پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۴۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
سعید باسمنجی مدیرعامل شرکت داروسازی شهید قاضی، توضیحاتی راجع به مسئله کمبود سرم در کشور ارائه داده است.
شعارسال:در اینجا، گفت‌وگو با سعید باسمنجی مدیرعامل شرکت داروسازی شهید قاضی به شرح زیر است:

علت اصلی کمبود فعلی سرم تزریقی در داروخانه‌های شهری چیست؟

کمبود سرم مسبوق به سابقه بوده و در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۶ و قبل‌تر هم به صورت مقطعی و دوره‌ای کمبود ایجاد شده است. در حال حاضر نیز علیرغم اجرای پروژه اصلاحات GMP در شرکت داروسازی شهید قاضی به عنوان بزرگترین تولیدکننده محلول‌های تزریقی کشور از نیمه دوم اسفند ماه سال گذشته با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با سایر شرکت‌های سرم‌سازی جهت افزایش ظرفیت تولید خود در مقطع بازسازی این شرکت و ایجاد چند میلیون ذخیره سرم در شرکت‌های تولیدکننده و پخش قبل از شروع پروژه و با هماهنگی و نظارت سازمان غذا و دارو تا تیر ماه سال جاری، خوشبختانه هیچ‌گونه کمبودی محسوس نبوده، اما متاسفانه به دلیل بروز پیک پنجم کرونا و افزایش موارد بستری بیماران و به موازات آن مصرف ماهانه بیش از ۱/۵ میلیون ویال رمدسیویر که مصرف آن نیاز به تجویز با یک واحد سرم تزریقی است، تعادل عرضه و تقاضا را به هم زده و علیرغم تولید ماهانه بیش از ۱۱ میلیون واحد سرم توسط شرکت‌های تولیدکننده دیگر، کمبود آن در مراکز درمانی گزارش می‌شود.
 

علت کمبود سرم تزریقی
 
در کنار این عامل اصلی، قطعی مکرر برق در ماه‌های قبل موجب افت تولید سرم در شرکت‌های داروسازی شده است. به دلیل الزامات تولید استریل، با هر بار قطع برق کلیه مسیر‌های تولید باید تخلیه شده و پس از وصل برق خطوط مجددا نیاز به عملیات CIP و SIP چند ساعته قبل از شروع تولید دارند. همچنین به دلیل افزایش مصرف سرم در کشور‌های مجاور و قیمت پایین این محصول در کشور، گزارشات متعددی از قاچاق سرم به کشور‌های همسایه و عمدتا به عراق و افغانستان وجود دارد.

درباره جزئیات پروژه بازسازی شرکت داروسازی شهید قاضی توضیح دهید که گویا قرار بوده آخر تیر ماه تمام شود، اما تمام نشده و باعث کمبود شده است. این پروژه چه زمانی تمام خواهد شد؟

پروژه بازسازی شرکت داروسازی شهید قاضی جزو یکی از کلان‌ترین پروژه‌های بهبود و اصلاحات GMP در صنعت دارویی کشور بوده و کلیه بخش‌های قبلی توزین، ساخت و محلول‌سازی، خطوط تولید سرم و فضا‌های مرتبط و مجاور این بخش‌ها با مساحت حدود ۲۰۰۰ m۲ تخریب کامل شده و بخش‌های جدید با آخرین الزامات Eu – GMP در کلاس‌های B و C و D و با بالاترین الزامات کیفی طراحی و در مدت کمتر از ۶ ماه مجددا احداث شده و تا آخر مرداد ماه راه‌اندازی خواهد شد. طبق هماهنگی‌های انجام شده با سازمان غذا و دارو که روند آن از سال ۱۳۹۶ طول کشیده و در نهایت امسال اجرایی شد، قرار بود این پروژه تا آخر تیر ماه به پایان برسد که به دلیل مشکلات غیرقابل پیش‌بینی متعددی نظیر تعطیلی برخی کارگاه‌های سازنده اقلام موردنیاز پروژه و عدم امکان حضور پیمانکاران خارج استانی در شرکت در مقاطعی از سه ماهه اول سال به دلیل مصوبات ستاد ملی کرونا، قطعی مکرر برق و توقف اجرای عملیات پروژه‌ای ناشی از آن، این پروژه به جای پنج ماه پیش‌بینی شده در طی شش ماه و تا آخر مرداد ماه به پایان خواهد رسید.

برای برطرف شدن کمبود فعلی راهکار چیست؟

قبل از شروع پروژه در شرکت داروسازی شهید قاضی، سازمان غذا و دارو با توجه به سهم این شرکت در تامین سرم کشور اقدام به فراخوان واردات تعداد محدودی سرم در دو مرحله کرد که یکی از شرکت‌ها مقرر بود ۱۸ میلیون واحد سرم از کشور هند وارد کند که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور هند، محموله آماده ارسال توسط اداره داروی کشور هند ممنوع‌الخروج اعلام شده و دستور به توزیع آن در داخل کشور هند را داد. به نظر بهترین راه‌حل در حال حاضر و جهت گذراندن بحران مقطعی فعلی نظارت دقیق بر اجرای دستورالعمل سازمان غذا و دارو مبنی بر توزیع انواع سرم صرفا در مراکز درمانی و بیمارستانی بوده و اگر این اقدام کمی زودتر صورت می‌گرفت، مراکز بیمارستانی مشکلات کمتری داشتند. همچنین سایر شرکت‌های سرم‌سازی علیرغم همکاری در تولید این محصول در ماه‌های قبل و تامین نیاز‌های بازار، به صورت مقطعی با حذف تعطیلی‌های کاری و افزایش شیفت‌های تولیدی می‌توانند بخشی از کمبود‌ها را طی ماه جاری جبران کنند تا شرکت داروسازی شهید قاضی مجددا به چرخه تولید بازگردد. البته لازم به ذکر است در آینده نزدیک طبق روال سال‌های قبل به صورت مقطعی و شاید بیشتر دچار کمبود سرم خواهیم شد، زیرا تولید این محصول برخلاف تصور عوام و حتی برخی مسوولان تصمیم‌گیر، دارای پیچیدگی‌ها و الزامات کیفی متعدد بوده و توسعه و نوسازی ماشین‌آلات و خطوط تولید این محصولات نیاز به سرمایه‌گذاری‌های سنگین چند میلیون دلاری دارد که با رویه سال‌های اخیر قیمت‌گذاری محصولات و عدم لحاظ هزینه‌های GMP و توسعه‌ای و نوسازی در قیمت‌گذاری سرم‌ها، هیچ شرکتی توان نوسازی و توسعه را نداشته و لازم است در سیاست‌گذاری‌های سازمان غذا و دارو در این خصوص بازنگری اساسی صورت گیرد.

شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری فانا، تاریخ انتشار:۱۲ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر:۱۵۷۶۰، phana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
0
0
واردات سرم؟ چرا از قبل به فکر این مسائل نیستیم؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین