پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۸۰۶۴
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
شیب ابتلا به کرونا در استان بوشهر ملایم بوده و نیاز است که اصول پیشگیری جدی گرفته شود چراکه اگر اصول بهداشتی به صورت کامل رعایت نشود، زیرساخت‌های درمانی استان پاسخگو نخواهد بود.

شعار سال: ویروس‌های کرونا گروه بزرگی از ویروس‌ها هستند که می‌توانند حیوانات و انسان‌ها را آلوده کنند و باعث بروز ناراحتی‌های تنفسی شوند.

این ناراحتی‌ها ممکن است به‌اندازه سرماخوردگی خفیف یا به‌اندازه ذات‌الریه شدید باشند، در موارد نادر، ویروس‌های کرونای حیوانی، انسان‌ها را آلوده می‌کنند و سپس بین آن‌ها شیوع می‌یابند.

ممکن است ویروس SARS در سال ۲۰۰۲ الی ۲۰۰۳ را به خاطر بیاورید، این ویروس نمونه‌ای از ویروس کرونا بود که از حیوانات به انسان منتقل شد.

یکی دیگر از موارد مهم و جدیدتر نژاد ویروس کرونا MERS نام دارد که در سال ۲۰۱۲ در خاورمیانه کشف شد و به گفته دانشمندان این ویروس ابتدا از شتر به انسان سرایت کرده است.

اکثر موارد تشخیص ویروس کرونا مانند این است که به شما بگویند آنفلوانزا یا سرماخوردگی عادی دارید، به خاطر داشته باشید که اصطلاح «ویروس کرونا» یک خانواده ویروس را به‌طورکلی پوشش می‌دهد.

این ویروس معمولاً از طریق سرفه و عطسه، تماس شخصی با فرد آلوده یا لمس سطوح آلوده و پس‌ازآن لمس دهان، بینی و چشم‌ها در بین افراد گسترش می‌یابد. اما آنچه که هم اکنون با آن مواجه هستیم کووید ۱۹ است.

۷۸ درصد کرونایی‌های بوشهر از سفر آمدند

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر بیان کرد: تا ۱۴ اسفندماه جواب هیچ‌یک از نمونه‌های کرونا مثبت نبوده یعنی موردی از ابتلاء به ویروس در استان بوشهر نداشتیم ولی در ۱۵ اسفندماه ابتلای ۳ مورد بیمار به کرونا در استان بوشهر مشخص شد.

۷۸ درصد بیماران کرونایی در استان بوشهر با انجام سفر غیرضروری این ویروس را برای خانواده خود سوغات آوردند سعید کشمیری در این خصوص اظهار داشت: هر سه نفر بیمار مبتلا از استان‌های آلوده به بوشهر برگشته‌اند. بر این اساس منشأ آلوده شدن استان بوشهر مسافرت بوده است.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر اظهار داشت: ۷۸ درصد بیماران کرونایی در استان بوشهر با انجام سفر غیرضروری این ویروس را برای خانواده خود سوغات آوردند.

وی اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد بیماران مبتلابه کرونا در استان بوشهر مداوا شده‌اند ولی نگران این موضوع هستم که با بی‌مسئولیتی تعدادی از افراد که مبادرت به سفر و رفت‌وآمدهای غیرضروری می‌کنند تمام تلاش‌های یک‌ماهه همکارانم در بهداشت و درمان که شبانه‌روز در حال تلاش برای کنترل و پیشگیری ویروس کرونا هستند از بین برود.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر با اشاره به اینکه مهم‌ترین کمک مردم به حوزه سلامت در خانه ماندن و رعایت نکات بهداشتی است، اضافه کرد: مردم تردد نکنند، در خانه بمانند و به سفر نروند، دورهمی و مهمانی نروند، توصیه‌های بهداشتی را رعایت و در صورت علامت‌دار شدن به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و نسبت به قطع زنجیره اقدام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: در مبارزه با بیماری کرونا کارکنان بخش بهداشت مدافعان گمنام در این مبارزه هستند که با تلاش‌های شبانه‌روزی کارهای مهم مبارزه با این بیماری را در استان بوشهر و کشور بر عهده‌دارند که جا دارد از این نیروهای خدوم تشکر کنم.

کشمیری بابیان اینکه بازارهای استان بوشهر که جمعیت میلیونی مردم را از سراسر کشور جمع می‌کرد به‌صورت خودجوش باهمت اصناف تعطیل‌شده است که جا دارد از آنان تشکر کنم گفت: اصناف استان بوشهر نیز در اقدامی مهم از سود خود برای سلامت جامعه گذشتند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر گفت: مقابله با شیوع ویروس کرونا نیازمند عزم و همکاری همه آحاد مردم و سازمان‌ها است.

با اعلام اولین موارد ابتلاء بیماری کرونا در بوشهر همه مسئولین و گروه‌های مختلف مردم در استان شامل گروه‌های جهادی، کسبه، بازاریان، گروه‌های جهادی همه آستین همت را بالا زده تا به جنگ این موجود میکروسکوپی بروند.

مردم جلوتر از مسئولین

فعالان اقتصادی و آحاد مختلف مردم با راه‌اندازی کارگاه‌های ماسک و تولید مواد ضدعفونی در این راه پیش‌قدم شدند.

در این راستا گروه‌های جهادی مردمی و بسیجی اقدام به ضدعفونی معابر کردند، تعدادی زیادی از بازاریان اقدام به بستن کسب‌وکار خود شدند.

اقدامات گسترده مقابله با کرونا در استان

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهارکرد: از زمانی که استان بوشهر سفید بود اقدامات بسیار ارزنده‌ای برای مقابله با گسترش ویروس صورت گرفت.

فرهاد عباسی اظهار داشت: برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بازارها تعطیل شد، پروازها کاهش پیدا کرد و آگاهی بخشی به همشهریان عزیز از طرق مختلف اطلاع‌رسانی ازجمله شبکه‌های اجتماعی و صداوسیما صورت گرفت، هرچند رعایت کردن صد درصد نبود ولی تأثیر قابل‌توجهی داشت.

وی با بیان اینکه این دسته از اقدامات باعث شد استان بوشهر غافلگیر نشود و با موج زیاد بیماران مواجه نشود تصریح کرد: بیمارستان خلیج‌فارس بوشهر تخلیه شد و تبدیل به بیمارستان ریفرال کرونا شد و آمادگی در بقیه بیمارستان‌های استان نیز صورت گرفت و این قبیل اقدامات باعث شد بیماران مشکوک خوب پذیرش و با زحمات کادر درمان موردپذیرش قرار گیرند.

ترخیص ۸۵ درصد کرونایی‌ها در استان

عباسی بابیان اینکه تا امروز شمار زیادی بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری و درمان شده‌اند و تنها تا امروز ۷۱ نفر جواب آزمایش کرونای آن‌ها ثبت اعلام شده است افزود: تا امروز ۵۵ نفر با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند و از مجموع بیماران مبتلابه کرونا در بیمارستان‌های استان (۷۱ نفر) تاکنون ۶۰ نفر از آنان باحال عمومی خوب ترخیص شده و در قرنطینه خانگی هستند و شش نفر دیگر نیز در بیمارستان در حال سپری کردن دوره درمانی خود قرار دارند.

فوت ۵ بیمار کرونایی

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: آمار فوتی‌های کرونا در استان بوشهر تا الان به پنج نفر رسیده که همه آن‌ها دارای بیماری زمینه‌ای بودند.

عباسی افزود: اقداماتی که در استان بوشهر صورت گرفت موجب این شد که تعداد افراد مبتلا با یک شیب ملایم پیش برود و کادر درمان غافل‌گیر نشود.

وی تصریح کرد: ما در بیمارستان‌های استان بوشهر در یک حالت نرمال قرار داریم و بیماران که بستری می‌شوند بعد از طی دوره درمان ترخیص و در قرنطینه خانگی قرار بگیرند که تعدادی از این بیماران روزهای قرنطینه خانگی‌شان نیز تمام‌شده است.

این متخصص عفونی افزود: در سایر استان‌ها شاید این بیماری با شیب ملایم صورت نگرفت و یک‌دفعه پیک مبتلایان صورت گرفت که امیدواریم با اقداماتی که مسئولین در پیش‌گرفته‌اند و رعایت مردم این شیب ملایم به همین روال به‌پیش برود.

عباسی اظهار داشت: هجوم مسافران به استان بوشهر و ترددهای غیرضروری موجب اختلال در روند درمان و گسترش بیماری صورت می‌شود که خوشبختانه تا حد زیادی از این امر جلوگیری شد.

شیب ملایم حفظ شود

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بابیان اینکه داریم به پیک بیماری نزدیک می‌شویم گفت: شاید با اتمام مسافرت‌ها این شیب ملایم رو به افزونی پیدا کند که باید صبر کرد تا ببینیم وضعیت به چه صورت رقم خواهد خورد که تصمیمات خوبی از جانب مسئولین ستاد مبارزه با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی و استان بوشهر گرفته‌شده است.

وی در خصوص کمبودهای برای مقابله با بیماری کرونا در استان بوشهر اضافه کرد: خوشبختانه در حال حاضر کمبود در استان بوشهر وجود ندارد و هر کادر درمانی که می‌خواهد وارد بیمارستان شود یک پک محافظتی در اختیارش قرار می‌گیرد که در این پک تمام تجهیزات لازم برای محافظت وجود دارد.

عباسی اظهار داشت: امیدواریم همان‌گونه که استان بوشهر در حال حاضر از استان‌هایی است که به نسبت سایر استان‌ها موارد کمتری از مبتلایان به این بیماری در آن وجود دارد و افزایش تعداد بیماران در آن به‌کندی صورت می‌گیرد این روند به همین ترتیب به‌پیش برود.

اما دراین‌بین برخی از شهروندان کرونا رو جدی نگرفته و بهداشت را رعایت نمی‌کردند و یا با ترددهای غیرضروری و مسافرت‌ها باز احتمال شیوع بالای آن را در استان بالا می‌برد.

بوشهر مقصد سفر مسافران نشود

استاندار بوشهر گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا برای پذیرایی از میهمانان، مسافران و گردشگران آمادگی نداریم و از مردم کشور می‌خواهیم تا سفید شدن وضعیت بحران کرونا، به استان بوشهر سفر نکنند.

عبدالکریم گراوند افزود: مردم بدانند استان بوشهر نیز همانند سایر استان‌های کشور از جمله استان‌های شمالی با ویروس کرونا درگیر است و نباید این استان را به‌عنوان مقصد سفر انتخاب کنند.

وی تصریح کرد: استان بوشهر ازجمله استان‌های میهمان‌نواز کشور به شمار می‌رود اما در این شرایط، استان آمادگی پذیرایی از مهمانان را ندارد و تنها نسخه شفابخش برای پیشگیری از گسترش این ویروس نشستن در خانه است.

گراوند بیان کرد: بر اساس تأکید مسئولان بهداشتی تنها راه مقابله با ویروس کرونا رعایت نکات بهداشتی و پرهیز از حضور در تجمع‌ها است در همین ارتباط امروز نشستن در خانه خود حق‌الناس است و باید موردتوجه قرار گیرد.

جلوگیری از اقامت مسافران

استاندار بوشهر گفت: مدرسه‌ها، مراکز اقامتی ازجمله بوم گردی‌ها، مهمان‌سرای اداره‌ها، هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، خانه‌های معلم و مبله حق پذیرش مهمانان را ندارند و هیچ کمپی از سوی شهرداری برای پذیرش مسافران در استان راه‌اندازی نمی‌شود و از برپایی چادر در کنار ساحل نیز جلوگیری خواهد شد.

وی تأکید کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با هماهنگی دادستانی خانه‌های مبله بدون مجوز را شناسایی و در صورت تخلف و پذیرش مهمان پلمب می‌شود.

استاندار بوشهر گفت: با توجه به شرایط هرگونه سهل‌انگاری و کوتاهی در انجام وظایف از سوی مدیران قابل‌قبول نیست و درجایی که لازم باشد برای اعمال قانون از ظرفیت دستگاه قضا استفاده کنند.

گراوند، بر انجام تب سنجی در ورودی استان، مقابله با برپایی چادرهای اقامتی و جلوگیری از دایر کردن عرضه اقلام موردنیاز عید نوروز تأکید کرد و گفت: بر این اساس دانشگاه علوم پزشکی هیچ مجوزی برای برپایی اماکن برای عرضه سبزه و سایر ملزومات شب عید را ندهد.

لزوم قرنطینه استان بوشهر

منتخب مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: این روزها کشور درگیری بیماری کرونا است و همه توان کشور باید برای مقابله جدی با این بیماری و جلوگیری از شیوع بیشتر آن بسیج شود.

در استان بوشهر زیرساخت‌های درمانی برای مقابله کافی و کامل با این بیماری ضعیف است و در صورتی که درگیر بیماری کرونا شویم وضعیت از این شرایط خیلی بدتر خواهد شد ابراهیم رضایی اضافه کرد: در استان ما زیرساخت‌های درمانی برای مقابله کافی و کامل با این بیماری ضعیف است و در برخی از مراکز درمانی استان وسایل ابتدایی همچون ماسک و گان هم با کمبود روبرو است.

وی تصریح کرد: در صورتی که استان ما درگیر بیماری کرونا شود وضعیت از این شرایط خیلی بدتر خواهد شد. بر اساس اعلام کارشناسان تنها راه مقابله با کرونا پیشگیری است و باید استان قرنطینه شود و اجازه ندهیم کسی وارد استان شود.

منتخب مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید تلاش شود که این وضعیت نسبتاً خوب فعلی در استان حفظ شود و مسئولان تلاش کنند که وضعیت از اینکه هست بدتر نشود.

به گفته کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، در ایران در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به علت بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست می‌دهد و در عرض یک ساعت حدود ۵۰ نفر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت به شهروندان ایران هشدار داد در تعطیلات عید از مسافرت و دیدوبازدید اجتناب کنند.

درست است که شیب تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در استان بوشهر ملایم است ولی باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و در خانه ماندن به قطع زنجیره این بیماری کمک کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 9 فروردین 99، کد مطلب: 4886894: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین