پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۴۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۴
رییس پژوهشکده آرتمیا و آبزی‌پروری دانشگاه ارومیه گفت: شنا کردن در قسمت‌های سرخ دریاچه ارومیه برروی شناگران اثرات منفی ندارد و این پدیده یک اتفاق طبیعی در دریاچه‌هایی با شوری بالاست که رخ می‌دهد.
شعار سال : ناصر آق  با بیان اینکه باکتری‌های شورپسند و جلبک‌های تک سلولی همیشه در آب وجود دارند، بیان داشت: سرخ شدن آب دریاچه ارومیه وقتی رخ می‌دهد که شوری آب افزایش می‌یابد و باکتری‌های شورپسند شروع به رشد می‌کنند.
بی خطری بودن شنا در قسمت‌های سرخ دریاچه ارومیه
وی افزود: جلبک‌های تک سلولی دونالیلا سالینا رنگدانه‌های کارتنوئیدی تولید می‌کنند تا در برابر شوری بالا و کمبود اکسیژن و نور ماورا بنفش خورشید بتوانند مقاومت کنند و به این علت آب سرخ می‌شود.

آق بابیان اینکه میزان شوری دریاچه ارومیه از ۳۵۰ گرم در لیتر عبور کرده است، گفت: این جلبک‌ها در حالت طبیعی سرخ نیستندو برای مقاومت در برابر استرس‌های محیطی این رنگدانه‌ها را تولید می‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون سالهاست این اتفاق در دریاچه ارومیه قابل مشاهده است و این جلبک‌های تک سلولی از اصلی‌ترین غذا‌های ارتمیا محسوب می‌شود و، چون ارتمیا وجود ندارد و از بین رفته اند این جلبک‌ها برای تکثیر بیشتر فرصت خوبی پیدا کرده اند.

براساس اظهارات محققان چنین تغییراتی از دریاچه‌های شور جهانی نظیر گریت سالت لیک آمریکا (post.۱۹۸۰) و دریاچه یوتا (Stephen,۱۹۹۰) و بحرالمیت در اردن نیز دیده شده است.

دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان هم اکنون به علت بحران آب در وضعیت کم آبی قرار گرفته است.

شعار سال ، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار:۲۱ تیر ۱۴۰۰، کدخبر: ۸۴۴۰۰۵۱۶، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
0
0
امیدواریم که بارش های خوبی رو در پیش رو داشته باشیم تا بخشی از آب دریاچه تأمین شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
0
0
آبی برای شنا کردن تو دریاچه مونده هنوز
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین