پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۹۸۰
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
نزدیک به ۱۲۰۰ نفر هر روز در استان سیستان و بلوچستان به کرونا مبتلا می‌شوند و آمار مرگ و میر به ۱۹ نفر در شبانه‌روز رسیده؛ آماری که محلی‌ها می‌گویند باید سه برابرش کنیم.
شعارسال: مرگ چند روزی است روی استانی خیمه زده که از همان زمان شیوع کرونا تا همین چند روز پیش، کمترین میزان ابتلا و مرگ کرونایی را داشت؛ حالا، اما وضعیت فوق بحرانی است. بیمارستان‌ها جایی برای پذیرش بیماران ندارند، قبر‌های خالی هیرمند، ایرانشهر، چابهار بمپور، زهک، سراوان، سرباز و میرجاوه یکی یکی پر می‌شوند، عروسی‌ها برگزار می‌شوند، آب و برق ساعات طولانی قطع است و خبری هم از قرنطینه کامل نیست و سیستان و بلوچستان با عدد ۴۹ درصد در قعر جدول رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. با اینکه در ایرانشهر و چابهار بیشتر صنوف تعطیل شده‌اند، اما دلتاویروس شهر به شهر و روستا به روستا پیش می‌رود و آنطور که فداحسین مالکی نماینده زاهدان در تذکر شفاهی‌اش در مجلس گفته، وزیر بهداشت حتی جواب تلفن استاندار را نمی‌دهد و مدیریتی بر ستاد کرونای استان ندارد.

نزدیک به ۱۲۰۰ نفر هر روز در استان به کرونا مبتلا می‌شوند و آمار مرگ و میر به ۱۹ نفر در شبانه‌روز رسیده؛ آماری که محلی‌ها می‌گویند باید سه برابرش کنیم.
آنطور که حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید، سوء مدیریت در کنترل ورود دلتاویروس از هند و پاکستان، دلیل اصلی این بخران است. او می‌گوید به حسن روحانی، رییس‌جمهور نامه نوشته و هشدار داده که همه مرز‌ها با این دوکشور بسته شود، اما وزیر بهداشت و وزیر کشور این توصیه را جدی نگرفته‌اند و حالا وضع همین شده که می‌بینید.

وزیر بهداشت و وزیر کشور به هشدار‌ها توجه نکردند

دو روز پیش بود که روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان از تعطیلی دو روزه تمام ادارات، نهاد‌ها و بانک‌های استان خبر داد. اما دیگر کار از کار گذشته بود. دلتاویروس خیلی وقت بود که پایش را به خانه‌ها و درون جان‌های محروم‌ترین استان کشور گذاشته بود. وضعیت از قرمز هم گذشته و به رنگ سیاه رسیده و حالا سیدمحمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان می‌گوید، با موافقت وزارت بهداشت مجوز واکسینه شدن افراد بالای ۵۰ سال اخذ شده است؛ که البته این تصمیم برای اجرایی شدن منتظر فراهم شدن زیرساخت‌هاست. زیرساخت‌هایی که با توجه به کمبود‌های زیاد درمانی و بهداشتی در این استان، بعید است به همین زودی‌ها فراهم شوند.
 
وضعیت فوق بحرانی کرونا در سیستان


اما آنطور که حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید، سوء مدیریت عامل اصلی به وجود آمدن این وضع بحرانی در استان سیستان و بلوچستان است؛ «با توجه به اینکه ما مرز ۱۲۰۰ کیلومتری با کشور افغانستان و پاکستان داریم، افغانستان هم با هندوستان همسایه است و خطر ورود دلتا ویروس به شرق کشور و از آنجا هم به کل کشور وجود دارد. به همین خاطر من در نامه‌ای به رییس‌جمهور هشدار دادم و خواستم مرز‌ها را ببندند. رییس‌جمهور ما را به وزیر بهداشت و وزیر کشور ارجاع دادند، اما متاسفانه وزارت کشور نتوانست محدودیت‌های جدی در سیستان و بلوچستان ایجاد کند و همین موضوع باعث شد که دلتاویروس وارد سیستان و بلوچستان شود. همه این‌ها به خاطر سوء مدیریت است، شاید فکر نمی‌کردند که این اتفاق بیفتد.»

او می‌گوید سرایت این ویروس۱۳ برابر بیشتر از سایر ویروس‌هاست و به همین دلیل برای اولین بار آمارابتلا و مرگ و میر در این استان بالا رفته است؛ «همه تخت‌ها پر شده است و نگرانیم که در دوهفته آتی که تعداد بیماران بیشتر خواهد شد اگر نتوانیم تخت، دستگاه ونتیلاتور و اکسیژن به اندازه کافی تهیه کنیم، جان بیشتری از مردم به خطر بیفتد.»

شهریاری انتشار اخباری مبنی بر وضعیت بد در خاکسپاری فوتی‌ها را جوسازی‌های شبکه‌های اجتماعی می‌داند و می‌گوید: «در کل استان سیستان و بلوچستان ۱۸ الی ۱۹ نفر هر روز می‌میرند و این آمار طوری نیست که نیاز به ماشین‌های قبرکن داشته باشد. این خبر‌ها برای ایجاد تنش در جامعه است. بله وضعیت بحرانی است، اما بسیاری از این خبرسازی‌ها عادی نیست.»

او از آماده سازی یک بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی در زاهدان خبر می‌دهد و می‌گوید که اگر وضعیت بدتر شود از این بیمارستان استفاده می‌شود؛ «امیدوارم وضعیت بهتر شود که نخواهیم از نیرو‌های مسلح کمک بگیریم.»

برای ما چه فرقی دارد که از گرسنگی بمیریم یا از کرونا؟

«به صورت کاملا محسوس همه اطرافیانم به کرونا مبتلا شده‌اند.» این را سارا یکی از اهالی زاهدانچمی‌گوید. او ترسیده؛ از آمار رو به رشد آمار مبتلا‌ها و فوتی‌ها و حالا که خواهرش مبتلا شده نه دستگاه اکسیژنی هست و نه تخت خالی برای بستری؛ «حتی گفته می‌شود که آمار رسمی را باید سه برابر کنیم. وضعیت ابتلا و مرگ و میر خیلی وحشتناک و سیستم درمان در استان بسیار ضعیف است. شهر زاهدان که مرکز استان است سه بیمارستانی که بشود در آن بستری شد دارد و همه تخت‌های این بیمارستان‌ها از دو هفته پیش پر شده‌اند.»

بازار سیاه هم که همچنان به راه است؛ «برای فروختن دستگاه اکسیژن در زاهدان بازار سیاه راه افتاده؛ دستگاه اکسیژنی که در تهران یک میلیون است در زاهدان دو و نیم میلیون تومان به فروش می‌رسد، چون بیشتر مردم در خانه از مریض‌هایشان نگهداری می‌کنند و به دنبال خرید دستگاه اکسیژن می‌روند. دکتر متخصص پیدا نمی‌شود و وضعیت خاکسپاری خوب نیست.»

سارا می‌گوید در استان به خاطر بعضی از اعتقاداتی که وجود دارد، بسیاری از مردم ماسک نمی‌زنند و می‌گویند مرگ دست خداست؛ «وضعیت اقتصادی بسیار بد است و خیلی‌ها می‌گویند برای ما چه فرقی دارد که از گرسنگی بمیریم یا از کرونا. تعطیلی در این استان معنی نمی‌دهد. اگر می‌خواهند وضعیت را کنترل کنند باید به مردم امکانات بدهند. تعداد بسیار بسیار زیادی عروسی در خانه‌ها برگزار می‌شود، بسیاری از تالار‌ها یواشکی اجازه برگزاری عروسی می‌دهند. یکی از مهمترین دلایلی که دلتاویروس در سیستان و بلوچستان پخش شد به دلیل ورود بسیار زیاد مسافر از پاکستان است. هیچ نظارتی بر این موضوع وجود نداشت، هیچ مرزی بسته نشد و کسی عین خیالش هم نبود. حتی آب و برق زاهدان هم در ساعات طولانی قطع می‌شود و همین موضوع وضعیت بغرنج را برای مردم وخیم‌تر کرده است.»

این آتش به جان همه کشور خواهد افتاد

مجتبی جهانتیغ، پزشک عمومی که در یک بیمارستان در زاهدان کار می‌کند  می‌گوید وضعیت استان فوق بحرانی است و انگار چندان هم برای مسئولان مهم نیست؛ «خیلی عجیب است که محروم‌ترین استان ایران دچار جهش دلتاویروس شود، مردم درو شوند و همه ساکت باشند. در کل خرداد روند ابتلا در سیستان و بلوچستان افزایشی بوده است. دو هفته بعد از آن وضعیت هولناکی که در هندوستان به وجود آمد، در چابهار و عسلویه کرونای هندی شناسایی شد، اما از همان زمان هیچ تدبیری نبود. ورود و خروج به همه شهر‌ها آزاد بود و هیچ تعطیلی‌ای وجود نداشت. صد‌ها میتینگ انتخاباتی برای شورای شهر برگزار شد و دلتاویروس به سرعت گسترش پیدا کرد. ما در نیمه خرداد هم به آمار ۴۵۰ ابتلا در روز رسیده بودیم. ۱۰ درصد از آمار ابتلا به کرونا مختص به سیستان و بلوچستانی است که در کل پارسال همیشه سفید و نارنجی بوده است. اما الان قرمز است و این آتش به جان کل کشور خواهد افتاد و مسئولان چوب این بی‌توجهی را خواهند خورد.»

او می‌گوید مسئولان حداقل برای نجات کشور و جلوگیری از گسترش دلتاویروس به کل کشور، این ویروس را در جنوب شرق مهار کنند؛ «۸۰ درصد مردم چابهار حتی دسترسی به آب لوله کشی هم ندارند چه برسد به مسائل دیگر. شخص وزیر هیچ اظهارنظری نمی‌کند و همه ساکتند. استاندار و فرماندار هم تازه بیدار شده‌اند و بازار‌ها را تعطیل می‌کنند. چابهار پایین‌ترین سرانه دسترسی به وضعیت درمانی و بهداشتی را دارد. نه کسی بازدید رفت و نه کسی اظهارنگرانی کرد. هیچ گروه ویژه‌ای برای رفع کمبود‌ها به این استان فرستاده نشد و صداوسیما هم کاملا سکوت کرد. ما کمترین میزان دسترسی را به مراکز غربالگری را داریم. بیشتر مردم کارگرند و ازطبقه پایین جامعه، پس نمی‌توانند خانه‌نشین شود حتی اگر تست دهند و مثبت باشند. اگر گرفتن تست‌ها بیشتر باشد بالاخره مردم شاید بیشتر از کرونا بترسند.»

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرآنلاین، تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۵۳۰۹۲۷، khabaronline.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین