است.

بحرانی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا تمایلی ندارد فیلمی درباره بمب باران سردشت بسازد، تاکید کرد: در گذشته سفری به این شهر داشتم و از نزدیک چیزی که در آنجا رخ داده را دیده‌ام. دیدن آن فجایع بسیار وحشتناک بود و نشان می‌داد غرب تا چه اندازه بی‌رحم است که حاضر است سلاح‌هایی کشنده را در اختیار دیوانگانی، چون صدام قرار دهد. نکته تاسف‌آور اینکه پس از سال‌ها هنوز هم حاضر نیستند بابت کاری که انجام داده اند عذرخواهی بکنند، برای همین دوست دارم اگر قرار است فیلمی با محوریت قربانیان سردشت بسازم حتماً به نقش غربیان هم در به وجود آمدن این اتفاق اشاره کنم، زیرا جهان به واسطه سینماست که انتظار می‌رود گوشه‌ای از ذات واقعی منادیان دروغین حقوق بشر را بشناسند.

این فیلمساز در پایان تاکید کرد: آنچه در سردشت رخ داد هیچگاه از تاریخ بشریت حذف نخواهد شد، اما مطمئن باشید اگر سینما بتواند به شکل تاثیرگذاری به این فاجعه بپردازد بسیاری از مردم دنیا چهره واقعی غرب را درک خواهند کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایکنا، تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۹۸۰۳۸۵، iqna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین