پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۷۲۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
وزارت داخله افغانستان این کار را جرایم جنگی دانسته و گفته که مراکز آموزشی مصونیت جنگی دارند و طالبان مسئول این حمله هستند. آقای آرین گفت که هدف از این کار طالبان وارد کردن فشار بر مردم و حکومت افغانستان است.
شعار سال: کشور افغانستان از افزایش شمار جان باختگان و زخمی‌های انفجار دیروز (شنبه، ۱۸ ثور/اردیبهشت) در نزدیک مدرسه/ مکتب دخترانه "سیدالشهدا" در غرب شهر کابل خبرداد. طارق آرین، سخنگوی این وزارت گفت در این انفجار بیش از ۵۰ تن کشته شده و آمار زخمی‌ها نیز به بالاتر از ۱۰۰ نفر رسیده است.

آرین گفت که بررسی‌ها نشان می‌دهند که این انفجار با استفاده از یک خودر بمب‌گذاری شده نوع تویوتا (کرولا) سرمه‌ای رنگ انجام شده است. بعد از انفجار خودرو و خارج شدن دانش آموزان از مدرسه، ۲ مین کارگذاری شده نیز منفجر شده است.

او گفته که این آمار نهایی نیست و ممکن است که شمار قربانیان حمله افزایش یابد.
 
 
 
۵۵ دسته گل؛ قربانی خشونت خوی درنده غیر انسانی
 
 
 
 
( به گفته وزارت داخله ابتدا یک خودرو بمب‌گذاری منفجر و بعد دو بمب کارگذاری شده منفجر شدند )
 
 

این انفجار ساعت ۴:۲۷ عصر به وقت محلی، روز گذشته (شنبه ۱۸ ثور/ اردیبهشت) رخ‌داد و بیشتر قربانیان غیرنظامیان و دانش‌آموزان دختر بودند.

وزارت داخله افغانستان این کار را جرایم جنگی دانسته و گفته که مراکز آموزشی مصونیت جنگی دارند و طالبان مسئول این حمله هستند.

آرین گفت که هدف از این کار طالبان وارد کردن فشار بر مردم و حکومت افغانستان است.

سخنگوی وزارت داخله گفت که طالبان مسئولیت حمله به دانشگاه کابل را نیز به عهده نگرفتند، ولی با دستگیری عامل این حمله مشخص شد، که حمله کنندگان ارتباط با گروه طالبان دارند.

 
۵۵ دسته گل؛ قربانی خشونت خوی درنده غیر انسانی
 

( بعضی از کاربران نوشته که حتی چندین قربانی به یک خانواده تعلق دارند )
 

محمد آصف اکبری، کاربر افغان در صفحه فیسبوک خود نوشته "شفاخانه (بیمارستان) علی‌جناع رفتم، نوجوانی کنار جنازه‌ای تنها زانوی غم در بغل گرفته بود، پرسیدم فامیل و اقارب کجاست؟ گفت مادرم شفاخانه عالمی پیش خواهر زخمی‌ام رفته، پدرم شفاخانه استقلال دنبال جنازه خواهر بزرگترم رفته و این جنازه هم خواهرم است. "

تاکنون کسی مسئولیت این حادثه را به عهده نگرفته، ولی دولت طالبان را عامل این حمله می‌داند و طالبان نیز با محکوم کردن این حمله گفته‌اند که در آن دست ندارند.

واکنش‌های جهانی به انفجار کابل

انفجار مقابل مکتب دخترانه کابل با واکنش‌های جهانی نیز همراه بوده است.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) این حادثه را "حمله وحشت انگیز" خوانده و افزوده که این حمله جان تعداد زیادی از کودکان مکتب را گرفته که اکثراً دختر بودند و شمار زیادی نیز شدیداً زخمی شدند.

 
۵۵ دسته گل؛ قربانی خشونت خوی درنده غیر انسانی
 


(شماری از قربانیان امروز در قبرستانی در غرب کابل به خاک سپرده شدند)


این نهاد افزوده که "خشونت در اطراف مکاتب به هیچ وجه قابل قبول نیست. مکاتب باید محل صلح باشند و جایی که اطفال (کودکان) بتوانند با احساس امنیت و حفظ مصونیت به بازی، آموزش و اجتماعی شدن بپردازند. "

یونیسف افزوده که "اطفال هرگز و به هیچ وجه نباید هدف خشونت قرار گیرند. این نهاد از طرف‌های درگیر در افغانستان خواسته که "به حقوق بشر بین‌المللی و قوانین انسان دوستانه پای‌بند باشند و ایمنی و مصونیت تمام اطفال را تامین کنند. "

سفارت بریتانیا در کابل نیز این حمله را محکوم کرده و گفته که هدف قرار دادن دانش آموزان غیر قابل تصور است. این سفارت خواهان پایان فوری خشونت‌ها شده تا کودکان بی‌گناه دیگر جان خود را از دست ندهند.

آمریکا نیز حمله به این مکتب دختران را "وحشیانه" خوانده و محکوم کرده است. واشنگتن خواستار خاتمه فوری خشونت‌ها و هدف قراردادن غیرنظامیان در افغانستان شده است.

دولت آمریکا افزوده که به حمایت و مشارکت با مردم افغانستان ادامه خواهد، زیرا مردم افغانستان مصمم هستند که ببینند، دستاورد‌های دو دهه گذشته از بین نخواهد رفت.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز این حمله را محکوم کرده و گفته که عاملان این جنایت فجیع باید پاسخگو باشند.

او به ضرورت پایان خشونت در افغانستان و دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز تاکید کرده است.

ترکیه نیز انجام این حمله را در شب‌های قدر محکوم کرده و آن را "تروریستی و غیرانسانی" خوانده و ابراز امیدواری کرده که عاملان آن به دادگاه کشانده شود.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان این حمله را "جنایت‌کارانه" خوانده و افزوده "حمله بر یک نهاد آموزشی مصداق روشن جنایت جنگی است. " این کمیسیون از دولت افغانستان خواسته که این‌گونه حملات را شناسایی و طبق قانون مجازات کند.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از صدای معلم، تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۰۹۵۶، www.sedayemoallem.ir۶
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
0
رخ دادن این جنایت های جنگی در منطقه واقعا زمینه ساز یک جنگ تموم عیار میتونه باشه
هیوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
0
0
واقعا اینا چه جونورائین؟ اصلا انسان که هیچ حیونم هیچ والا هیچ وقت هیچ وقت حیونی با همدیگخ اینجوری نمیکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین