پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۸۹۸
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
ازبکستان روز پنجشنبه اعلام کرد که هیچ پایه قانونی برای پذیرفتن درخواست آمریکا برای اسکان موقت هزاران شهروند افغانستان در این کشور با نیرو‌های آمریکایی در افغانستان همکاری کرده‌اند وجود ندارد.
شعارسال: واشنگتن از ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان خواسته است حدود ۹ هزار شهروند افغانستان را به طور موقت بپذیرند تا روادید آمریکای آن‌ها آماده شود.

این افراد درمیان نیرو‌های بومی هستند که پیش از این با نیرو‌های آمریکایی و غربی همکاری می‌کرده‌اند و اکنون با خروج نیرو‌های آمریکایی و خارجی از افغانستان با تهدید جانی روبه رو هستند.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا چند هفته پیش اعلام کرد، ماموریت نیرو‌های کشورش از افغانستان تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور) خاتمه می‌یابد.
همزمان با خروج نیرو‌های آمریکایی، شبه‌نظامیان گروه طالبان نیز به حملات خود افزوده و در هفته‌های گذشته مناطق وسیعی را به کنترل خود در آورده‌اند.

تاکنون قزاقستان و تاجیکستان به درخواست آمریکا پاسخی نداده‌اند.

اسماتیلا اراگشو نماینده ویژه شوکت میرزایوف رئیس جمهوری ازبکستان در امور افغانستان اولین مقام در کشور‌های آسیای مرکزی بود که این مساله را آشکارا مطرح کرد.
 
ازبکستان با اسکان افغان‌ها در کشورش مخالفت کرد
 

وی گفت: این یک مساله بسیار حساس و جدی برای ازبکستان است و نمی‌توان فورا در مورد آن تصمیم گیری کرد. ازبکستان کنوانسیون ۱۹۵۱ سازمان ملل در مورد مهاجران را امضا نکرده است درحالی که در قوانین ازبکستان نیز تبصره‌ای برای اعطای وضعیت مهاجر به کسی درنظر گرفته نشده است.

نماینده ویژه رییس جمهوری ازبکستان اضافه کرد: بنابراین با توجه به عوامل داخلی و خارجی، هیچ پایه قانونی برای پناه دادن به شهروندان افغانستانی همکار آمریکا در خاک ما وجود ندارد.

تخمین زده می‌شود که ۱۰۰ هزار افغانستانی واجد شرایط مهاجرت به آمریکا باشند.
به گفته مقام‌های آمریکایی، عزیمت این افراد از ماه جاری میلادی آغاز خواهد شد و مترجمانی که برای ترک افغانستان آماده می‌شوند، درخواست‌های خود را پیشتر و در چهارچوب برنامه ویزای ویژه مهاجرتی مترجمان عراقی و افغانستانی وزارت امور خارجه تکمیل کرده‌اند.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۰، کدخبر:۸۴۴۱۳۲۷۵، irna.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین