پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۰۹۲
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷
در حالی که ارکان عالی سیاسی- مدیریتی جمهوری اسلامی ایران (مقام معظم رهبری، رئیس جمهور)، وزیر امور خارجه کشور، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، تشکل‌های دانشجویی، آحاد مردم، برخی از مراجع و. حادثه تروریستی اخیر افغانستان و شهادت جمعی از دانش آموزان و مردم شریف کشور دوست و برادر افغانستان را محکوم کرده و اعلام انزجار نموده اند، یکی از نمایندگان پراکنده گوی مجلس افغانستان، در ادعا‌های حاشیه‌ای و مسئله دار، جمهوری اسلامی ایران را شریک در این حادثه تروریستی کثیف، دانسته است.
شعار سال: اشتراکات بالای سرزمینی، دینی، فرهنگی، نژادی و .. با مردم افغانستان، این دو کشور را به دو کشور دوست و برادر تبدیل کرده است. در چنین شرایطی و بعد از وقوع حادثه تروریستی اخیر در کابل، یکی از نمایندگان مجلس افغانستان، ایران را در این حادثه محکوم کرده است. در حالی که از سطوح بالا تا پائین کشور جمهوری اسلامی ایرانف مراتب تاسف، تاثر و تسلیت خود را در خصوص این حادثه تروریستی اعلام نموده اند.
محکم بر دهان نماینده درشت گوی مجلس افغانستان بکوبید
واکنش رهبر معظم انقلاب به حوادث تروریستی اخیر در افغانستان
‏لعنت خدا برآن کسانی که جنایت را تا این حد گسترش میدهند و برای خودشان مباح میدانند که این تعداد دختر نوجوان را بیگناه به خاک و خون بکشند.
احساس تأسف و ناراحتی خود را از این حادثه تلخ و گریه‌آور افغانستان و شهادت این نوگلان و غنچه‌گان مظلوم که پرپر شدند اعلام میکنم.
تعداد بازدید : 2
تسلیت روحانی به شهدای افغانستان

تسلیت رئیس جمهور به خانواده شهدای حمله تروریستی اخیر در کابل و محکومیت جنایات صهیونیست‌ها در فلسطین
افراطی گری فتنه‌ای است که دامن همه را می‌گیرد.

پیام همدردی ظریف به شهدای افغانستان
محمدجوادظریف وزیر امورخارجه کشورمان در توئیتی با اشاره به اجرای برنامه عزاداری در برج آزادی از اظهار همدردی هموطنانمان با خانواده‌های دانش آموزان به شهادت رسیده در افغانستان خبر داد.
ظریف در این توئیت نوشت:دیشب، برج آزادی شهر تهران همراه با مردم افغانستان عزادار شهدای مکتب سیدالشهدا کابل بود.

تروریست‌ها روز شنبه (۱۸ اردیبهشت) با یک خودرو بمب گذاری شده مدرسه سیدالشهدای دشت برجی در منطقه کوه چهل دختران کابل را هدف حمله قرار دادند که در اثر آن ۸۵ نفر شهید و بیش از ۱۵۰ تن دیگر زخمی شدند.
اشک و غم افغانستانی‌های مقیم مشهد در حرم مطهر رضوی برای شهدای حمله تروریستی اخیر در کابل.

محکم بر دهان نماینده درشت گوی مجلس افغانستان بکوبید
برج آزادی همرنگ پرچم افغانستان

برج آزادی تهران در پی جانباختن دختران دانش آموز در غرب کابل به نشانه ابراز همدردی امشب به رنگ پرچم افغانستان درآمد.
محکم بر دهان نماینده درشت گوی مجلس افغانستان بکوبید
گرامیداشت شهدای افغان در تهران

مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انفجار تروریستی مدرسه دخترانه سیدالشهدای کابل، با حضور جمعی از افاغنه مقیم تهران و خانواده‌های ایرانی، شامگاه سه شنبه۲۱ اردیبهشت ماه در میدان آزادی برگزار شد.
نورپردازی سه بعدی تسلیت و همبستگی با ملت مسلمان افغانستان بر روی برج آزادی، اجرای موسیقی زنده و روشن کردن شمع از جمله بخش‌های مختلف این مراسم بود.
 
محکم بر دهان نماینده درشت گوی مجلس افغانستان بکوبیدمحکم بر دهان نماینده درشت گوی مجلس افغانستان بکوبید
محکم بر دهان نماینده درشت گوی مجلس افغانستان بکوبید
عکس‌های اعتراض دانشجویان به ترور افغانستان

جمعی از دانشجویان ایرانی و خارجی دانشگاه‌های تهران در محکومیت حمله تروریستی در مدرسه سیدالشهدا کابل عصر امروز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت مقابل سفارت افغانستان در تهران تجمع کردند. دانشجویان در این تجمع، با سر دادن شعار‌هایی ضدآمریکایی و ضداسرائیلی انزجار خود را از اقدام جنایتکارانه در کابل نشان دادند.
همدلانه شاعران ایرانی با ملت افغانستان
تعدادی از شاعران متعهد ایران، ضمن محکوم کردن حمله تروریستی در کشور افغانستان اشعاری را برای همدردی با این مردمان مظلوم و شریف منتشر کردند.
شعری از حسین صیامی»
دنیا! به باده‌های جنون تشنه‌ای هنوز
آه‌ای زمین چقدر به خون تشنه‌ای هنوز!
لاله به خاک دوخته می‌آید از کجا؟
این بوی موی سوخته می‌آید از کجا؟
سنگ است و باز شیشه چشم هزاره‌ها
آه از غم همیشه چشم هزاره‌ها
این بار هم سیاهی شب را رقم زدند
آتش به جان دخترکان حرم زدند
از داغ‌شان کتاب و قلم هم گریستند
دل‌ها به یاد داغ محرم گریستند
زخمی رسید آهِ به جان‌ها نهفته را
آتش زدند لاله تازه شکفته را
در خون نشسته‌اند و جهان بی‌خبر شده
آه از سکوت! داغ دلم تازه‌تر شده‌ای کابل همیشه دلاور کجاستی؟
خواهر به خون تپیده برادر! کجاستی؟
آه‌ای نشسته! فارغ از این، چون و چند شو
دستی به زانویت بگذار و بلند شو
بس نیست هر چه شامه پذیرای بوی خون؟
نگذار خون دوباره بریزند روی خون
مادر گریست، مرهم چشم ترش کجاست
آخر چقدر صبر کنی؟ آخرش کجاست؟
میدان برای توست، برادر! شتاب کن
روی برادران خودت هم حساب کن
هستیم ما، کجاست برادر قرار تو
شانه به شانه‌ایم همیشه کنار تو
آخر شکست آنکه به میدان قدم نزد
برخیز و مرد باش بگو یا علی مدد
«شعری از فاطمه عارف نژاد»
پوشیده‌اند رخت عزا دخترانتان
همسایه! غم دوباره شده میهمانتان؟
گنجشککان به مرگ پر و بال داده‌اند
دردا که شعله‌ور شده باز آشیانتان
نامهربانی از همه عالم چشیده‌اید‌ای من فدای داغ دل مهربانتان
سر رفته است از لب دیوارتان غروب
در خون تپیده باز افق آسمانتان
کو فرصت درخشش ماه و ستاره‌ها؟
کو چشم‌روشنی شب بامیانتان؟..
دستش به آبیاری گل‌ها نمی‌رود
همدست خارهاست مگر باغبانتان؟
این بی‌بهار ماندن گل‌خانه تا کجا؟
تا کی ادامه داشته باشد خزانتان؟
عمری ببارد آه که طغیان کند مگر
یک روز رودخانه اشک روانتان
ما غم‌شریک حادثه‌هایی پر از دریغ
ما در مرور ثانیه‌ها هم‌زبانتان
بعد از هزار و یک شب رنجی که برده‌اید
آخر کجاست فصل خوش داستانتان؟‌ای کاش سرنوشت کمی ساده می‌گرفت
تا سخت‌تر از این نشود امتحانتان
«شعری از روح‌الله موید»
زنگ اول کلاس جغرافی
صحبت از لاله‌های صحرا شد
زهره با خانمِ معلم گفت:
خاک با خون لاله زیبا شد
زنگ دوم معلم تاریخ
صحبت از صبر و استقامت داشت
فاطمه گفت مدتی پدرش
در دفاع از حریم شرکت داشت
زنگ سوم کلاس دینی بود
بحث ایمان و قلب‌های سلیم
با معلم، رقیه گفت‌ای کاش
در مسیر علی شهید شویم
زنگ آخر کلاس غربت بود
دختران، بی‌پناه کشته شدند
روی تخته سیاه بنویسید:
به کدامین گناه کشته شدند؟
محمدکاظم کاظمی، شاعر و پژوهشگر مطرح افغانستانی نیز در رابطه با این واقعه تروریستی و مظلومیت کشور افغانستان، یادداشتی را تحت عنوان «تاوانی که مردم افغانستان می‌پردازند» منتشر کرده است که آن را در ادامه می‌خوانیم.
افغانستان چند دهه است که از عملیات‌های انتحاری رهایی ندارد. چون همواره کسانی هستند که از جنایت در این کشور سود می‌برند و البته دولت و نیرو‌های امنیتی هم غالبا ناکارآمد بوده‌اند. یکی از آماج این حملات از دیرباز، شیعیانند؛ به‌خصوص شیعیان هزاره که عمدتا در مناطق غربی کابل زندگی می‌کنند و این چندمین انفجار یا عملیات انتحاری زنجیره‌ای است که در این اواخر در این مناطق صورت گرفته است. عمدتا هم مراکز آموزشی و تحصیلی هدف این حملات بوده‌اند.
این واقعیتی است که شیعیان و به‌خصوص مردم هزاره در افغانستان قرن‌ها تحت ستم و تبعیض بوده‌اند. در زمانه‌هایی کوشیدند که دست این مردم را با نسل‌کشی و کوچاندن اجباری از مصادر سیاست و اقتصاد کشور کوتاه کنند. تهاجم‌های دولت عبدالرحمان خان به هزاره‌جات در حدود ۱۲۰سال پیش نمونه بارزی از این تعدی‌ها بود. در آن مرحله بسیاری از مردم هزاره افغانستان از سکونتگاه‌های اصلی خود رانده شدند و به مناطقی صعب‌العبور در داخل کشور پناه بردند یا به کشور‌های همسایه آواره شدند. این تعدی‌ها و تبعیض‌ها، در اغلب دوران سیاسی افغانستان به اشکال مختلف وجود داشته و امروز خود را در قالب عملیات‌های تروریستی نشان می‌دهد.
هزاره‌جات منطقه‌ای است کوهستانی در مرکز افغانستان. مردم هزاره به سبب محرومیت‌های درازمدت، غالبا دست‌شان از قدرت سیاسی و اقتصادی کوتاه بوده است. قدرت سیاسی بیشتر در اختیار خاندان‌های حکومتی بوده که نوعی قوم‌گرایی را ترویج و حاکم می‌کرده‌اند. قدرت اقتصادی اغلب در اختیار کسانی بوده است که یا به مراکز قدرت نزدیک بوده‌اند یا گلوگاه‌های اقتصادی نظیر مجاری واردات و صادرات کالا را در اختیار داشته‌اند که طبیعتا مردم مناطق کوهستانی و محصور هزاره‌جات، این دسترسی‌ها را نیز نداشته‌اند.
پس برای چنین جامعه‌ای راهی نمی‌ماند جز اینکه خود را به کمک دانش و تخصص به جایی برساند که البته در دهه‌های متوالی در این زمینه هم تبعیض‌های آشکار وجود داشته است. مراکز دانشگاهی غالبا دولتی بوده و در مناطق دلخواه حاکمیت ایجاد می‌شده و در پذیرش در این مراکز هم باز تبعیض‌ها حاکم بوده است.
ولی در دو دهه اخیر اوضاع به شکل محسوسی تغییر کرده است. نسل جوان و فعالی از شیعیان هزاره از مهاجرت به کشور برگشته‌اند و گروه بسیاری نیز در داخل کشور در مؤسسات آموزشی غیردولتی و دانشگاه‌های خصوصی پرورده شده‌اند. گذشته از کسانی که توانسته‌اند با جهد و تلاش، خود را در نظام آموزشی دولتی هم به برتری برسانند. پارسال مقام اول کنکور افغانستان را یک دختر هزاره تصاحب کرد و البته این‌ها از چشم کسانی که همچنان می‌خواهند نظام تبعیض و قوم‌گرایی در افغانستان برقرار باشد، پنهان نمی‌ماند.
این عملیات‌های تروریستی وحشیانه از سمت هر کسی که رخ داده باشد باید واکنش حلقه‌ها و گروه‌های تبعیض‌گرا یا منفعت‌طلب در برابر مردمی دانست که به حق دانسته‌اند که پیشرفت و سعادت‌شان از مسیر آگاهی و دانایی می‌گذرد و چنین است که غالبا مراکز آموزشی و آن هم در مناطقی خاص که شیعیان و به‌خصوص هزاره‌ها در آنجا حضور دارند، هدف اصلی این عملیات‌ها هستند.
طبیعتا در این میان اغراض سیاسی دیگر را هم نمی‌توان نادید گرفت. کشور در آستانه تحولاتی در حوزه حکومت‌داری است و حلقه‌های مختلف قدرت در جا‌های مختلف می‌کوشند که یا مخالفان را از میان بردارند و یا آنان را به ترک کشور وادار سازند و یا بعضی از حلقه‌های دیگر را با نسبت دادن این عملیات‌ها به آنان، بدنام کنند. در نهایت این مردم ستم‌کشیده افغانستانند که تاوان این رقابت‌های پنهان و آشکار و ستم‌های پایان‌ناپذیر را باید بدهند.
محکم بر دهان نماینده درشت گوی مجلس افغانستان بکوبید
همدردی مشهدی ها با شهدای افغان

جمعی از مردم مشهد شامگاه سه شنبه به صورت خودجوش با تجمع مقابل کنسولگری افغانستان در این شهر ضمن افروختن شمع با خانواده شهدای انفجار‌های تروریستی مدرسه دخترانه سید الشهدا (ع) کابل ابراز همدردی کردند.
این تجمع خودجوش بر اساس یک فراخوان که از ظهر امروز سه شنبه در فضای مجازی منتشر شده بود شکل گرفت، همچنین در پوستر تهیه شده برای این تجمع نوشته شده است: "دختر باشی، فقیر باشی، مسلمان باشی، شیعه باشی، اهل افغانستان باشی دیگر پرکشیدنت صدای کسی را در نمی‌آورد. "
حال با این سطح از ادله‌ها و مستندات، آیا جای ندارد که از دولت محترم افغانستان و همچنین نهاد‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران، درخواست واکاوی پشت پرده‌های این نماینده حاشیه ساز در مجلس افغانستان گردد؟

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین