پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۷۲۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۰
سفیر سابق پاکستان در جمهوری اسلامی ایران همزمان با خروج کامل نیرو‌های آمریکایی از افغانستان این تحول را سرآغاز آزمون واقعی برای گروه طالبان توصیف کرد و گفت: اوضاع اقتصادی افغانستان و همراه کردن سایر گروه‌های داخلی اصلی‌ترین چالش پیش روی طالبان خواهد بود.

شعار سال: «آصف علی خان دُرانی» طی مقاله‌ای برای وب سایت تلویزیون بین المللی چین (CGTN) اظهار داشت: اصلی‌ترین چالشی که طالبان می‌توانند با آن روبرو شوند وضعیت اقتصادی افغانستان است که مستقیماً بر افکار عمومی در مورد طالبان تأثیر می‌گذارد.
 
این دیپلمات ارشد سابق پاکستان که از شهریور ۹۵ تا مردادماه ۱۳۹۷ در ایران به عنوان سفیر و پیش از آن نیز معاون سفارت در تهران فعالیت کرده است، افزود: ایالات متحده آمریکا با مسدود شدن ذخایر افغانستان به ارزش ۹ میلیارد دلار پیش از این به طالبان در مورد هرگونه تلاش آنان مبنی بر عدم سازش با گروه‌های داخلی و یا تحت فشار قرار دادن اقلیت‌های قومی و مذهبی، هشدار داده است.
 
درانی اظهار داشت: اگر طالبان بخواهند اراده خود را تحت عنوان "فراگیر بودن" دولت آینده تحمیل کنند، احتمالاً با مقاومت گروه‌های داخلی روبرو خواهند شد که در صورت مواجه شدن با شکایات مشابه دیگر گروه‌های قومی یا مذهبی، ممکن است افزایش یابد و این احتمال وجود دارد گروه‌های ناراضی ممکن است از منابع خارجی مانند ایالات متحده، اتحادیه اروپا و هند مورد حمایت قرار بگیرند.
 
وی خطاب به آمریکا، متحدان غربی آن و دولت سابق کابل به ریاست اشرف غنی نوشت: آنان باید نسبت به وضعیت اقتصادی افغانستان پاسخگو باشند که چگونه ۶۰ درصد جمعیت آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند. ادعاهایی مبنی بر اینکه ایالات متحده ۱۴۶ میلیارد دلار برای تقویت نیروهای مسلح افغانستان هزینه کرده است، وضعیت ناراحت کننده‌ای دارد.
 
دُرانی که از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ شمسی به عنوان معاون سفارت پاکستان در کابل خدمت کرده است، اظهار داشت: حملات اخیر در کابل و اطراف فرودگاه آن، یادآور یک موضوع آشکار است که با وجود کنترل طالبان، پایتخت افغانستان همچنان آسیب پذیر است.
 
وی گفت: هنگامی که طالبان مشغول تحکیم قدرت و یا تلاش برای تشکیل دولت با حضور تمامی نیروهای سیاسی افغانستان هستند، اعمال تحریم‌ها فقط کار آن‌ها را در اداره امور دولت دشوار می‌کند. در صورتی که آمریکایی‌ها در ایجاد مانع برای طالبان پافشاری کنند، این گروه ممکن است نگرشی غیرهمکارانه اتخاذ کند، از جمله این که در اقدام علیه تروریست‌ها به کُندی رفتار کنند.
 
سفیر سابق پاکستان در ایران معتقد است که مبارزه با تروریسم یک تلاش بین المللی است. فرض کنیم طالبان باید مبارزه با تروریسم را طوری انجام دهند که گویی القاعده یا داعش در افغانستان متمرکز است، در این صورت آنان باید شریک مبارزه با تروریسم باشند، نه اینکه مورد هدف قرار گیرند.
 
به دنبال سلطه طالبان بر افغانستان، دولت بایدن در عملیاتی دو هفته‌ای اقدام به خروج نیروها و افرادی که در افغانستان بسر می‌بردند کرد. بایدن امروز ۳۱ اوت (۹ شهریور) را به عنوان ضرب الاجل خروج نیروهایش از افغانستان تعیین کرده بود. به روایت خبرگزاری آسوشیتد پرس آخرین هواپیمای آمریکایی نیز از افغانستان پرواز کرده است.
 
انفجار هفته گذشته فرودگاه بین المللی کابل که به کشته شدن سربازان آمریکایی منجر شد؛ بدترین، تاریک‌ترین و غم انگیزترین لحظات ریاست جمهوری را برای جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا رقم زد.
 
پنتاگون امروز خروج کامل نیروهای آمریکا از افغانستان را تایید کرد.
 

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ایرنا، تاریخ انتشار: 9  شهریور   1400، کدخبر: ، www.irna.ir،84455377

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
0
0
شاید با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان فصل جدیدی برای این کشور رقم بخوره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین