پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۷۵۰
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۷
سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان با انتشار بیانیه مشترکی به گزارش اخیر آژانس درباره غنی‌سازی ایران واکنش نشان دادند.
شعارسال: وزارت خارجه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان با انتشار بیانیه مشترکی بدون اشاره به بدعهدی خود نسبت به برجام، از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره غنی‌سازی ایران ابراز نگرانی کرده و مدعی شدند: ایران باید تمام فعالیت‌های نقض کننده توافق هسته‌ای را متوقف کرده و به مذاکرات وین بازگردد!

در این بیانیه همچنین ادعا شده است: اقدام ایران در تولید اورانیوم فلزی غنی شده تا ۲۰ درصد باعث نگرانی‌های جدی است. آنچه نگرانی ما را شدیدتر می‌کند این است که ایران با عقب‌نشینی از سازوکار‌های نظارتی برجام، دسترسی‌های آژانس انرژی اتمی را محدود و اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده است!

در ادامه ادعا‌های سه کشور در این بیانیه آمده است: مذاکرات وین بنا به درخواست ایران برای دو ماه متوقف شده و ایران هنوز تاریخی برای از سرگیری این مذاکرات اعلام نکرده است. ایران همزمان با امتناع از مذاکره، در حال انجام اقداماتی است که بازگشت به برجام را پیچیده‌تر می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: گزارش‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تایید می‌کند ایران برای نخستین بار اقدام به تولید فلز اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد کرده و ظرفیت تولید اورانیوم غنی شده‌اش را تا ۶۰ درصد افزایش داده موجب نگرانی جدی ما شده است.

پیش از این خبرگزاری رویترز اعلام کرده بود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که روز دوشنبه در اختیار اعضای این نهاد بین‌المللی قرار گرفته پیشرفت فعالیت‌های ایران در زمینه اورانیوم فلزی غنی‌شده را تأیید کرده است. این آژانس مدعی شده ایران اقدام به تولید ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد کرده است.

این در حالی است که به ادغان خبرگزاری رویترز، ایران بر این مسأله که اهدافش تماما صلح آمیز است و در حال توسعه نوع جدیدی از سوخت رآکتور است، تأکید کرده است.

گفتنی است مقامات تهران بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر صیانت از حقوق ملت در برجام، اعلام کرده اند تا زمانی که طرف‌های غربی و به ویژه آمریکا به تمامی تعهداتش ذیل برجام عمل نکند، ایران به صورت گام به گام اقدام به کاهش تعهدات خود در این باره خواهد کرد.


شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۷۸۶۱۲۶۵، yjc.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین