پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۷۷۱
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸
درخت جمبو از گونه‌های گرمسیری با نام علمی (Syzygium cumini) همیشه سبز است که در استان‌های ساحلی جنوب بویژه بندر بوشهر در خیابان‌ها، معابر، خانه ها، بوستان‌ها و پارک‌ها بوفور یافت می‌شود و در تابستان میوه‌هایی به رنگ بنفش متمایل به سیاه به اندازه دانه‌های انگور تولید می‌کند.
شعار سال: درخت جمبو میوه‌ای استوایی است که دارای ویتامین‌های کلیسم، آهن و کاروتن، ب ۱، ب ۲، ب ۳ است.

درخت جمبو نیاز آبی کمی دارد و ارزش غذایی آن سبب شده تا در کشورهایی، چون آمریکا، بنگلادش، برزیل و فیلیپین کشت شود. در ایران هم در استان‌های جنوبی هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان کشت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: برداشت محصول درخت جم در این استان آغاز و هم زمان به بازار مصرف نیز عرضه می‌شود.

سید سعید مدرس افزود: درخت جم بصورت پراکنده وتک درخت در باغ‌های شرق این استان از جمله میناب، رودان و بندرعباس وجود دارند.

به گفته وی فصل برداشت محصول درخت جم از واخر خرداد ماه شروع وتا پایان مرداد ماه ادامه دارد وعملکرد این درختان در سال ۴ تا ۵ تن ذکر کرد که بصورت تازه خوری مصرف می‌شود.

مدرس زمان شکوفه دادن درختان جم را بهمن ماه تا پایان فروردین عنوان و از مهم‌ترین ویژگی آن‌ها کمک به پرورش زنبور عسل در فصل گلدهی اشاره کرد.
 
از میوه جمبوست بوشهر چه می‌دانید؟

نام علمی جم:

در اطلاعات منتشره، نام علمی در خت جم 'Sysygium cumini ' است و با اسامی گوجه یا آلوی جاوه ای، آلوی پرتقالی، آلوی مالاگائی، آلوی سیاه، آلوی ارغوانی یا زرشکی، در جامائیکا به نام آلو و همچنین شاه توت هندی، در هندوستان و مالایا با نام‌های گوناگونی مثل جمن، جمبون جمبول، جمبل نیز شناخته می‌شود.

گیاهشناسی:

جم درختی سریع الرشد بوده که بعد از پنج سال به رشد کامل خود می‌رسد، ارتفاع این درخت درهند و اقیانوسیه به بیش از ۳۰ متر و در فلوریدا به ۱۵-۱۲ متر می‌رسد که معمولاً تنه آن با فاصله کوتاهی از زمین منشعب شده و تاج آن ممکن است تا ۱۱ متر گسترش یابد.

ارزش غذایی:

میوه‌های جم با کیفیت خوب، شیرین، می‌خوش (ترش و شیرین) و میزان گسی کم بصورت خام یا در شیرینی سازی، تهیه سس ومربا استفاده می‌شود. طوریکه جهت بهبود طعم میوه‌های گس، آن‌ها را در آب نمک خیسانده و یا اینکه پس از خراش دهی در نمک با غلظت کم مالیده و پس از مدت یک ساعت نگهداری مصرف می‌شود.

این درخت بومی کشور‌های هندوستان، برمه ومالزی است و در دمای بالای ۳۰ درجه سانتی گراد رشد مطلوبی دارد.

اقلیم مناسب هرمزگان به خصوص شهر‌های ساحلی موجب شده تا اکثریت باغداران نسبت به کشت چند اصله از آن اقدام کنند.
 
تعداد بازدید : 119

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین