پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۹۸۵۱
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۹
غفارزاده گفته ۸۶ درصد از مصرف آب در استان آذربایجان شرقی به بخش کشاورزی مربوط می‌شود و «راندمان متوسط آبیاری در منطقه کمتر از ۴۰ درصد است، یعنی در حدود ۶۰ درصد از آب مصرفی در آبیاری سنتی هدر می‌رود».
شعارسال: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی اعلام کرده شاخص تنش آبی در این استان به بالای ۷۰ درصد رسیده و این به معنای تنش شدید آبی است. یوسف غفارزاده همچنین گفته سرانه آب تجدیدپذیر سالانه در آذربایجان شرقی حدود ۱۰۶۴ مترمکعب تخمین زده می‌شود که بسیار کمتر از متوسط جهانی (۷۰۰۰ مترمکعب) و کمتر از متوسط کشوری (۱۹۵۰ مترمکعب) است و این رقم در برخی مناطق این استان بسیار کمتر است.

این مقام مسئول از حفر چاه‌های جدید به‌عنوان یکی از راهکار‌های مقابله با تنش آبی نام برده است؛ «مجوز حفر ۵۰ حلقه چاه شرب برای حفاری توسط شرکت آب و فاضلاب از طریق این شرکت صادر شده است که ۴۰ حلقه در محدوده تبریز و ۱۰ حلقه در مسیر خط آبرسانی زرینه‌رود در حال انجام است که بیش از ۴۰ درصد این چاه‌ها حفاری و به مدار بهره‌برداری وارد شده‌اند».

غفارزاده گفته ۸۶ درصد از مصرف آب در این استان به بخش کشاورزی مربوط می‌شود و «راندمان متوسط آبیاری در منطقه کمتر از ۴۰ درصد است، یعنی در حدود ۶۰ درصد از آب مصرفی در آبیاری سنتی هدر می‌رود».
 
 
بی‌رمق شدن آذربایجان شرقی


وی در رابطه با وضعیت ذخایر سد‌های آذربایجان شرقی اعلام کرده «درسال جاری روان آب‌های ورودی به مخازن سد‌ها نسبت به سال قبل ۲۶ درصد کاهش داشته است. در حالی‌که در برخی از سد‌ها ورودی نسبت به سال قبل بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است».

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی درباره شرایط دریاچه ارومیه نیز گفته «دریاچه ارومیه در اثر عوامل مختلف اقلیمی و مدیریتی از جمله خشکسالی‌های متناوب و نیز انحراف، ذخیره و بهره‌برداری بسیار زیاد آب در بالادست دریاچه به‌شدت خشک شده است که طوفان‌های نمکی ناشی از بستر خشک شده دریاچه می‌تواند با انتشار نمک در اراضی کشاورزی موجب از بین رفتن مزارع و باغ‌های اطراف شود و سلامتی ساکنین اطراف دریاچه را در معرض خطر قرار دهد و موجب افزایش مهاجرت از منطقه شود».

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت میدان، تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۸۸۱۶، meidaan.
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین