پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۸۷۹
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
‌پایش های 10 روز اخیر نشان می دهد سفید شدگی مرجان های خلیج فارس، حدود 50 درصد است.
شعارسال: داوود میرشکار مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مانا گفت : هر ساله افزایش ناگهانی دمای آب موجب سفیدشدگی مرجان ها می شود که سال های اخیر در ماه های شهریور و مهر شاهد وقوع چنین پدیده مخرب زیست محیطی در آبهای خلیج فارس و دریای عمان هستیم.

مدیرکل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی معاونت دریایی سازمان حفاطت محیط زیست ادامه داد: به منظور بررسی میزان سفیدگی مرجان های خلیج

فارس،در 10 روز گذشته پایش های میدانی توسط کارشناسان محیط زیست دریایی در برخی جزایر خلیج فارس انجام شد.

پایش سفید شدگی مرجان ها در آبهای اطراف جزایر خارگ ، خارگو، هندورابی، لارک و منطقه حفاظت شده نای بند صورت گرفته است.

میرشکار ادامه داد: بر اساس پایش سفید شدگی مرجان ها در جزایر خارگ و خارگو مشخص شد حدود 40 تا 50 درصد مرجان های این جزایر دچار سفیدشدگی شده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، میزان سفید شدگی مرجان ها در اطراف آب های جزیره قشم را نیز 40 درصد اعلام کرد.

وی یادآور شد : احتمال می رود امسال نیز همچون سال گذشته شاهد سفیدشدگی یا مرگ 50درصد از مرجان های خلیج فارس باشیم که امیدواریم با خنک شدن آب بخشی از این مرجان های سفید شده به صورت مجدد احیا شود و به حیات خود در آبهای خلیج فارس ادامه دهد.

میرشکار گفت: پارسال 43 درصد از مرجان های اطراف جزیره کیش، 50 درصد مرجان های چابهار و 70 درصد مرجانهای اطراف جزیره خارگ دچار سفیدشدگی شده بودند.

مدیرکل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی معاونت دریایی سازمان حفاطت محیط زیست ، دلیل سفید شدگی این مرجان ها را افزایش گرمای زمین بیان کرد و گفت: از آنجا که این مرجان ها در اعماق کم، زیست می کند، تابش نورخورشید نیز بر سفیدشدگی آنها موثر است.

میرشکار بیان کرد: مرجان هایی که در اعماق بیشتری زندگی می کند به دلیل در امان بودن از تابش نور خورشید کمتر دچار سفید شدگی می شود.

وی خاطرنشان کرد: معمولاً با کاهش درجه آب در پاییز هر ساله شاهد احیای بخشی از مرجان های سفید شده هستیم که به نظر می رسد احیای مرجانهای سفید شده در پاییز امسال در مقایسه با سال گذشته از وضعیت بهتری برخوردار باشد.

وی اظهار داشت: تنها راه حل مقابله با این معضل زیست محیطی این است که تمام مردم جهان با کاهش تولید کربن و جلوگیری از افزایش درجه حرارت زمین به حیات مرجان ها کمک کنند.

میرشکار با بیان اینکه سفید شدگی مرجان ها در تمام دریاهای دنیا زیاد شده است، یادآور شد: مرجان های خلیج فارس در مقایسه با سایر مرجان های دنیا در مقابل پدیده گرمایش زمین و سفید شدگی مقاومت بسیار بیشتری از خود نشان می دهد.

مدیرکل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی معاونت دریایی سازمان حفاطت محیط زیست، اظهار داشت: در سازمان منطقه آزاد کیش و قشم نیز پایش های مرجان های اطراف این جزیره به صورت جداگانه انجام و نتایج آن به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شده است.

وی همچنین به پایش مرجانهای چابهار در دریای عمان اشاره کرد و گفت: سال گذشته مرجان های چابهار نیز با 50 درصد سفید شدگی همراه بوده اند که امسال نیز انتظار می رود شاهد همین رقم از میزان سفید شدگی مرجان های در آبهای عمان باشیم.

به گفته وی، به زودی پایش سفید شدگی مرجان های چابهار نیز با تلاش کارشناسان محیط زیست دریایی انجام و نتایج آن اعلام خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری نخ نیوز، تاریخ انتشار: جمعه 14 آبان 1395، کدخبر: 10918، www.nakhnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین