پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۹۴۷۵
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر گفت: در ششمین سفر استانی رئیس جمهور و هیات دولت سیزدهم به این استان علاوه بر تسهیلات ارزی و ریالی چهار هزارو ۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب ۹۳ تفاهم نامه برای توسعه این استان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اختصاص یافته است.
شعار سال: علی درویشی گفت: همچنین در این سفر سه هزارو ۲۱۵ میلیارد تومان تسهیلات ریالی و ۹۲۰ میلیون دلار تسهیلات ارزی به استان بوشهر برای اجرای طرح‌های مختلف مصوب شد.

وی اضافه کرد: از مجموع اعتبار سفر رئیس جمهور به استان بوشهر تعهدات سازمان مدیریت و برنامه ریزی در قالب بودجه عمومی یکهزار و ۸۸۱ میلیارد تومان است که از این میزان یکهزار و ۱۳۴ میلیارد تومان مربوط به سال‌جاری است و یک سوم این تعهدات معادل ۳۵۲ میلیارد تومان آن در زمان حاضر برای ۳۳ پروژه مربوط به ۱۳ دستگاه اجرایی به استان بوشهر ابلاغ شده و تامین و تخصیص یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر بیان کرد: بالاترین سهم اعتبار تخصیص یافته سفر رئیس جمهور به استان بوشهر تاکنون، ۷۰ میلیارد تومان مربوط به دانشگاه علوم پزشکی، ۶۴ میلیارد تومان سازمان جهاد کشاورزی، ۵۴میلیارد تومان شرکت آب و فاضلاب و ۴۹ میلیارد تومان نیز شرکت سهامی آب منطقه‌ای و مابقی مربوط به سایر دستگاه‌های اجرایی است.

درویشی اضافه کرد: تخصیص و ابلاغ ۳۵۲ میلیارد تومان اعتبار به دستگاه‌های اجرایی این استان موجب تحرک اساسی در بسیاری از پروژه‌های عمرانی، ایجاد اشتغال و به سرانجام رساندن پروژه‌هایی می‌شود که درصد پیشرفت فیزیکی بالایی دارند.

وی ادامه داد: اختصاص این میزان اعتبار باتوجه به اینکه برای سفر رئیس جمهور هیچ تعهد بودجه‌ای خاصی ندارد و در لایحه بودجه سال گذشته نیز اعتباری برای آن پیش بینی نشده با وجود محدودیت‌های بسیار بالای شرایط اقتصادی تنها پس از ۲ ماه از سفر؛ کاری بسیار بزرگ و مهم از سوی دولت به شمار می‌رود.

به گفته درویشی با وجود شرایط خاص درآمدی کشور، پرداخت چنین اعتباری به استان بوشهر در یک فاصله زمانی کوتاه، کاری بسیار مهم و سخت به شمار می‌رود که از سوی دولت انجام شد.

درویشی اظهار کرد: سفر ۱۶ مهر ماه هیات دولت به استان بوشهر ۹۳ تفاهم نامه برای استان به دنبال داشت و تاکنون رهاورد این سفر چهار هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان است که از این میزان سه هزار و ۵۴۵ میلیارد تومان سهم سال جاری و یک‌هزار و ۴۰۵ میلیارد تومان نیز مربوط به اعتبارات سال آینده است.

وی ادامه داد: تعهدات اعتبارات سفر شامل سازمان برنامه و بودجه، وزارت نیرو، بنیاد مسکن، نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شرکت شهرک‌های صنعتی، سازمان شیلات، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، بنیاد مستضعفان، راهداری و حمل و نقل جاده ای، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، سازمان بنادر و دریانوردی، تعهدات شورای راهبردی پتروشیمی ها، وزارت نفت، تهاتر نفت، ماده ۵۶، تعهدات استان و فاینانس است.

درویشی گفت: تلاش می‌شود تا آخر سال بخشی از تعهدات تعیین شده وزارتخانه‌ها در سفر رئیس جمهور به استان محقق شود.

رهاورد سفر رئیس جمهور به استان بوشهر چهار هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار است

درویشی در مورد تامین اعتبار برخی از پروژه‌های مهم استان بوشهر از محل اعتبار سفر رئیس جمهور گفت: ابلاغ ۳۱ میلیارد تومان اعتبار برای بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی جایگزین بیمارستان فاطمه زهرا (س)، ۲۰ میلیارد تومان برای احداث مرکز بیماری‌های خاص استان بوشهر، ۱۰ میلیارد تومان برای کمک به بیمارستان‌های اهرم و خورموج و اختصاص هشت میلیارد تومان برای ۱۷ مرکز بهداشتی از این جمله است.

وی درباره ابلاغ و تامین ۶۴ میلیارد تومان اعتبار جهاد کشاورزی سفر رئیس جمهوری به استان بوشهر گفت: این اعتبار در حوزه اصلاح نخیلات در قالب کمک‌های فنی و اعتباری و طرح نخلستان، در بخش شیلات بهسازی بنادر صیادی نخل تقی پنج میلیارد تومان و خورخان ۶.۵ میلیارد تومان و سایر پروژه‌های دیگر هزینه می‌شود.

درویشی در مورد پروژه‌های آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: در سفر رئیس جمهور به استان برای فاضلاب دیلم ۱۴ میلیارد تومان، گناوه ۱۸ میلیارد تومان و ۲۲ میلیارد تومان برای آبرسانی روستایی تامین اعتبار شده است.

وی یادآورشد: باتوجه به هدر رفت میانگین ۴۰ درصد آب تامین شده در این استان به دلیل فرسودگی شبکه‌های آبرسانی امسال خارج از اعتبارات سفر ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی شبکه‌های آبرسانی در استان بوشهر تامین و به شرکت آب و فاضلاب این استان تخصیص یافته است.

به گفته درویشی با نوسازی شبکه‌های آبرسانی به میزان زیادی از گلایه روستائیان در زمینه دسترسی به آب آشامیدنی مناسب بویژه در مناطق نوار ساحلی کاسته می‌شود.

وی درباره سد دالکی دشتستان بعنوان یکی از طرح‌های مهم و از مطالبات جدی کشاورزان اضافه کرد: از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان بوشهر هزار و ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث سد دالکی دشتستان در نظر گرفته شده که از این میزان ۳۶۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ماده ۵۶ (تسهیلاتی که وزارت نیرو باید ازبانک‌ها بگیرد)، ۳۶۰ میلیارد تومان از محل تهاتر با نفت (مطالبات پیمانکار با نفت) و ۳۶۰ میلیارد تومان از محل بودجه عمومی باید تامین اعتبار شود که از این محل تاکنون ۳۹ میلیارد تومان برای امسال تامین اعتبار شده است.

درویشی تکمیل سد مخزنی خائیز در شهرستان تنگستان و بهینه سازی ایستگاه پمپاژ حاج مهدی در شهرستان دشتستان برای نخلستان‌های بخش سعدآباد را از دیگر پروژه‌های مهم مربوط به شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر عنوان کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر افزود: همچنین در ردیف تقویت زیرساخت‌های اقتصادی نیز برای احداث شبکه موقت انتقال برق و شبکه داخلی شهرک شیلاتی رود شور شمالی ۴.۵میلیارد تومان و برای خط انتقال و احداث پست برق منطقه ویژه اقتصادی نیز پنج میلیارد تومان اختصاص و در اختیار شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر قرار گرفته است.

وی تکمیل سه استخر سرپوشیده دانش آموزی در شهرستان‌های بوشهر، کنگان و گناوه، تجهیز سالن‌های ورزشی و استادیوم ۱۵هزار نفری بوشهر را از جمله دیگر پروژه‌های این استان عنوان کرد.

نگاه دولت در لایحه بودجه تقویت اعتبار استان‌ها برای تمرکززدایی است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر گفت: نگاه دولت سیزدهم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تقویت اعتبارات استان‌ها برای تمرکز زدایی و توجه به قابلیت‌های مناطق مبتنی بر آمایش سرزمین و عدالت محوری است.

درویشی افزود: با این رویکرد امکان ورود استان‌ها در فرآیند بودجه ریزی فراهم شده و در واقع برنامه‌ریزی از پایین به بالا بر خلاف رویه معمول که از بالا به پایین بود، شکل می‌گیرد.

وی بیان کرد: ازویژگی‌های مهم بودجه سال ۱۴۰۱ تفویض اختیار به استان‌ها به منظور تحقق رشد هشت درصدی بوده است و با در نظر گرفتن منابع مالی، اعتباری و تسهیلاتی در قالب صندوق پیشرفت و عدالت استانی موجب بهبود فضای کسب و کار، سرمایه‌گذاری، بهبود معیشت و اشتغال مردم در استان‌ها فراهم خواهد شد.

درویشی اضافه کرد: باوجود اینکه رویکرد دولت تکمیل پروژه‌های نیمه تمام است، اما محور اصلی بودجه ۱۴۰۱ به سمت محور اقتصادی و تمرکز آن به سمت پروژه‌هایی است که موجب بهبود معیشت خانوار‌ها می‌شود.

به گفته درویشی بهبود وضعیت معیشتی مردم، فرایند کسب و کار، رونق بخشی و ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی از اولویت‌های بودجه ۱۴۰۱ به شمار می‌رود و در این مسیر به مناطق ویژه و شهرک‌های صنعتی و اجرای طرح‌هایی که منجر به افزایش درآمد خواهد شد توجه شده است.

صندوق پیشرفت و عدالت استانی گامی برای حمایت و رونق تولید

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهر ادامه داد: بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱، این صندوق قرار است با تغییر نام صندوق کارآفرینی امید و اسناسنامه آن، ابتدا در مرکز شکل بگیرد و در ادامه ۳۱ صندوق پیشرفت و عدالت استانی نیز در استان‌ها ایجاد شود.

درویشی یادآورشد: دولت در راستای تحقق یکی از مهم­ترین شعار‌های خود، حساب ویژه‌­ای روی ۳۱ صندوق استانی عدالت و پیشرفت باز کرده است و در صورت همراهی مجلس در تصویب بودجه، "پایان پروژه‌­های استانی نیمه‌­تمام"، "کمک به اشتغال و رونق واحد‌های تولیدی موجود" و "جلب مشارکت در سرمایه­‌گذرای­‌های مردم" از طریق ظرفیت این صندوق‌ها در استان‌ها پیگیری و اجرایی می‌شود.

وی تاکید کرد: انتقال پروژه‌های ملی به استان‌ها نیز خود دلیلی بر نگاه دولت بر کلان محوری به جای توجه به پایتخت محوری است.

درویشی درباره نگاه دولت سیزدهم به محرومیت زدایی در استان‌ها افزود: این موضوع را می‌توان از همکاری مشترک دولت و مجلس شورای اسلامی با هدف کمک به ایجاد زیر ساخت‌های مناطق محروم کشور از طریق توزیع بهینه منابع بر مبنای اسناد آمایش سرزمین با رویکرد متوازن کردن مناطق مختلف در بودجه سال ۱۴۰۱ مشاهده کرد.

وی ادامه داد: در مورد محرومیت زدایی می‌توان به ابلاغ پروژه‌هایی در موضوع بند ۳ جدول ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در قالب بخش‌های پنج گانه آب، راه، بهداشت و سلامت، مدارس و آبخیزداری همراه با اعتبار و تخصیص مناسب به عنوان اولویت‌های اجتناب ناپذیر در امر توسعه و پیشرفت مناطق اشاره کرد.

درویشی گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اصلاح ساختار بودجه و تغییر ریل سیاست‌های مالی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ باعث شد، سه محور رشد اقتصادی، ارتقای بهره وری (تولید و اشتغال)، عدالت محوری، ثبات اقتصادی و ارتقای کیفیت بودجه‌ریزی مبنای عمل قرار گیرد.

وی بیان کرد: هدف‌گذاری رشد اقتصادی بصورت ملی، استانی و افزایش اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان‌ها با رویکرد عدالت، تمرکز زدایی و محرومیت زدایی از ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۱ است.

به گفته درویشی توجه به استان‌های مرزی، محروم و مشارکت نهاد‌های عمومی مختلف غیر دولتی در اجرای پروژه‌های محرومیت زدایی از جمله رویکرد‌های دولت مردمی سیزدهم است که در بهبود وضعیت مردم استان می‌تواند بسیار موثر باشد.

درویشی با اشاره به سفر‌های استانی هیات دولت قبل از تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ به ۱۰ استان کشور افزود: استان بوشهر نیز یکی از استان‌هایی بود که در اولویت سفر رئیس جمهور قرار داشت.

وی ادامه داد:سفر هیات دولت به استان بوشهر نوید بخش توجه بیشتر به توسعه استان، فعال شدن پروژه‌های نیمه تمام و راکد بود که در این راستا اعتبارات خوبی برای آن مصوب شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بوشهرگفت: این نگاه ویژه رئیس جمهور سبب شد قبل از تصویب این پروژه‌ها و در زمان تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ حتی در یک ماه تا چهار سفر استانی انجام شود و قبل از حضور دولت هم بررسی‌های کارشناسی به منظور لحاظ کردن قابلیت‌ها و توانمندی‌های استان‌ها، جلسه‌های متعددی در استان‌ها با حضور مدیران و کارشناسان استانی و سپس جلسه‌های کارشناسی در نهاد ریاست جمهوری با حضور وزیران و معاونان آن‌ها شکل گرفت که برآیند کار، تصویب مصوبه‌های بهتر و دقیق‌تری از نظر تاثیرگذاری بر شاخص‌های کلان اقتصادی استان بوده است.

۱۲۱۰ پروژه نیمه تمام در استان بوشهر

وی درباره تعداد پروژه‌های نیمه تمام استان بوشهر گفت: در زمان حاضر یکهزارو ۲۱۰ پروژه نیمه تمام در این استان وجود دارد که برای تکمیل و بهره برداری از آن‌ها ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

درویشی یادآورشد: در کنار این اعتبار اگر اعتبارات مورد نیاز پروژه‌هایی که از محل اعتبارات ملی در حال اجرا هستند نیز اضافه شود برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در این استان ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار:۱۴دی ۱۴۰۰، کد خبر:۸۴۶۰۰۱۸۸، irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین